Старо Железаре отдавна се слави като арт село, превърнало се в част от един мащабен художествен проект. Тук просто можеш да паркираш колата на мегдана и да се потопиш в един сюреалистичен свят, в който невъзможното се материализира върху стените на десетки селски дувари. Защото къде другаде ще видиш Карл Лагерфелд, прегърнал своята бяла котка, да седи на раздумка с тукашните баби, а Орфей да акомпанира с арфа на свирещия с цигулка Петър Дънов ? В съседство, роботът Си Трипио от „Междузвездни войни“ люлее баба Пенка, кръчмарката, седнала на люлката до Йода. А пък селската тоалетна на главния път е украсена с ликовете на … принцеса Даяна и Мистър Бийн. И навсякъде откриваме изображения на местни зевзеци, предимно баби и дядовци, пременени най-често в типичните за този край носии, как си хортуват рамо до рамо с именити звезди от киното, музиката и политиката.
Двигателят на уникалния проект, превърнал Старо Железаре в стрийт арт дестинация от световна величина, идва от Полша. Артистичното семейство Катаржина и Венцислав Пирянкови вече 10-та година вдъхват живот на средногорското село с ентусиазираната подкрепа на местните хора. Той е българин, тя – полякиня. Живеят в полския град Познан, където имат ателие и школа за рисуване, ала сърцето си са оставили тук, в Средна гора и по-точно в Старо Железаре. Всяко лято, Венци и Катаржина заживяват в къщата на неговите баба и дядо, за да дадат воля на своето въображение. Канят и учениците си от Полша, за да се учат как се прави стрийт арт по селските дувари.
В момента дуото Пирянкови работи по любимия си проект – улица МоМА (абревиатура на Музея на модерното изкуство в Ню Йорк). Благодарение на тях най-емблематичните творби от колекцията на нюйоркския музей са достъпни под открито небе, можете дори да ги докоснете с ръка, докато се разхождате по прашния селски сокак.
Пред смаяния поглед на чуждоземците изниква прословутата картина „Викът“ на Едвард Мунк, „Аз и селото“ на модерниста Марк Шагал, „Семената на ареолите“ на Пол Гоген“, „Любовниците“ на Рене Магрит и още и още великолепни творби на майсторите, на фона на нахвърлената небрежно дървесина за огрев и безцелно шляещите се по улицата кокошки. Семейство Пирянкови очакват учениците си през август, когато средногорската улица МоМА ще грейне с нови творби от съвременното изкуство. Но не само! По дуварите на Старо Железаре ще продължат да се множат образи на световно известни знаменитости редом до обикновени местни люде.
„Всички рисунки са свързани помежду им, защото нашият проект е по-скоро социално ангажиран – казва Катаржина. Той е насочен към хората и разказва различни гледни точки и теми. Гледаме не само да е декоративно и да е хубаво, но и нещо повече да се каже – за утопията, за времето… Направихме една метална пирамида, в центъра на един от площадите – нещо като магически обект с четири стени. Вътре пирамидата съхранява най-големите ценности на селото, които са символични - това са различни спомени и истории на хората тук.“
Старо Железаре отдавна се е превърнало в произведение на модерното изкуство. Защото, както гласи един от лозунгите на провеждания тук преди пандемията Стрийт арт вилидж фест, „Истинският авангард се ражда на село“! А Старо Железаре е живото доказателство за това!
Снимки: Венета Николова
"Десет велики българолюбци" е оазис и място за вдъхновение. С тези думи вицепрезидентът Илияна Йотова описа новата книга на журналиста Милена Димитрова, чиято премиера събра във вторник вечер в Национа лната библиотека "Св. св. Кирил и Методий"..
В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на украинския скулптор и неговия принос към българската архитектура...
За двадесет и трета година екипът на „Банско филм фест“ ще пренесе публиката до едни от най-екстремните точки на света посредством 75 филма от 39 държави. "Всички те са премиерни, за част от тях прожекциите в Банско ще са световни премиери", каза за..
"Десет велики българолюбци" е оазис и място за вдъхновение. С тези думи вицепрезидентът Илияна Йотова описа новата книга на журналиста Милена Димитрова,..