Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Сирница – време за прошка, време за празник…

БНР Новини

Сирни Заговезни е време да поискаме прошка от близките си и да се съберем около трапезата, отрупана с всичко, което може да се приготви с яйца, масло и мляко. Сирница е винаги седем седмици преди Великден, а от следващия ден започва дългият Великденски пост. Днес много хора избират да следват постите (което означава лишаване от месни и млечни продукти, както и от яйца), избират да пазят мислите, думите и постъпките си далеч от всякакви изкушения. Но дори и тези, които не спазват нито физическата, нито духовната страна на поста, почитат празника, или поне имат близки, които ще ги поканят да го споделят.

Цялата седмица преди Сирница се нарича Сирна неделя. Тя преминава във веселби, през нея се яде всичко, без месо и риба, което ще бъде забранено по време на постите. Някога момите и момците, достигнали възраст за женене, се люлеели на люлки и играели хорà, защото те също са забранени чак до Великден, както и сватбите. Сирница винаги се пада в неделя, а денят минава в посещения, на които хората взаимно си опрощават сторените грешки. Младите ходят в дома на родителите си, на кумовете, на по-възрастни роднини. Ако съпругът е занаятчия, той непременно иска прошка от майстора, при когото е учил занаята си или при когото все още работи. Смята се, че преди празничната вечеря, всеки трябва да е поискал и дал прошка на близки и роднини. Иначе не може да започне поста. Това е своеобразно изчистване от духовните прегрешения преди да започне физическото, своеобразно умиране преди новото начало. Задължение на жените е да омесят бели хлябове, да наточат руйно вино и да съберат семейството.

Наред с традиционните баници, млинове и всякакви блюда със сирене, мляко, масло, яйца, на масата трябва да присъстват варени яйца и бяла халва. Т. нар. хамкане се извършва на някои места с варено яйце, на други - с бяла халва. Завързани с мартеница или червен конец на греда, те висят от тавана, а най-възрастната жена в семейството залюлява конеца в кръг. Децата в семейството се опитват да хванат яйцето (или халвата), но само с уста, без да използват ръце. Счита се, че който успее пръв да „хамне”, ще е здрав, щастлив и късметлия през цялата година.


В седмицата, предшестваща Сирни заговезни, в някои селища в Южна България тръгват кукерски шествия. Маскираните мъже обикалят домовете, разиграват комични сценки и благославят за здраве и плодородие.


Широко разпространен е обичаят да се палят огньове в нощта на Сирница, около тях да се игаят хора, а момците да ги прескачат за здраве. След пречистващите „водни” празници - Йордановден, Ивановден и Бабинден, следват тези, на които се палят огнени клади - Сирница, Баба Марта, Младенци... та чак до Благовещение. Вярва се, че земният огън ще подсили небесния - слънцето, най-древния култ. Огнени са и стрелите, които младите неженени мъже изпращат в дворовете на своите избраници в нощната тъмнина.

Стрелите имат специална форма, подготвени са доста преди празника, а стрелците тренират още от Атанасовден. Преди да бъдат изстреляни, върховете на стрелите се запалват. Момците ги изпращат към дома на любимата си с помощта на специални прътове. Огнените послания прекосяват тъмнината и всички виждат къде завършва пътят им. На сутринта момите за женене, заедно със своите родители, броят стрелите в двора. Девойката, получила най-много от тези любовни признания, се смятала за най-честита, но никой не иска да бъде на мястото на онази мома, в чийто двор няма нито една стрела.


Текстовете на песните, които разказват за хвърлянето на стрели, често са върху един и същи сюжет - момъкът хвърля стрелата и казва на любимата си да подготви „тънки дарове”, защото ще ѝ изпрати сватове. Още не изрекъл тези думи, сватовете изпълват двора на момичето, връзват конете си под жълтите дюли или под червен трендафил. За всеки сват има по един дар, за „стария сват” (роднина на младоженеца или много уважаван човек от общността) - даровете са два. И люлките, и огнените стрели са част от предженитбените ритуали, а сватбите ще бъдат разрешени отново след Великден. Огънят има място и в други ритуали на Сирница, наречени според региона „паликош”, „ойдалалия” и т.н. Обикновено на хълмовете около селището се палят огньове - заради вярването, че докъдето стига огънят, дотам ще стигне и плодородието.

Снимки: БГНЕС



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Традицията на давулджиите или кой буди мюсюлманите по време на Рамазан

Денят Арифе е последният от свещения за мюсюлманите месец на постите Рамазан. В исляма това е най-благодатният месец от годината, свързва се с 30-дневните строги лишения – "оруч". Храненето и пиенето на течности и вода става само преди изгрев и след..

публикувано на 09.04.24 в 11:30

Кукери, старци, бабугери, чауши … село Турия е домакин на маскарадни игри

Подбалканското село Турия посреща над хиляда участници в маскарадните игри "Старци в Турия“. В тазгодишното издание на фестивала на 30 март ще се включат 28 кукерски групи от цяла България. Ежегодно събитието привлича хиляди гости от страната и..

публикувано на 30.03.24 в 07:10

Демоничният конник св. Тодор

"В обширен регион в Северна България конникът св. Тодор се възприема като демоничен персонаж. Народните определения за него звучат по следния начин: овампирчен , вкаракончен или таласъмлия светец… Той посещава забранените през този период..

публикувано на 23.03.24 в 04:30