Една обява във вестника ме доведе в ансамбъла – разказва певицата. – По онова време информацията за подобни събития трудно достигаше до обикновените хора. А и професията народен изпълнител никак не беше популярна. Родителите не разрешаваха на децата си да поемат по този път – не знаеха къде ще попаднат, какви ще бъдат техните ръководители. Голяма заслуга имат Златко Коцев – първият ръководител на ансамбъла и Костадин Руйчев – танцьор и главен хореограф. Те обикаляха домовете на талантливите момчета и момичета, разговаряха със семействата, убеждаваха ги колко значимо е това дело. В Благоевград все още нямаше условия и първите две години репетирахме в Петрич. Читалище „Братя Миладинови“ стана наш дом – там бяха и стаите, в които живеехме. Помня първите изяви, първите стъпки. Както при всяко начало, имаше много трудности. Но те отминаха, а успехите се множаха. Много прекрасни моменти сме имали на сцената, обиколихме цял свят. Невъзможно е да изброя изпълнителите, дали своя принос за изграждането на ансамбъла. Но непременно трябва да спомена Илия Аргиров, с когото много дълги години завършвахме певческата част от програмата и всеки път се шегувахме, че излизаме на надпяване. Мария Томова и Живка Костадинова бяха най-добрият дует в историята на „Пирин“. Елена Каракашева, Василка Караделиева, Катерина Костадинова, Пелагия Костова, Таня Сърбинска, която е от третото поколение солисти… Таня Костова, която буквално израсна по репетиции и концерти.
Сред личностите, „вградили себе си“ в историята на „Пирин“, несъмнено е проф. Кирил Стефанов, който близо пет десетилетия е негов главен художествен ръководител. Той е автор на най-известните обработки в репертоара на ансамбъла. Някои от тях бяха включени във втория диск „Мистерията на българските гласове“, продуциран от Марсел Селие и донесъл „Грами“ на всички участници в него.
Казват, че незаменими хора няма. Така е. Но има неповторими – продължава Руска Стоименова. – Един от тези неповторими таланти е проф. Стефанов. Широко скроена личност, педагог, музикант, ръководител, той сякаш знаеше какво готви утрешният ден. Имаше мащабно мислене и по някакъв необясним начин предвиждаше събитията за години напред. В същото време умееше да разговаря с всички. Днес имаме прекрасна млада смяна – Стойка Германова, Димана Цурева… Знам, че съвременните условия са много по-различни и на сегашните „пиринци“ никак не им е лесно. Но те достойно представят ансамбъла. Мисля, че добрите традиции, съхраняването на прекрасните песни, танци и инструментални мелодии в репертоара, могат и трябва да бъдат съчетани със съвременния поглед към фолклора.
Традиционната "Великденска работилница" – демонстрация за писане на яйца, ще се проведе от 23 до 26 април в Етнографската експозиция на Регионалния исторически музей – Пазарджик (ул."Отец Паисий" № 8). Специалистите от етнографския отдел на музея..
Културният институт на България в Париж грее в цветове. За първи път автентични български килими от 19-и и 20-и век са представени във френската столица. Колоритната експозицията в галерията на БКИ е озаглавена "История в цветове. 350..
Денят Арифе е последният от свещения за мюсюлманите месец на постите Рамазан. В исляма това е най-благодатният месец от годината, свързва се с 30-дневните строги лишения – "оруч". Храненето и пиенето на течности и вода става само преди изгрев и след..
Традиционната "Великденска работилница" – демонстрация за писане на яйца, ще се проведе от 23 до 26 април в Етнографската експозиция на Регионалния..