Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Рекламата като политически обстрел

Тодор Галев
Снимка: личен архив

Преди още официално да стартира предизборната кампания 2 в 1, ние, обикновените избиратели, сме свидетели на грозни скандали, обвинения, подливане на вода между отделните политически субекти. Тези от нас, които не изключват телевизорите си, защото не искат да бъдат част от тази грозна игра, със сигурност предвиждат още по-тежки сцени между политиците, за да бъде задържано вниманието ни, да бъде контролиран интересът ни, да се повиши адреналинът ни или просто за да бъдем  втвърдени електорално.

Обстрелът с политически послания се засилва предизборно, но всъщност не престава никога. Как политиците отправят своите платени политически послания в социалните мрежи, например? Как се създават "на тъмно" собствени мрежи за влияние, с които да бъдем манипулирани? Има ли етика микротаргетирането на гласоподавателите? За всичко това разговаряме в "Мрежата" с Тодор Галев от Центъра за изследване на демокрацията.

Политикът като продавач на... надежда

"Методите на продажба са изключително префинени и най-често стремежът е да се скрие, че това е политическа реклама, т.е. целта е "да ти пробутат идеята" по такъв начин, че ти да я възприемеш като нещо, което отговаря на твоята гледна точка. И заради това говорим за явна и за скрита политическа реклама както в социалните медии, така и в традиционните медии. 

В България има достатъчно знаци, че много голяма част от това съдържание, което би трябвало да бъде обозначено като платено съдържание в печатните медии, не носи такъв знак. В социалните медии е малко по-различна ситуацията. Ако вземем за пример Фейсбук, която е все още най-голямата социална медия в България, с най-много потребители, то ще видим, че там нещата се случват по два начина. Единият начин е вие да пуснете някакво съобщение, което е безплатно и стига до определен кръг лица. Това обикновено е пост, който носи някакво политическо послание. Такова съобщение носи и определен тип политическа реклама за определено становище на някой политик или на политическа сила. Ако това е безплатно, няма проблеми. То стига до определен брой хора, които виждат кой го е излъчил. 

Когато обаче алгоритъмът на ФБ засече нещо, което той смята за политическо послание или реклама, свързана със социални въпроси, защото такава е дефиницията на ФБ, то той казва, че трябва задължително да се идентифицира кой е рекламодателят, т.е. кой е този, който плаща някаква сума, за да стигне това съобщение до по-голям брой хора, защото платените съобщения стигат до много по-голям кръг хора. И тук опираме вече до етичната страна на това разпространение на политически съобщения."

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.

Снимка – Център за изследване на демокрацията
По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Професия устен преводач: поглед отвъд думите

Като във всички отношения – между хората, между изкуствата, между световете в нас и извън нас, между това, което е тук, и това, което го няма – човек трябва да загърби егото си, за да осъществи истински контакт. Така е и в превода. Едва когато проявиш готовност да не гледаш с лице към собственото си его, би могъл да вникнеш в нечий чужд свят и да го..

публикувано на 30.04.24 в 13:10

Предстои 11-a Академия за иновации

Иновациите, като двигател на напредъка, неизменно водят към подобрение на живота в обществото и стимулират икономиката на държавите. В противоположност, деновациите, тези технологични маловъведения, имат потенциал да влошат състоянието на обществото и да създадат застой в икономическото развитие. Разговорът с Леона Асланова, един от организаторите..

обновено на 30.04.24 в 12:16
Антония и Стефан с водещата Мария Мира в студиото на

Игри в Замъка

Антония Дончева и Стефан Караманов печелят вниманието на публиката, независимо от сцената, мястото или обкръжението. Двамата са с поне ход напред, с уважение и точна преценка за противника в играта. Като двойка в живота, бизнеса и творчеството – Антония и Стефан създават своя Замък за настолни игри и привличат отбрана публика. Последната познава..

публикувано на 30.04.24 в 12:01

Да подариш една чиста и зелена природа

Това издание на "Terra Култура" посвещаваме на спасителите на ежедневието – хората, чието мислене се простира отвъд удобството на безразличието. Един от тях е Георги Златинов , който е в основата на това с. Делчево да се превърне в най-чистото село, а Гоце Делчев – в най-чистия град. Усилията да организира почистването и залесяването на цели..

публикувано на 29.04.24 в 12:36

Туризмът – разцвет и някои девиации

"Обичам туризма, но не обичам туристите" – такива изказвания могат да се видят в специализирани чатове и групи по темата "туризъм". Всъщност само преди два века хората са се придвижвали в пространството масово единствено при война, природен катаклизъм или за търговия. Кога и защо става толкова привлекателно да се пътешества? Защо понякога обсесията..

публикувано на 29.04.24 в 12:00