Българският соларен самолет TwinRay ще изминава рекордно разстояние за един полет


Брилянтните идеи не чакат набелязания от тях човек да облече костюм и да заеме сериозна поза зад бюро с компютър. С лекотата на игра те кръжат неочаквано над него и настояват само за едно – да ги сграбчи в полета им и да ги опитоми.

Идеята да построят соларен самолет осенила двама приятели в гараж, докато си говорели с непринуден тон за бъдещето. Ала тогава Явор Христов и Добромир Добрев не осъзнавали, че хрумването им ще ги отведе далеч – по път, сякаш нарисуван с бели пухкави облаци, като следи от реактивен самолет.

Явор Христов и Добромир Добрев
Тръгна на шега, а се разви в нещо истинско, спомня си за онзи особен ден 23-годишният Явор и добавя, че с Добромир веднага се захванали с проучвания. Така се родил проектът им за самолет, който нарекли TwinRay. Двуместният летателен апарат ще се захранва със слънчева енергия, ще развива скорост между 140 и 200 км. в час и ще издържа четири часа във въздуха. Интересното е, че той ще се зарежда и по време на полет, затова разстоянието от 400 км., което ще изминава само на батерии, ще се удължи до 600 км. А това ще бъде нов рекорд, имайки предвид, че в момента най-дългият полет на самолет с подобен размер е около 400 км.



При повечето електрически самолети на пазара, независимо дали са соларни или не, се прави някаква жертва в стремежа да имат висока скорост, да бъдат леки и т.н. – обяснява по какво се различава техният проект Явор Христов. – Винаги се жертва нещо – дали ще бъде удобството на самолета или разстоянието, което той ще покрива. Докато ние искаме TwinRay да се използва за генерални цели и ако някой например иска да отиде на ваканция или просто да разгледа природата, да го направи с нашия самолет. Затова изработихме дизайн, който е по-различен от сегашните. Така специалната форма на крилете позволява много повече соларни панели от всички други самолети в момента, както и по-голям достиг, скорост като на останалите летателни машини и удобство.

Снимка
За да може самолетът да стане реалност в най-скоро време, над проекта се трудят десетина души – комбинация от инженери в електрическата и авиационната сфера плюс маркетингов специалист.

В момента сме на ниво малък прототип – разказва Явор Христов. – Това означава, че правим макет с размер 1:10, който би трябвало да е готов до края на март, и ако времето е добро, тогава да го тестваме. Що се отнася до цялостния самолет и производството му, вече влязохме във връзка с няколко инвеститори и се надяваме да установим партньорство. Така че TwinRay може да бъде направен в България или в Германия и след една година да отиде на пазара.

С проекта си за соларния самолет Явор и Добромир в момента участват в конкурс на „Боинг” и дори достигнаха до финала – заедно с други 16 кандидати от общо 200. Независимо дали ще спечелят, авиационният гигант ще подкрепи българите с консултиране и менторство.

Снимка
В края на м.г. те вече победиха в регионалното издание на най-голямото състезание за стартиращи компании в областта на устойчивата енергия за Централна и Източна Европа PowerUp!, след което представиха България на финала в Будапеща. А кои са следващите им цели?

Вече имаме развит като дизайн и форма еднопилотен спортен модел – отговаря Явор Христов. – По него ще започнем работа веднага щом пуснем на пазара първия TwinRay. Планираме също така да направим самолет за автономни полети, който да се използва за доставки на кратки разстояния. Третата ни цел е да навлезем в областта на малките локални полети – в момента те се изпълняват от пътнически самолети с не повече от 50-100 пасажери при междуградски пътувания и много малко се експлоатират от големите компании.

Явор Христов би искал да твори аеропланите на бъдещето в България, но посочва една от пречките пред това – закон, налагащ прекалена регулация върху възможността за експериментални полети. Където и да се намира един ден обаче, е едно ясно, че ще преследва единствената си мечта – за самолетите му да няма граници в световното небе.

Снимки: личен архив

Още от рубриката

Пъстри празници разнообразяват почивните дни в България

„Празник на черешата“ фокусира вниманието към Кюстендил – града, чието землище изобилства с черешови градини. По традиция Институтът по земеделие в града ще представи перспективните сортове череши за страната и региона. Различни приложения на вкусния..

публикувано на 23.06.18 в 08:00
Роберт Солтик

Инициативата „Граждански диалог“ скъсява дистанцията между европейските институции в Брюксел и обикновените хора

Инициативата „Граждански диалог“ представлява поредица от тематични срещи, чрез които представители на европейските структури в Брюксел се срещат лице в лице с гражданите и разговарят за общите проблеми на общността. Идеята за организиране на подобен..

публикувано на 22.06.18 в 10:34

Отбелязваме Международния ден на йога

За четвърта поредна година светът отбелязва Международния ден на йога. В края на 2014г., по предложение на министър-председателя на Индия Шри Нарендра Моди, Общото събрание на ООН учредява празника и определя датата 21 юни – деня на лятното..

публикувано на 21.06.18 в 12:07