Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Светът като нерешим пъзел

2 април – Световен ден за информираност за аутизма

БНР Новини

За това загадъчно състояние няма лек и доказана причина. Аутизмът се изразява в проблеми в сетивното възприятие, забавяне и нарушение в езиково-говорното развитие, трудности в комуникацията и социалното общуване. Обичайната ни среда за аутистите е враждебна и объркваща. По данни на неправителствени организации средно за света 1 от 70 деца е от аутистичния спектър, точни данни за България няма.

Децата-аутисти са наричани „индиго”, „кристални деца”, понякога „Рейнман” и „Айнщайн”. В голяма степен те остават невидими за обществото. С горчивина родителите споделят, че много по-лесно е за хората да проявят толерантност към човек с видим физически недъг, отколкото да разберат затрудненията на един аутист. Именно затова са важни информационните кампании:

СнимкаЗа нас е много важно да използваме случая да кажем на хората, че тези деца съществуват, че те имат нужда от грижа, терапия, това не са невъзпитани деца, които обикалят улиците, лягат по детските площадки, крещят, викат – подчерта Ани Андонова, директорът на Центъра за социална рехабилитация и интеграция на лица с проблеми от аутистичния спектър. – Ние се стремим освен това да организираме и празник за тези деца и младежи. В софийския Зоопарк ще има зумба на открито, творчески ателиета, децата ще работят с различни материали, ще рисуват животните... Важно е да има и т.нар. типични деца, да имаме съвместна работа с тях, да им покажем, че нашите деца не са страшни. Те също обичат да рисуват, да играят, да се забавляват.

В последно време много се говори за приобщаващо образование на деца със специални образователни потребности. Ето какво сподели Ани Андонова:

Сега има доста деца от аутистичния спектър в масовите училища и детски градини. Вече има доста информация по въпроса. През 2003 година при основаването на нашето Сдружение „Асоциация Аутизъм” всички тези деца бяха само в помощни училища и специализирани детски градини. Има обаче още много работа. В много училища се усеща много ясно дискриминацията и отхвърлянето, дори в специализираните училища.

За успешната интеграция на деца с аутизъм е важно да има разбиране по цялата йерархия в системата на образованието, както и приемане от страна на другите деца и техните родители.

„Всички деца имат права и трябва да се намери баланс – подчертава г-жа Андонова. – На моменти родители на типични деца реагират много агресивно, основно поради липса на информация, какво е това дете, кой работи с него, какво се случва в часа, какво губят техните деца или какво печелят. Аз смятам, че те печелят, когато в класа има едно дете с проблем. Но трябва да има и сериозна подкрепа в класната стая от ресурсен учител, докато детето не се почувства включено адекватно в учебния процес.”

Часовете за работа на ресурсните учители обаче са много ограничени и през повечето време детето се изправя пред учебния процес наравно с връстниците си. Има и друг проблем – необходими са скъпоструващи редовни терапии, а ако детето не се впише в масова детска градина или училище, родителите нямат възможност да работят.

Факт е, че при голяма част от родителите, единият родител е оставил професията си и се занимава само с грижи за детето. Затова ние се борихме през всичките тези години поне нашите услуги да бъдат безплатни. За съжаление, за столицата те са крайно недостатъчни. Работим и с родителите, което е много трудно, защото те трябва да преодолеят краха на мечтите си за техните деца... Важно е да не се срамуват, че имат такова дете и да вървят с гордо вдигната глава, да бъдат много търпеливи и да си поставят много малки цели, за да могат да оценят и минималните им успехи, да могат да им се зарадват. Така се подобрява и комуникацията с детето и нещата тръгват нагоре, но се изисква страшно много работа и от страна на родителите – обяснява събеседничката ни.

Центърът за социална рехабилитация и интеграция работи както с малки деца и деца в училищна възраст, така и с младежи, което е уникална услуга за България. Много се говори за работа с деца, но какво става, когато те пораснат? Един от най-големите страхове на родителите на деца-аутисти е, че те ще останат безпомощни. Специалисти подготвят младежите за професионална реализация:

Шансовете за това са огромни! Когато с едно дете се работи дълго време, то може да бъде включено в реална работна среда, да се реализира, но с доста подкрепа. Преди няколко години започнахме проект за наемане на хора с аутизъм в IT сектора, със стаж на реално работно място, подготовка в симулативна работна среда. В момента трима младежи са назначени на работа, макар и на срочни договори. Липсва обаче приемственост между различните услуги, ранна интервенция и подкрепена заетост – смята Ани Андонова.

Снимки: личен архив




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Найден Тодоров и Тамара Вуйович

България и Черна гора обсъдиха възможностите за по-силни културни връзки

На официална церемония вчера министърът на културата Найден Тодоров прие България да бъде почетен гост на 19-ото издание на Международното изложение на книгата и образованието, което ще се проведе през 2025 г. в Подгорица, Черна гора.  По време..

публикувано на 17.05.24 в 15:43

Обучение за франкофони на световно ниво предлагат Техническият и Химикотехнологичният и металургичен университет в София

Вече над 30 години два български университета предлагат качествено обучение на френски език за технически и инженерни специалности и дипломи, признати по цял свят. Затова и преподавателите с гордост казват, че сред възпитаниците им няма нито един..

публикувано на 17.05.24 в 09:30

Говорителката на руската дипломация обвини България, че преформатира 9 май

Управляващият режим в България се опитва да преформатира "Деня на победата" в "Ден на Европа“ и пренебрегва задълженията за опазване на културните и мемориалните обекти. Това посочи в коментар официалният представител на руското външно министерство..

публикувано на 17.05.24 в 09:09