Колекционерът Константин Пенков и пощенските марки като страст, хоби и професия

Днес ще ви разкажем интересната история на Константин Пенков, археолог и колекционер, който върви по следите на най-старите, най-скъпите и най-ценните марки в света. Константин е успял да сбъдне мечтата на мнозина и да превърне хобито си в професия. Започва да събира марки, когато е само на 4 години, а днес е председател на Софийското филателно дружество „Петко В. Караиванов”. Дружеството събира колекционери от цяла България.




СнимкаМоята любима пощенска марка е от Канада. През 90-те години за първи път видях такава марка, тя ми беше изпратена от моята братовчедка, която живее там. Изображението бе холограмно и представлява космическа станция. Това, че някои марки са любими на даден човек, не означава, че са скъпи, просто имат сантиментална стойност. И обратното, хората си мислят, че ако пощенската марка е от по-миналия век, тя е много скъпа. Това не е вярно – казва Константин.

Снимка
Княз Александър Батенберг, писателят Елин Пелин, театралът Матьо Македонски, спортният деец Иван Славков, Симеон Сакскобургготски са само част от популярните у нас филателисти. Енцо Ферари пък е известен не само с компанията си за автомобили, но и с голямата си колекция от скъпи пощенски марки. А ето каква е историята на „Черното пени“ – първата пощенска марка в света, създадена през 1840 г.

Снимка
Роланд Хил е създателят на първата пощенска марка. Разбира се, пощата не започва оттогава, а функционира от по-рано. Хил забелязал, че пощальонът носи една пощенска карта и я дава на девойката, която е получател. Тя разгледала пратката и я върнала на пощальона. Казала му, че няма пари да я заплати и ще я откаже. Тогава таксата се е заплащала след получаването на пратката. Хил попитал девойката защо е постъпила така, а тя отговорила, че с любимия й си изпращат писма, прочитат ги на момента и по този начин избягват заплащането на пощенската услуга. Роланд Хил решил да поправи тази неправда и създал марката, която да се залепва на плика при подаване на пратката. Така се прекъснала тази порочна практика.

Снимка
Факторите, които определят цената, са много – тя е висока, ако броят на произведените марки от даден тип са много малко или повечето са били унищожени. Например китайските марки, унищожени по време на Културната революция.

Снимка
Събитийните марки също държат високи цени (например царска сватба), а изображенията от известни творци са предпочитани сред колекционерите.

Снимка
Колекциите на филателистите могат да предизвикат възхищение у нас, но разпространен ли е този интерес сред младите хора в България днес?

Има младежи, които се интересуват от филателия. Трябва обаче да възстановим връзката между младите и по-възрастните, защото тя някак е загубена. Има млади хора, които просто си купуват марки от пощата, но има и такива, които сериозно са се захванали с колекционерство – казва Константин.

Снимка
И въпреки че в настоящето повечето хора изпращат писмата си онлайн, все още някои от нас пускат пликове с марки в пощенските кутии и с нетърпение чакат да получат отговор. Филателията също запазва своята популярност, както в България, така и в чужбина. И макар според ценителите това хоби да „не е за всеки“, никога не е късно да открием страстта си в пощенските марки.

Снимки: личен архив


Още от рубриката

Мария Габриел връчи наградата „Мадам дьо Стал” за принос към културните ценности на Европа

Българската академия на науките бе домакин на 19-то Общо събрание на Федерацията на всички европейски академии (ALLEA – All European Academies). То бе съпътствано от  научен симпозиум на тема: „Науката във времена на предизвикателство за доверие и..

публикувано на 19.05.18 в 10:15

Котката без опашка отново ще поведе карнавалното шествие в Габрово на 19 май

Започнаха традиционните майски празници на град Габрово. Основното в тях са Дните на хумора и сатирата, които включват и карнавал в първата събота след деня на Габрово – 17 май. Девизът на карнавала тази година е „Габрово – мой малък Брюксел” – весело..

публикувано на 19.05.18 в 09:15
Клеарт Дурай

Клеарт Дурай: БНР може да ни помогне с програми за българското малцинство в Албания

Медийната среда на Балканите се развива динамично и обществените медии трябва да отговорят на редица предизвикателства, за да спечелят в битката за аудитория. Финансирането, привличането на най-добрите професионалисти,   излъчването по сателит са някои..

публикувано на 18.05.18 в 16:00