Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Железопътният товарен трафик - недооценената алтернатива

Трябва да се ускори развитието на интермодалния транспорт, за да не спират доставките

Снимка: БГНЕС

Сдружение "Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия" предлага мерки за преодоляване на транспортната кризата във връзка с коронавируса при транспортиране на стоки и суровини по направлението Турция - България - Сърбия  или Румъния в посока Унгария,  Австрия или Чехия. 

Прехвърлянето на товари от автомобилния към железопътния транспорт ще ускори транспортния процес в условията на коронавирус, подчертават от организацията.

През тази седмица с участието на частни железопътни оператори за товари стартира интермодален железопътен транспорт между Турция и Германия, който ще обслужва всяка една от страните по трасето.

В момента се разчита основно на тежкотоварния автомобилен транспорт и железопътният товарен трафик е недооценен, посочва инж. Мартин Янев - консултант и специалист в "Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия".

"Железопътният транспорт предлага гъвкави решения, евтини и същевременно стабилни, които от една страна да гарантират доставките на стоки от първа необходимост, които в момента също страдат изключително много и от друга страна гарантира, след, дай Боже, скорошното излизане от тази ситуация, едно по-бързо възстановяване и завъртане на колелата на икономиката. Решенията, които ние предлагаме и за които ние се борим в момента, са неща, които от доста години насам се обсъждат, но по една или друга причина не са достигнали до конкретни мерки, до конкретни решения", допълни Мартин Янев пред "Хоризонт".

Целта на организацията е развитието на т.нар. интермодален транспорт и то не в следващите няколко години, а скъсяване на сроковете до няколко седмици, подчертава инж. Мартин Янев:

"Това означава директни връзки с хъбовете и пристанищата - от Европейския съюз, от Русия, в това число от Република Турция, които да обезпечат в този момент и в бъдеще една непрекъсната и сигурна верига на доставките. В момента има бизнеси, които дори и в България, опитват да работят, те реално погледнато не могат, защото не могат да си доставят необходимата суровина, съответно не могат да си изпратят необходимата суровина".

В момента инициативата в тази посока основно е на частните железопътни оператори, заяви д-р Людмил Иванов - председател на Управителния съвет на "Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия". 

До този момент от България за Турция и обратно голяма част от тежкотоварните автомобили се качват на влакове от Пловдив. Това обаче е временно решение. До момента само един от 15-те железопътни оператори за товарни превози в България извършва интермодален транспорт и то само до Румъния.

Железопътният товарен транспорт има необходимост от подкрепа. Конкретните мерки са изброени в писмо до Министерството на транспорта, посочва д-р Людмил Иванов.

"Нашето предложение е Министерството на транспорта да съдейства и да отправи предложение към останалите страни за облекчаване на режимите на придвижване. Също това, което предлагаме на министъра, конкретно за България да направи - първо е необходимо временно за период от една до три години намаляване и премахване на инфраструктурните такси и разходите за енергия за товарните влакове, които возят комбиниран транспорт и контейнери. Евентуално намаляване на част от разходите на операторите по останалата мрежа на страната".

Репортажа можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Адв. Адела Качаунова: Имаме златен шанс да постигнем разплитане на всички мрежи

Изправени сме пред златен шанс да постигнем разплитане на всички мрежи, които вероятно водят до един и същи връх. Това заяви пред БНР адв. Адела Качаунова, директор на Програмата за правна защита на Българския хелзинкски комитет, в коментар за трусовете в съдебната система след убийството на Мартин Божанов - Нотариуса. " Този златен шанс не..

публикувано на 23.02.24 в 09:59
Христо Иванов

Христо Иванов: Пеевски иска да тласне към избори. Демонстрира, че може да събори правителството

"Боравя с политически аргументи. Този тип опит за шантажиране – с това кой къде е ходил и в коя стая е разговарял, е изключителна пошлост и поведение на дребни квартални мутри, които искат да изглеждат големи политически фактори . Поведение, свързано с опити за публичен шантаж, за злепоставяне с неполитически аргументи." Това заяви в..

публикувано на 23.02.24 в 08:07

Евгения Кара-Мурза: Путин е убиец и с него трябва да се отнасяме като с такъв

"Мислете с главите си"!. Това послание отправи в интервю за БНР съпругата на руския опозиционен лидер Владимир Кара-Мурза - Евгения, към хората, които вярват на Путин. Тя го нарича "диктатор, който се занимава единствено с изграждането на ГУЛАГ в собствената си страна и води агресивни войни срещу съседите си".  Владимир Кара-Мурза е в..

публикувано на 22.02.24 в 18:45

Проблемите с кадровия дефицит в здравеопазването се задълбочават

Проблемите с кадровия дефицит в здравеопазването в редица общини на страната се задълбочават.  Очното в Шумен - пред закриване Пример за тежката ситуация е очното отделение на многопрофилната болница за активно лечение в Шумен. Заради хроничния кадрови дефицит то е пред закриване. В момента отделението се обслужва от 2 лекарки, които са..

публикувано на 22.02.24 в 11:27

Критичен недостиг на кръв в страната. Броят на кръводарителите намалява драстично

Районният център по трансфузионна хематология в Плевен има спешна нужда от кръводарители. Броят на кръводарителите намалява драстично навсякъде. "Няма кръв. Болници, които се откриват, искат да получават клинични пътеки, ресурс от Здравната каса. Обаче кръводарителите са 170 000 (за цялата страна – бел. ред.). Не можем да ги..

публикувано на 22.02.24 в 09:10
Йоаким Каламарис

Проф. Йоаким Каламарис: Ако не бяхме аз и съдия Цариградска, едва ли щяхме да говорим за конкретни имена, свързани с Нотариуса

Ако не бяхме ние и съдия Цариградска, едва ли щяхме да говорим за конкретни имена, свързани с Мартин Божанов - Нотариуса . Това заяви пред БНР проф. Йоаким Каламарис, икономист и бизнесмен, един от потърпевшите от машината за натиск.  Разкритията около схемата за изнудвания на убития Мартин Божанов – Нотариуса продължават. Вече има две комисии –..

публикувано на 21.02.24 в 13:55

Обучават учители как да работят с изкуствен интелект

Тази седмица във Варна учители и директори ще се обучават как да работят с изкуствен интелект и ще дискутират подготовката на училищния екип за работа по СТЕМ във връзка с предстоящото изграждане на СТЕМ център във всяко училище в страната.  "Не е важно дали технологията ни харесва или не. Технологията я има и тя навлиза много бързо. Учителите..

публикувано на 21.02.24 в 10:09