До 14 февруари в Софийската градска художествена галерия може да се види изложбата на големия български художник Любен Зидаров, илюстрирал над 200 автори. В галерията бе показан и документалният филм „Вълшебното огледало на Любен Зидаров”, пресъздал дългия и плодоносен път на художника в изкуството. Разговаряме с Антон Стайков, съсценарист на лентата, художник, изследовател на илюстрацията, комикса и масовата култура.
Любен Зидаров е изключително важен за българската пластична култура по няколко причини. Първо, той успява от 40-те години на миналия век до 2016 година включително да твори непрестанно. Т.е. през неговия поглед ние можем да видим различни течения от средата до края на ХХ век и началото на ХХIпри един и същ автор, който е изключително последователен в своето развитие. Той отразява стиловете в Европа през това време, но и развива своя художествен почерк, при това изключително разумно и талантливо.
Какво значи да илюстрираш творби на повече от 200 автори?
Това значи първо да ги прочетеш. Той се вживява в творбата, в текста, в смисъла, преди да започне да илюстрира. Освен това, значи да интерпретираш, да имаш свой поглед, да измислиш собствен почерк, подход за конкретния автор. Любен Зидаров, въпреки че е разпознаваем в своите творби, е достатъчно различен при всеки автор, когото илюстрира. Освен това, той може да работи върху книгите на един и същи автор няколко пъти, в течение понякога на шест десетилетия. И по този начин развива собственото си усещане за този автор. Интерпретацията му се променя и спрямо промяната на неговите собствени философски и пластически виждания, през погледа на един по-възрастен и по-мъдър човек.
Ето как през 2014 и 2015 Любен Зидаров решава да предложи нова версия към част от илюстрациите в книгите „Том Сойер”, „Принцът и просякът” и „Островът на съкровищата.” В изложбата посетителите могат да сравнят двата варианта. На какви поприща извън илюстрацията работи художникът?
Той е изключително плодовит приложник, проектира например столове, кожени предмети или стенни килими. От друга страна, е достатъчно добър акварелист в циклите си от Париж, както е много добър портретист и най-вече автопортретист. Той има една дълга серия автопортрети, чрез които иронизира, поглежда света уж надсмивайки се над недостатъците на другите, но и на недостатъците си в собствения си характер по най-театрален, драматургичен начин. Неслучайно е започнал кариерата си първо като актьор в един детски театър. Тоест, драматургичното при него винаги остава.
Лесно ли беше да „отключите” спомените на Любен Зидаров?
Най-важното за нас беше да го накараме той да разкаже за цялото това време, да успеем да отворим тези врати у него към съкровените му спомени. Спомените за семейството, за детството, за важните му срещи, спомените за куриозни моменти, за пътувания, за общуване с други художници. И мисля, че успяхме във филма да отключим този пласт, който е най-важен – да успеем да накараме автора да говори за времето и за себе си.
Според режисьорката на филма Мария Николова 93-годишният художник има много точна оценка за себе си. И още:
Мисля, че Любен Зидаров щеше да бъде голям художник независимо от това къде се е родил, дали в България или някъде другаде, защото той е много оригинален в същността на творбите си, много силно разпознаваем.Той е илюстрирал множество книги в България, но той щеше да положи същия този труд независимо къде. И в този смисъл смятам, че той е едно национално богатство. Той също има реална представа за себе си. Има и много международни награди, които всъщност оценяват неговия труд.
Любен Зидаров е носител на поредица от национални и международни отличия, сред които са сребърен и златен медал от Международната изложба на книгата в Лайпциг. Има множество изложби през годините. Негови творби са притежание на НХГ, СГХГ, Окръжните художествени галерии в страната, Дворец „Сент Джеймс” – Лондон, Галерията на университета „Хонг Ик” – Сеул, Италия, Норвегия, Финландия, Швейцария, Австрия, Германия.
Той и до ден днешен търси пътя си и се развива. И съзнава точно какво иска да постигне. Мисля, че в творческото си развитие сега той се стреми към изчистване на формата и символно предаване на това, което иска да каже чрез илюстрацията – обобщава Мария Николова.
Снимки от изложбата Венета Павлова
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на украинския скулптор и неговия принос към българската архитектура...
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път..