Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Образование на две или повече скорости

Ефекти и дефекти на дистанционното обучение

Немалък брой състоятелни деца не са се включили в онлайн формата

Снимка: Веселина Киричева

Освен тежкия ромски проблем и невключването на голям процент ромски деца в дистанционното обучение, има и голям дял деца, които уж не бе трябвало да имат проблеми и които също изпадат от онлайн обучението по една или друга причина. Това заяви в предаването „Хоризонт до обед“ Марта Методиева, преподавател в Класическата гимназия (НГДЕК), Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и редактор на платформата за човешки права „Маргиналия“. Тя е част от екип, който по инициатива на Гьоте институт прави проучване върху проведеното дистанционно обучение. „Тепърва ще се установи, че немалък брой състоятелни деца също не се включиха в образователния дистанционен процес по други причини“, посочи Методиева.

Като най-основна и обединяваща причина за всички невключили се тя отбелязва неспособността на децата да учат добре, която се забелязва от години и е в основата на лошите средни резултати от различните изпити. "И това въобще не е проблем само на дистанционното обучение."

Водещи за невключването са техническите причини, каза още Марта Методиева. „Поради което бяхме призовани да не пишем прекалено ниски оценки, защото не си даваме сметка при какви трудности живеят децата, които не са от София.“ В най-централните училища образованието на две скорости ще е най-слабо застъпено, но извън столицата и в по-крайни населени места може би ще се окаже, че не са две скорости, а три, коментира тя.

Бедността е сложно понятие, не само на финансово или на техническо ниво. „Тя е като цяло неспособност на целия семеен организъм да се включи в общото образование на децата. Не става въпрос само да дадеш на едно дете компютър, телефон или таблет. Ти трябва да му дадеш контекст, в който то да ги ползва, да му дадеш пространство и хора, които да го подкрепят, докато се бори с нещо, което е трудно и в нормални обстоятелства. Бедността за мен е опростяващо понятие“, подчерта Марта Методиева. 

Около 10% от учениците или близо 1300 деца в Ловешка област не са взели участие в електронното дистанционно обучение заради липсата на интернет или мобилни устройства и компютри. Повечето от тези ученици са от малцинствени общности или от социално слаби семейства. Разполагали са с материали на хартиен носител, попълвали са тестове, решавали са задачи, но на практика пълноценен учебен процес не е имало.      

Лятното присъствено обучение в област Ловеч се провежда в 30 училища. В него могат да се включат и децата, които смятат, че имат пропуски заради нетрадиционната форма на дистанционното обучение, изтъква образователният експерт Иваничка Буровска. Защото „прекият контакт, начинът на обяснение, когато се работи с по-малък брой ученици, е съвсем различен.“

Всяко училище си има график за провеждане на допълнителното обучение. Директорът на средищното училище „Панайот Пипков“ в Ловеч Валери Митев пояснява, че дистанционната електронна форма на обучение е обхванала 60 на сто от учениците. На останалите са били раздавани материали на хартиен носител. Сформирани са 15 групи за допълнително обучение през летните месеци. Децата се извозват, подсигурени са храна и дезинфектанти.  

„Работим върху материала, който не сме успели да усвоим през учебната година. На децата не им е тежко, не им е досадно. В края на обучението ще направим няколко теста, за да установим какво и колко са усвоили през това време“, разказва учителката по български език Християнка Петкова.  

При нашите условия дистанционното обучение не беше най-добрият вариант, защото децата ни пътуват от селата, имаме по-трудна комуникация с тях, липсват им устройства, нямат компютри вкъщи, нямат интернет“, допълва преподавателката.

Наесен учителите ще трябва да положат доста повече труд, за да наваксат пропуснатия материал. За мен тази форма, дистанционна, дори на хартиен носител, не е най-удачната форма, категорична е Илияна Стоянова, която води допълнителните часове по математика. Тя подчертава, че за много от децата самостоятелната работа с учебник е трудна дори в училище, когато има надзор от учител. "И се получава една много голяма дупка в образованието“, обобщава тя.

Различните гледни точки чуйте и в звуковите файлове.

Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Румен Радев

Румен Радев пред БНР: Не искам да мисля, че ще отидем на трети парламентарни избори тази година

" Разбира се, че президентът носи отговорност за назначаването на служебното правителство . Така е по Конституция и аз не бягам от тази отговорност".  Това заяви в предаването "Неделя 150" на БНР президентът Румен Радев. Той подчерта, че винаги се е водил от отговорността за бъдещето на България и по този критерий е подбирал министрите в кабинета, без..

публикувано на 16.05.21 в 11:03

„Културни войни” с Владислав Апостолов: Кафявата акция срещу „Златния глобус“

И наградата за „Най-нелеп бойкот“ печели Холивуд. Това, което имаме като елитна развлекателна индустрия, по думите на един класик, реши да се саморазправи с малка група хора и да ги унищожи в името на „разнообразието“ и „прогресивните ценности“ . Засрамена от слабите си резултати, исторически ниските рейтинги и обществения присмех онлайн,..

публикувано на 15.05.21 в 14:22
Миролюба Бенатова

Миролюба Бенатова: Страшно е, че обществото фокусира тоталитарната си нагласа в една фигура

Страшно е фокусирането на тоталитарната нагласа на обществото в една фигура – била тя на Тодор Живков, Иван Костов, Симеон Сакскобургготски или Бойко Борисов. Това каза в интервю за предаването  „Политически НЕкоректно“ Миролюба Бенатова, разследващ журналист, водещ на предаването „Алтернативата“ по TV1, дългогодишен репортер в bTV  и Нова..

публикувано на 15.05.21 в 13:28
Димитър Цанчев

Димитър Цанчев: Наивно е да се мисли, че външен натиск може да промени позицията ни за Северна Македония

„Става дума за заблуждаване на обществеността на европейските държави какъв е проблемът. Става дума и за заблуждаване на обществеността в Република Северна Македония за това какъв е проблемът. Проблемът между България и РСМ е съвсем ясен – РСМ подписва договори, които очевидно след това няма намерение да изпълнява.“ Този коментар направи в..

публикувано на 15.05.21 в 12:08

Напрежението в Близкия изток и надеждите за излизане от пандемията - в центъра на световните събития от седмицата

"България сама e измислила проблема, заради който Република Северна Македония още не може да започне преговори за членство в Европейския съюз." Това заяви премиерът Зоран Заев  на форум в Атина и изрази увереност, че Скопие ще получи зелена светлина за преговорите Условието на Атина за процеса по присъединяване на Скопие към Европейския съюз е..

публикувано на 15.05.21 в 10:23
Доставка на дезинфектант

Има ли държавен орган, който контролира съдържанието на дезинфектантите

Дезинфектантът за ръце, използван от изборните комисии и гласоподавателите на 4 април, е със съдържание, което не отговаря на изписаното на етикета, и е довел до заблуда на потребителите . Това доказват химичните анализи, направени по поръчка на Българското национално радио и от фирмата производител във Велико Търново. Разследване на..

обновено на 14.05.21 в 13:59
Биляна Гяурова

Биляна Гяурова: 70 на сто от запитаните не желаят нова Конституция

„Ще представим наше проучване има ли нужда от промени в сега действащата Конституция или трябва да се приеме нова“, поясни в „Преди всички“ Биляна Гяурова, директор на Българския институт за правни инициативи, преди дискусията „30 години Конституция“. „Поводът за нашата конференция е навършването на 30 години от приемането на най-новата..

публикувано на 14.05.21 в 08:45