Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

България е в състояние да усвои европейските пари по регионална политика до 2013 г.

ЕК открива с новото правителство на България нова фаза на отношения и вярва, че ще могат да си сътрудничат много конструктивно. Това каза еврокомисарят по регионалната политика Павел Самецки след среща с премиера Бойко Борисов и ресорните министри в София. Той е на тридневна визита у нас, за да обсъди с централната и местната власт изпълнението на българските проекти с еврофинансиране по регионална политика и да се запознае лично с два от тях на място. Това са разширението на софийското метро с финансиране по оперативна програма „Транспорт” и автомагистрала „Люлин”, финансирана по предприсъединителната програма ИСПА.

„България има големи възможности да усвои 6,4 милиарда евро от фонда за регионална политика за периода 2007-2013 г. – посочи Самецки. – Вие може да ги ползвате за модернизация на икономиката, инфраструктурата, за магистрали, болници, училища, депа за отпадъци. Регионалната политика на ЕС е стабилен източник на финанси за България и другите страни от ЕС. Това е особено важно днес, когато виждаме последиците от кризата и рецесията. Трябва мъдро да се възползвате от тях. Има още няколко години, за да се усвоят тези евросредства за благото на народа. Важно е, че вече има готови 700 проекта. Много от тях са особено полезни като например проектите за реновиране и модернизация на 170 основни и средни училища с пари по регионалната политика на ЕС. Много ваши фирми ще бъдат подкрепени с проекти за инвестиции за технологии, за развитие на човешкия капитал. С конкурс са избрани и 500 фирми за финансиране с пари по структурните фондове. Като цяло усвояването на средствата по структурните фондове в България по регионалната политика на ЕС може да се оцени относително добре.”

Заради пропуски в Информационната система за управление на средствата от ЕС и наблюдение /ИСУН/, оценките за съответствие по оперативните програми за България бяха върнати и това бе отбелязано в доклада на ЕК. Само за 2 месеца системата вече е завършена и въведена в действие от 18 октомври 2009 г., посочи финансовият министър Симеон Дянков. Каква е оценката на ЕК? За Радио България еврокомисарят Самецки коментира:

„Получих уверение от правителството, че софтуерът и ИТ-системата вече оперират. Това ще помогне да се наблюдават етапите от усвояването на еврофондовете в България. Тази система не е определяща за доброто усвояване на евросредствата у вас. Има и много други фактори като подбор на добър екип, добри проекти и т.н., за да има реален ефект. Вярвам, че с въвеждането й сега ще може да се подобри мониторингът на усвояването на потока от евросредства към България.”
   
Според еврокомисаря Самецки грешките от миналото са приключен въпрос. Те трябва да не се повтарят. По думите му, новите идеи за децентрализация и делегиране на повече правомощия на областите са добри за бъдещето на регионалната политика в България. Относно искането на страната ни за удължаване на сроковете на проекти по предприсъединителната програма ИСПА, по която сме усвоили едва 30 % от предвидените общо 880 милиона евро за страната, Самецки уточни, че това не е само наш проблем.

„Търсим универсално решение за всички страни-членки – обясни той. - Това не е типичен проблем само за България. Забавянето на някои проекти, чийто срокове изтичат, се дължи на кризата и ще ги удължим. Много страни-членки имат забавяния по проекти по Кохезионния фонд, аналогични на тези на България по ИСПА, и също кандидатстват за удължаване на сроковете. Търсим решение чрез новия бюджет на ЕС. Но трябва да е общо за всички, защото удължаването на срока ще дойде от страни-нетни платци като България, Португалия, Испания, Полша, Чехия. И трябва да е подходящото решение.”
 
Премиерът Бойко Борисов е успял да убеди еврокомисаря Самецки, че България се е поучила от предишните си грешки при строителството на части от магистрали с европейски пари.

„Едно от нещата, които най-тежко се преодоляват, е загубеното доверие – посочи българският премиер. – Затова от ЕК са толкова предпазливи. Но аз уверих еврокомисаря, че ще справим. И за да не загубим няколко месеца, помолихме да стартираме предварително ЛОТ 2 – отсечката на автомагистрала „Тракия” от гр. Стара Загора до гр. Нова Загора, Южна България, като спазваме всички процедури, разбира се, които изисква законодателството. Надявам се, че с начина, по който работим по автомагистрала „Тракия”, ще заслужим доверието на ЕК.”

По публикацията работи: Татяна Обретенова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Посмъртно пренасят в София тленните останки на цар Фердинанд Български

На 29-ти май тленните останки на цар Фердинанд ще бъдат пренесени от град Кобург в София с военен самолет, който ще кацне пред правителствения VIP на летище София около 14 часа. Ковчегът ще бъде свален тържествено и положен в катафалка, която..

публикувано на 28.05.24 в 08:35

Специалистите по френска филология у нас са с добри възможности за професионална реализация

Франкофонските традиции в България имат богата история, която датира от епохата на българското Възраждане. Още тогава френската култура и език са на почит сред по-образованата част на обществото ни в качеството си на носител на..

публикувано на 28.05.24 в 08:25
Национален парк „Рила“

Отбелязваме Деня на парковете в България

На 24 май Европа отбеляза Деня на парковете, обявен от Европейската федерация на националните и природните паркове EUROPARC. Именно на този ден през 1909 г. в Швеция са създадени първите в Европа девет национални парка. Българското..

публикувано на 28.05.24 в 07:15