Какво означава вълната на насилие, която като че ли се отприщи след случая с 18-годишната Дебора от Стара Загора? Има ли предупредителни сигнали за насилие в семейството, какъв е профилът на насилниците, и има ли психологически техники за неутрализиране на хората, склонни да използват физическа сила. Коментира психотелесният терапевт Кремена Станилова. С нея разговаря Радка Петкова.
- Как си обясняваме толкова жестокост, толкова насилие над един човек. Защо се случва това?
- .......истината е, че в нас дреме едно животно в онзи смисъл, че нямаме социален контрол или осмисляне, когато сме импулсивни и нямаме изградена личностова структура, за да осъзнаваме какво правим на другия човек. Или най-малкото може да осъзнаваме, но да няма грам емпатичност към другия човек. Така че винаги в нас има една такава енергия, която е разрушителна.
Въпросът е, че когато имаме изградени здрави личностови структури, ние търсим решения, които са добри за нас, добри и за другите и имаме социално отговорно поведение, емпатично. Докато тук вече говорим за някаква и психопатия, и социопатия, нещо извън нормата.
- Тоест човекът, който го е извършил според вас е извън нормата или на границата?
- Ами предполагам, защото такова едно насилие не е оправдано особено когато е с особена жестокост. Това е изведен до краен предел садизъм. Сега трябва да сме абсолютно откровени и честни пред нас самите - садизмът и мазохизмът са част от болната агресия.
- И една динамика в отношенията, нали?....
- Точно така......Защото когато ние се закачаме към определен такъв случай, може би някакви части от нас се закачат. Но в нас има и един садист има и един мазохист, макар че в може би в много по-малка степен проявяваме това. Ние всички се шокираме от подобно нещо, но отдолу зад шока ни може да стоят много неща. В триъгълника на Карпман, ние въртим едни роли на контрол, на преследвач, или насилник, жертва и спасител. И обикновено когато сме в ролята на спасителя или този, който се възмущава как е възможно, опитва се да реши някак си нещата, и то доста напористо, твърде възможно е спасителят да се е дистанцирал от себе си, от собствения си вътрешен насилник или пък жертва. Защото е много по-социо, приемливо да съм спасител, отколкото да си призная, че може би в мен има един насилник.
Истината е, че аз много обичам да наблюдавам комуникацията, нали това е сферата, в която работя. Най-добре този тип садистично общуване се проявява дори от хора, които се манифестираха като спасители в този казус. Тоест онова, което виждаме като крайно проявление, тази физическа жестокост, често е плод на много дълго време неглижиране на садистично поведение, емоционално насилие по-скоро в садистичния спектър. Но пък трябва да знаем, че садистът или насилникът винаги е някъде мазохист или жертва. Тоест не може да сочим непрекъснато с пръст. Да, жертвата е тази, която е потърпевша, но ние не знаем дори и динамиката /в отношенията, бел.ред./ как тече.
.....какво се е случило, как се е случило? Защото жертвата, макар и потърпевша, тя има своя принос да е там. Не казвам, че жертвата е виновна, но ние ще се откачим от такъв тип и комуникация, и взаимоотношения когато осъзнаем, ако аз съм в ролята на жертва, защо стоим. Може би е имало други белези, които аз не съм забелязала. Може би съм неглижирала много белези на психическо насилие. Истината е, че аз наблюдавам, че много хора дори не разбират, че това е насилие, което се случва...
Казахме, че физическото насилие, е физическо насилие, ОК. Ясно е - ако ни бият, ако ни измъчват, ако дори посягат на имуществото ни, да кажем лишат ни от дом, тоест правят нещо спрямо тялото ни...
.... докато психическото насилие е доста размито и не си даваме сметка, че ние много често сме психически насилници. Примерно ако упражняваме игнор непрекъснато, неглижираме определени неща, цупим се във вкъщи, или пък на приятели и ги наказваме с мълчание. Това е садистично.
.... как държавата се отнася към гражданите? Виждате игнор или неглижиране има непрекъснато от управляващите, когато масата кажат определени неща. Не - те имат друг дневен ред. Това си е насилие! Този референдум примерно, който отхвърлиха и минаха през една граница законова и казаха "Не, вашите гласове не са важни". Това е садизъм, само че ние не ги забелязваме тези неща.
Примерно контрола, задушаващата ревност, двойните стандарти и обезценяването....
Вижте в политическото говорене непрекъснато има обезценяване на политическия противник. Сексуални подигравки и омаловажаване. Това е садизъм.
И това се лее повсеместно навсякъде - и от народните ни избраници, като почнем от главата, нали рибата се вмирисва от към главата и стигнем до последния обикновен човек.
- А за профила на насилника?
И понеже ние говорихме за профила на насилника...
Не можем да кажем, че насилникът е нискообразован. Една голяма част от насилниците, перфидните насилници са високообразовани, със статус и дори уважавани в обществото, добре поставени в обществото и социо комфортни.
В същото време дори и борци за каузи.... Когато видим, че някои много се закачат за някаква социална кауза, трябва да видим компенсаторно какво има отзад, дали пък не е неосъзнато нещо, което човек не е отработил.
Така или иначе насилникът няма социален статус, може да бъде много ниско образован, може да бъде и високообразован. Тук белегът на насилника е, че той има едно много силно чувство на контрол, липса на чувство за срам и липса на емпатия или може да играе емпатия, но същото време да няма.
Волята на хората е да има редовен кабинет, той има вероятност да изкара и цял мандат, коментира новото правителство "Желязков" областният лидер на БСП в Кърджали Милко Багдасаров. БСП, по думите му, е станало по-прагматично, а и ГЕРБ-СДС не е същото, тъй като са направили много компромиси, за да отговорят на исканията на хората. С Милко..
Потребителите, които получават заплашителни имейли с предупреждения за съд при отказ да приемат пратка, да не изпадат в паника, а да извършват проверки, съветва Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите" по повод множество сигнали и запитвания след покупки по време на празниците. Съобщенията гласят, че получателят трябва..
Преди време ви срещнахме с музиканта Я вор Русинов, който живее в обезлюденото село Горно Луково само с още няколко жители и съпругата си. Преди пет години животът в града ги накарал да изберат малкото населено място. Заради новия лукс - тишината, природата и спокойствието. Както и домашните домати, тиквички и лук, които нямат нищо общо..
Продължава разговора ми с Руска Стоянова - предприемач, която вярва и използва силата на растенията. В рода й има случаи на изцеления от лечебните билки и това подсилва сигурността й, че те наистина работят. От малка помни как майка й се лекув а с полски хвощ, турта и бял равнец за различни женски заболявания. Трябва ли обаче и да вярваме,..
Пътуването с влак винаги носи емоция, а маршрутът на "Родопската гъсеница" в региона на Източните Родопи предлага уникално преживяване. В тази статия ще ви запознаем със забележителностите около жп гара Подкова — най-южната гара в България, която е отправна точка за еднодневни приключения сред родопската природа. По време на пътуването към Подкова ще..
Галина Попова, старши учител по икономически дисциплини в Средно училище „Йордан Йовков“ в Кърджали стана съавтор на учебно помагало за обучение на млади предприемачи. В заключителния етап на Националния форум за иновации, провел се неотдавна с участието на министъра на образованието проф. Галин Цоков, заместник-министри, представители на..
Във втората част на предаването, след новините в 17 часа, от големия музикант Явор Русинов, който живее в село Горно Луково, ще разберем каква е зимата там, над какви проекти работи и какво дими и ухае в неговата кухня. Ястието унгарски гулаш, който ще ни приготви, макар и виртуално, си подхожда с епикурейската песен от един страничен..
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478