Димитър Хинков: Ако съм стигнал до душата на хората, то наистина съм си свършил работата

4
Снимка: личен архив на Димитър Хинков

За втора поредна година талантливият художник Димитър Хинков взе участие в Есенния салон на изкуствата в Париж. Това е едно от най-престижните събития след ФИАК (Международен панаир на визуалните изкуства). Това уникално събитие се провежда от 1903 г. и в него са участвали фигури от света на изкуството като Матис, Сезан, Гоген, Пикасо. Повече от 15 000 души посещават Салона всяка есен – изкуствоведи, галеристи, куратори, художници и почитатели на изкуствата. Близо година се селектират участниците и техните произведения. Представят се над 800 творци от цял свят, разпределени в различни раздели – живопис, графика, скулптура, инсталация, видео арт, като  художниците са една малка група от 70-80 участници.

Димитър Хинков ни разказва за творбата си, избрана тази година.

Селекцията е много голяма. Имах честта да се представя заедно с академик Светлин Русев, който участва за 35-а година и аз се опитвам да поема щафетата от него. Творбата се казва „От двете страни на стената“. Вдъхновението дойде от Берлинската стена и нейния символизъм на разделение и обединение. Произведението ми е изградено от две части и е свързано с концепцията за границите, които ние си създаваме между Изтока и Запада. Идеята ми е да покажа разликите между двата свята и същевременно тяхната дълбока прилика. Това са две физиономии – едната е цветна, на платно, с много емоция, еуфория. Другата е на метал, много студена, сива, много индустриална. Това е една история на едни намерени фотографии от 70-те години върху които искам да покажа как аз виждам жената от тогава, пренесена в днешно време, както и нещата в личен аспект – вътрешния ни свят, съпоставен с външния ни имидж. Цветност, свобода срещу ограничения, тъга , депресия…Това е концепцията, която беше много добре приета на Есенния салон на изкуствата в Париж.

Иновативният подход на художника при разглеждането на темата е предаден чрез съпоставянето на метала с платното. Резките върху метала са белезите на времето, отразени чрез изстъргването върху метала.Тази техника е нова и е плод на 15 годишен експеримент. Тази година Димитър е защитил докторантура, която отразява новите техники и материали върху изграждането на живописната картина. Сега ,той  се ориентира към глобалните теми, като – природа, екология, границите между страните, миграционните процеси и т.н. Извън ателието се зарежда изключително много от студентите, на които преподава в България и чужбина. Независимо от противоречията, които имат понякога, желанието му е, те да възприемат живописта като вътрешна потребност, емоция, свобода, да не се страхуват да експериментират.

Димитър Хинков е трето поколение художник, внук на известния български художник Христо Бояджиев и син на проф. Анна Бояджиева. Ето какви спомени е съхранил от детството си:

Средата, в която съм израснал, е свързана с изкуството. Откакто се помня, съм в ателието на дядо ми. Там рисувахме, преправяхме, карахме се. От ранна възраст съм получил ценни класически техники. Дядо е един от първите завършили Академията, един много добър художник – портретист. От него научих всички видове тънкости на реалистичния портрет. Много бързо скъсах с класическата живопис и тръгнах да експериментирам в нови посоки и идеи. Старая се картините ми да носят някакво послание, хубаво е всеки сам за себе си да улови емоцията, сюжета на картината.


Изкуството не е до разбиране, а до усещане и за мен е важно ако мога да достигна по някакъв начин до душата на хората, то наистина съм си свършил работата
– ни сподели Димитър Хинков.

Тези дни му предстоят изложби в Истанбул, Берлин, а годината ще приключи със самостоятелна изложба в българският културен център в Париж.

Снимки: личен архив на Димитър Хинков

Галерия

Още от рубриката

Академично издание изследва църковните ни стенописи от първата половина на XIX век

Академично издание „Корпус на стенописите от първата половина на ΧΙΧ век в България“ представя стенописната украса по нашите земи от предмодерната епоха. То е резултат от научни изследвания върху стенописната програма на църкви в съвременна България на..

публикувано на 15.12.18 в 08:00
Снимка: Матю Мърфи

Искрица Огнянова: „Мисията на Art Without Borders New York е да вдъхновява“

Преди десетина години Искрица Огнянова отива в Ню Йорк, за да учи в Musical and Dramatic Academy (AMDA). Води я голямата ѝ любов към мюзикъла и мечтата да усвои тайните на това изкуство от най-добрите. След двегодишна специализация в AMDA..

публикувано на 15.12.18 в 08:00

Проф. Ирина Маркова от Канада: България е моята втора родина

Ирина Маркова е професор по музика в Университета Йорк в Торонто, Канада, където е родена. Тя е основател и ръководител на хор за български народни песни „От извора” и на групата „Меден глас”, която изпълнява традиционен и обработен български и..

публикувано на 14.12.18 в 15:20