На 31 януари, в Големия салон на БАН, съставителите на сборника „Змей, змеица, ламя и хала“ ще представят новото издание. В повече от 400 страници са събрани текстове на песни и приказки, предания и легенди, гатанки и поговорки, описани са ритуали и магически практики, съвременни анекдоти и истории, записани през последните десетилетия. Ще участват „Бистришките баби и техните внучки“, а актрисата Татяна Лолова ще прочете някои от текстовете. Доц д-р Вихра Баева, отговорен редактор на сборника, разказва:
Книгата е резултат на проект, разработен от екип на Института по етнография и фолклористика с Етнографски музей към БАН. Работихме три години, общо 13 колеги. Издирихме текстове, публикувани или съхранени в архивите на института, които са наистина много богати и интересни, използвахме и лични архиви. Опитахме се да осъвременим езика с лека и внимателна редакция, с кратки коментари, които да помогнат съвременния читател да навлезе в света на фолклора.
Тази тема присъства още зараждането на българската наука. Змеят привлича вниманието на първите, записали легенди и текстове на народни песни – Цани Гинчев, Петко Р. Славейков, Георги Сава Раковски. Този ярък, колоритен и много интригуващ образ е широко застъпен във всички жанрове на българския фолклор. Има безброй предания, свързани с местности, пещери, скали, дървета или водоизточници, обитавани от змейове. В днешно време змеят се появява във вицовата култура, особено в интернет вицовете, които са активен фолклорен жанр.
Змеят, ламята, халата можем да наречем роднини, защото всички са змиевидни чудовища. Змията все пак е реално съществуващ животински вид, макар и с много богата символика и почит към нея, регистрирана още в началото на човешката история. Докато змеят, змеицата и халата са в сферата на фантастичното, поне от наша гледна точка. Иначе много хора твърдят, че са ги виждали и са имали преки контакти с тях. Змеят е основният образ, има много функции – свързва се с подземния свят, но може да се свързва и с небесата, защото лети, благодарение на крилата си, бълва огън и се вижда като светещо кълбо в небето. От друга страна е свързан с водата и може да обитава кладенци, извори и реки, а също – високите дървета, затова е известен и като „змей горянин“. Образ, който присъства навсякъде и обема целия свят на нашите предци. Това ме кара да мисля, че наследява някакво древно божество, което не е запазено в първоначалния си вид поради християнизацията, но макар и в „скришна форма” продължава да съществува и до най-ново време.
Вероятно сте обърнали внимание, че в православните църкви, в основата на кръста, поставен в средата на олтарната преграда, два змея, разположени симетрично сякаш пазят светинята. Как се осмисля този образ в християнството обяснява отново доц. Баева.
В християнството змеят по-скоро е демонизиран, свързва се със сатаната и борбата на някои светци срещу него, особено Свети Георги, който най-силно олицетворява борбата на доброто срещу силите на злото. Затова светците винаги побеждават драконите със силата на своята вяра и така утвърждават християнството. Тук виждам фолклорната трактовка на змея да пази, да охранява своето срещу чуждото. Изображения на змей се срещат и от външната страна на църквите, над вратата – отново една граница, която трябва да бъде пазена.
В сборника са събрани и текстове, посветени най-близката роднина на змея – змеицата, негова сестра или съпруга. Любовта ѝ също е много опасна, както и любовта на змея. Залюбените от тях младежи или девойки отслабват, започват да боледуват, понякога майките им успяват да ги прогонят с помощта на разделни билки. Ламята е свързана най-вече с лакомията и ненаситния глад – поглъща всичко, което ѝ попадне. Опасна е за реколтата, защото може да я открадне и да я пренесе на друго място.Халата е свързана повече с атмосферните влияния, с бурите и градушките, унищожителни за реколтата. Ламята и халата са основно от женски род и са противници на змея като стопанин и пазител. Гръмотевичните бури се осмислят като драматични битки между змея и ламята или халата. За тези тайнствени и мистични образи са записани и забавни случки.
Това е много характерно за фолклора – да съчетава сериозното и страшното героичното със смешното. Има приказки за кекави момци, които с късмет и остър ум побеждават чудовищата. Една история, записана през 80-те години на ХХ век разказва се за змей, който се разболял и паднал на земята, а от БАН веднага взели тялото му за изследване. Не знаем какви са резултатите от това изследване. Това го казвам на шега, разбира се, но въображението на българина наистина е невероятно и е удоволствие за нас да работим с тези текстове. Наистина съм записвала разкази в село Пирин на хора, които си спомнят последната жена, залюбена от змей – Николина, живяла до 60-те години на м.в. Тези хора си я спомнят съвсем ясно, заедно със следите от змейовата любов върху нея. Имаме разказ от 2014 г. на човек, който е виждал огнен змей, дълъг около 5-6 метра. Твърди, че го е видял с очите си и е било именно змей. Определено змейовете съществуват, въпросът е дали са в обективната или в субективната реалност, която всеки от нас носи със себе си и дали има разлика между двете.
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на украинския скулптор и неговия принос към българската архитектура...
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път..