Полупрозрачна, фина, изтъкана от фантазия и много любов – копривщенската дантела със сложните ѝ орнаменти била неотменна част от някогашните носии и домашни тъкани. В миналото майсторките от Копривщица са влагали цялата си душа в създаване на приказен свят от конци. Под сръчните им ръце оживявали геометрични фигурки, чудновати цветя, птици, животни… Днес този занаят замира.
Йорданка Николова е сред малкото жени, които продължават традицията, пренасяйки я в съвременността. Срещаме я в Лютовата къща в Копривщица, в чийто приземен етаж е подредена експозиция със автентични стари местни тъкани, в т.ч. и красиви копривщенски дантели. В двора на къщата редовно се правят демонстрации на традиционните местни занаяти. Този ден Йорданка показваше на събралите се туристи старите технологии на плетене. При фриволитето се плете със совалки и се правят възелчета.
Тази технология е внесена от Европа.Но у нас повече се е използвала шитата дантела или т.нар. кене, научаваме от нея.
В миналото копривщенки не плетели, а шиели дантелите си, при това с най-обикновена игла и с … конски косъм, използван като основа, върху която бродирали с копринени конци. Тази техника е с дълбоки корени назад във времето. Предполага се, че е била донесена от далечния Изток. Разпространена е и в други краища на България, ала копривщенки се славели като най-добрите майсторки на кенето.
"В Копривщица, всяка една официална риза, например по деколтето и ръкавите, има зашито кене. Прави се върху конския косъм, много сбито, много плътно, не така рехаво, като при другите дантели, и с много флорални мотиви, много цветенца – казва Йорданка Николова. Всяка една фигурка си има някакво наименование. В Копривщица по един начин им викат, в ихтиманско по друг и т.н. Но това, което съм чувала от старите хора е, че жените правели долната част, основата на кенето, която представлява мрежа от дупчици върху конския косъм. А след това, други по-добри майсторки, се заемали с по-трудоемката, но по-красива част – шиенето на фините геометрични фигурки или цветенцата с листенца с клонки и т.н.
Докато при совалковите дантели, жените следвали определен модел, върху който надграждали, при кенето всяка майсторка украсявала дантелата според собствените си представи и умения – с точно око, спокойна ръка и търпение. Понякога с разноцветни конци те бродирали допълнително върху мрежичката различни орнаменти, а накрая завършвали с мъниста.
"Кенето е само въображението на жената, която го създава. Така както го е виждала, както го е чувствала, така го е правила. Шило се е с копринени конци, те са обработвали коприната, варили са я, за да стане по-мека. Боядисвали са я в зелено, лилаво, мораво… Откриваме кенето предимно на видими места върху официалните дрехи, които хората са обличали за хорото на мегдана и за тържествата. Защото това е много трудоемка работа" – казва Йорданка.
Заедно с още няколко жени, тя е част от работилница "Седянката", която се стреми да възобнови забравените български занаяти и да ги пренесе в бъдещето. По думите ѝ, все повече млади хора се обръщат към нея и колегите ѝ с желанието да усвоят този старинен и красив български занаят.
Вижте как Йорданка Николова демонстрира техниката на кене пред Лютовата къща в Копривщица:
Как обичаите в старата българската обредност придобиват нови форми с времето под неизбежното въздействие на историческите промени, модата и политическите решения? Отговор на въпроса търси новата експозиция „Готови ли сте за… разкази по Коледа“, с..
Игнажден е! На 20 декември почитаме паметта на св. Игнатий Богоносец. Според поверията от този ден започват родилните мъки на Божията майка и в народните песни се пее: "Замъчи се Божа майка от Игнажден до Коледа". В календара на българите..
Осем автентични български традиции и предавани през поколения умения от различни краища на страната бяха вписани в Националната представителна листа на нематериалното ни културно наследство и така станаха част от "Живите човешки съкровища" на..