Отдаването на концесия на автомагистралите срещна остри критики сред хората в социалните мрежи, където по въпроса тече разгорещена дискусия.
Ето какво коментираха шофьори:
"Пълен абсурд - навсякъде по света магистралите и основните шосета са държавна собственост, за да могат да бъдат ремонтирани".
"Без концесии - ограбиха ни тези концесии, тази държава беше цветуща, доведоха я до пустиня".
"Възможни са всякакви икономически решения - това е едно легитимно решение. Аз никога не съм подкрепял такива решения. Личната ми подкрепа е нула".
Публично-частното партньорство в пътното строителство е практика в редица страни, казва инженер Ясен Ишев от Научно-техническия институт по транспорта, според когото концесията има значителни предимства:
"При един добър договор концесионен ползите и за двете страни се очаква да бъдат добри. Парламентът и правителството трябва да вземат решение и то дългосрочно за стратегия за изграждане на нашата пътна мрежа, да определят всяка една магистрала по какъв начин да бъде достроена или построена".
Повече ли ще плащаме, ако магистралите бъдат концесионирани:
"Не бих казал, че ще плащаме повече. Концесионният договор би трябвало да уточни всички тези параметри предварително и да се знае, че таксата, която ще плащаме ще бъде такава, каквато е за други магистрали", допълни Ишев.
По-бързо ли се ще строят магистралите, ако бъдат отдадени на концесия?
"Самите изпълнители ще има нужда по-бързо да я въведат в експлоатация, за да може по-бързо да започнат да си връщат средствата, които са вложили. Сега се строи с теглене на кредит, с постановление на Министерския съвет", подчерта експертът.
Губи ли държавата от концесия на магистралите, когато таксите прибира конценсионерът, а не отиват в бюджета за поддръжка на пътища?
"Държавата няма да има никакви ангажименти или ще бъдат минимални ангажиментите на държавата при финансиране на строителството на магистралата. След това таксите ще отиват в концесионера, няма държавата да има ангажименти за поддържането на магистралата. Държавата си подготвя концесионния договор по проекта и от тук нататък започва да контролира".
Вече изградената тол система по магистралите ще помогне за определяне на условията на концесионния договор обяснява бившият началник на ТОЛ управлението проф. Олег Асенов:
"Важно е да се отбележи, че с вече изградената системата за пътно таксуване могат да бъдат постигнати две цели. Първата цел е привличането на служители за концесиониране, тъй като на база на тази система има възможност да се направят сериозни анализи за трафика и от там оценката на ефективността на бъдещата инвестиция".
Идеята, предложена от партията на Слави Трифонов за концесия на магистралите не е нова. Такива намерения съществуваха и по време на управлението на НДСВ. Защо обаче моделът на концесиониране на аутобаните по света не е приложен до момента и у нас?
Ето мнението на бившия директор на Пътната агенция по време на правителството на НДСВ Павел Диковски, сега заместник-председател на Браншовата камара „Пътища“:
"По политически причини концесията стана мръсна дума. В България се намесиха различни лобита, политически, които започнаха да обясняват това, което се шири сред хората, че ще струва много скъпо".
Повече можете да чуете в звуковия файл.Имаме много проблеми в образователната система, но пропагандирането на различна от традиционната сексуална ориентация не е сред тях. Това каза пред БНР Величка Таседжикова - директор на столичното 70-о ОУ "Св. Климент Охридски" и секретар на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета, в коментар на поправките в Закона за..
Българският хелзинкски комитет и Глобалната инициатива в психиатрията изпратиха сигнал до главния прокурор, Министерството на здравеопазването, ИА "Медицински надзор", парламентарната здравна комисия и администрацията на омбудсмана по повод трагичния случай с пожар от 6 август, по време на който почина пациент на Университетската клиника по..
В община Доспат създадоха Инициативен комитет в подкрепа на кмета Елин Радев. Това се случи дни, след като бяха изслушани жители на общината в комисия за проверка на факти и обстоятелства относно корупционни практики и системна злоупотреба със служебно положение, извършвани в ущърб на гражданите и бизнеса, както и облагодетелстване на..
Възрастни украински бежанци с увреждания, както и украински деца, ще бъдат преместени от град Банкя край София в курорта "Свети свети Константин и Елена" до Варна . Те са настанени в учебния център на Националната агенция за приходите (НАП) в Банкя по Програма за хуманитарно подпомагане на разселени лица от Украйна с предоставена временна..
Пациентите с психични заболявания пушат в пъти повече от средностатистическия пушач. За това са необходими работещи системи за известяване при пожар в психиатричните отделения и болници у нас. Това коментира пред БНР психиатърът доц. Стефан Попов - бивш началник на Клиниката по психиатрия в Университетската болница "Св. Георги" в Пловдив...
" Това, което виждаме като проблем в момента с Ловеч и Плевен - намалелият дебит на повърхностните води, е нещо, което се случва в близо 92 общини към днешна дата. 24 области на България, 297 населени места в момента страдат с воден режим . Реално са и много повече, защото има и такива с частичен воден режим. Те всеки ден се увеличават". Това..
Олимпийският шампион в свободната борба Магомед Рамазанов и личният му треньор Мирослав Колев бяха посрещнати от стотици спортисти и граждани на стадион "Ивайло" във Велико Търново. Борецът ще бъде удостоен със званието "Почетен гражданин на Велико Търново", а неговият треньор с наградата „Велико Търново“. Трето олимпийско злато за..
" Политическа бухалка, която се използва от Делян Пеевски, за да се разправи с противника си Ахмед Доган – мафиотска война ". Така разследващият..
" При този сблъсък, който наблюдаваме в ДПС, се смята, че Румен Гайтански е от страната на Ахмед Доган. Това е популярното обяснение в момента. Направи..
С тържествени богослужения православната църква отбелязва Успението на Света Богородица. Приема се, че то е било блажено заспиване и врата към небесата,..