Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Необходимо ли е да се отдават магистралите на концесия

Снимка: BGNES

Една от точките в управленската програма на партията "Има такъв народ", която представи Слави Трифонов, е отдаването на магистралите на концесия и дострояването на недовършените аутобани. Това предложение обаче среща сериозно недоверие сред хората, които се притесняват, че с концесионирането на магистралите пътни такси ще поскъпнат. Приложим ли е такъв модел за строителство на високоскоростните пътища у нас и ще плащаме ли повече, когато пътуваме по магистрала, отдадена на концесия?

Отдаването на концесия на автомагистралите срещна остри критики сред хората в социалните мрежи, където по въпроса тече разгорещена дискусия.

Ето какво коментираха шофьори:

"Пълен абсурд - навсякъде по света магистралите и основните шосета са държавна собственост, за да могат да бъдат ремонтирани".

"Без концесии - ограбиха ни тези концесии, тази държава беше цветуща, доведоха я до пустиня".

"Възможни са всякакви икономически решения - това е едно легитимно решение. Аз никога не съм подкрепял такива решения. Личната ми подкрепа е нула".

Публично-частното партньорство в пътното строителство е практика в редица страни, казва инженер Ясен Ишев от Научно-техническия институт по транспорта, според когото концесията има значителни предимства:

"При един добър договор концесионен ползите и за двете страни се очаква да бъдат добри. Парламентът и правителството трябва да вземат решение и то дългосрочно за стратегия за изграждане на нашата пътна мрежа, да определят всяка една магистрала по какъв начин да бъде достроена или построена".

Повече ли ще плащаме, ако магистралите бъдат концесионирани:

"Не бих казал, че ще плащаме повече. Концесионният договор би трябвало да уточни всички тези параметри предварително и да се знае, че таксата, която ще плащаме ще бъде такава, каквато е за други магистрали", допълни Ишев.

По-бързо ли се ще строят магистралите, ако бъдат отдадени на концесия?

"Самите изпълнители ще има нужда по-бързо да я въведат в експлоатация, за да може по-бързо да започнат да си връщат средствата, които са вложили. Сега се строи с теглене на кредит, с постановление на Министерския съвет", подчерта експертът.

Снимка: БГНЕС

Губи ли държавата от концесия на магистралите, когато таксите прибира конценсионерът, а не отиват в бюджета за поддръжка на пътища?

"Държавата няма да има никакви ангажименти или ще бъдат минимални ангажиментите на държавата при финансиране на строителството на магистралата. След това таксите ще отиват в концесионера, няма държавата да има ангажименти за поддържането на магистралата. Държавата си подготвя концесионния договор по проекта и от тук нататък започва да контролира".

Вече изградената тол система по магистралите ще помогне за определяне на условията на концесионния договор обяснява бившият началник на ТОЛ управлението проф. Олег Асенов:

"Важно е да се отбележи, че с вече изградената системата за пътно таксуване могат да бъдат постигнати две цели. Първата цел е привличането на служители за концесиониране, тъй като на база на тази система има възможност да се направят  сериозни анализи за трафика и от там оценката на ефективността на бъдещата инвестиция".

Идеята, предложена от партията на Слави Трифонов за концесия на магистралите не е нова. Такива намерения съществуваха и по време на управлението на НДСВ. Защо обаче моделът на концесиониране на аутобаните по света не е приложен до момента и у нас?

Ето мнението на бившия директор на Пътната агенция по време на правителството на НДСВ Павел Диковски, сега заместник-председател на Браншовата камара „Пътища“:

"По политически причини концесията стана мръсна дума. В България се намесиха различни лобита,  политически, които започнаха да обясняват това, което се шири сред хората, че ще струва много скъпо".

Повече можете да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Величка Таседжикова: Много са проблемите в образованието, но сред тях не е пропаганда на ЛГБТ

Имаме много проблеми в образователната система, но пропагандирането на различна от традиционната сексуална ориентация не е сред тях. Това каза пред БНР Величка Таседжикова - директор на столичното 70-о ОУ "Св. Климент Охридски" и секретар на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета, в коментар на поправките в Закона за..

публикувано на 15.08.24 в 16:51
Красимир Кънев

Красимир Кънев: Всички имобилизации и изолации да стават под видеонаблюдение

Българският хелзинкски комитет и Глобалната инициатива в психиатрията изпратиха сигнал до главния прокурор, Министерството на здравеопазването, ИА "Медицински надзор", парламентарната здравна комисия и администрацията на омбудсмана по повод трагичния случай с пожар от 6 август, по време на който почина пациент на Университетската клиника по..

публикувано на 15.08.24 в 11:24
Елин Радев, кмет на Доспат

Временна парламентарна комисия и Инициативен комитет - кой е "за" и кой "против" кмета на Доспат?

В община Доспат създадоха Инициативен комитет в подкрепа на кмета Елин Радев. Това се случи дни, след като бяха изслушани жители на общината в комисия за проверка на факти и обстоятелства относно корупционни практики и системна злоупотреба със служебно положение, извършвани в ущърб на гражданите и бизнеса, както и облагодетелстване на..

публикувано на 14.08.24 в 15:55

Украински бежанци, нуждаещи се от медицинска помощ и грижи, ще бъдат преместени от Банкя в хотел на морето

Възрастни украински бежанци с увреждания, както и украински деца, ще бъдат преместени от град Банкя край София в курорта "Свети свети Константин и Елена" до Варна . Те са настанени в учебния център на Националната агенция за приходите (НАП) в Банкя по Програма за хуманитарно подпомагане на разселени лица от Украйна с предоставена временна..

публикувано на 14.08.24 в 15:41
Кадър от Центъра за психично здраве за София-област

Тъжна констатация: 850 психиатри през 1990 г., в момента - 400, няма и толкова

Пациентите с психични заболявания пушат в пъти повече от средностатистическия пушач. За това са необходими работещи системи за известяване при пожар в психиатричните отделения и болници у нас.  Това коментира пред БНР психиатърът доц. Стефан Попов - бивш началник на Клиниката по психиатрия в Университетската болница "Св. Георги" в Пловдив...

публикувано на 14.08.24 в 10:43
Георги Стефанов

Климатичният експерт Георги Стефанов: На воден режим са в близо 92 общини

" Това, което виждаме като проблем в момента с Ловеч и Плевен - намалелият дебит на повърхностните води, е нещо, което се случва в близо 92 общини към днешна дата. 24 области на България, 297 населени места в момента страдат с воден режим . Реално са и много повече, защото има и такива с частичен воден режим. Те всеки ден се увеличават".  Това..

публикувано на 14.08.24 в 09:56
Магомед Рамазанов и Мирослав Колев (вдясно) с флаговете на Велико Търново и на България пред стадион

Олимпийският шампион Магомед Рамазанов става почетен гражданин на Велико Търново

Олимпийският шампион в свободната борба Магомед Рамазанов и личният му треньор Мирослав Колев бяха посрещнати от стотици спортисти и граждани на стадион "Ивайло" във Велико Търново. Борецът ще бъде удостоен със званието "Почетен гражданин на Велико Търново", а неговият треньор с наградата „Велико Търново“.  Трето олимпийско злато за..

публикувано на 13.08.24 в 13:19