Цигуларят Марио Хосен е роден в Пловдив. Майка му е оперна певица, брат му – пианист и музиката естествено огражда неговото всекидневие. Орисан е за нея още с първия подарък след раждането си – цигулка от баба му, учителка по музика. На седем години вече свири с Пловдивската филхармония. На 17 продължава обучението си във Виенската музикална академия при Михаел Фришеншлагер. Дипломира се с награда на австрийското министерство на културата за високи творчески постижения. Пътят му в музикалната кариера е свързан с бележити педагози и солисти като Руджеро Ричи и Жерар Пуле в Париж, Ифра Нийман в Лондон. Популярност му носят изпълненията на шестте концерта и 24-те капричии на Паганини и цигулковите сонати на Бетовен. Представя ги в Европа, Азия, Америка, в престижни зали като „Карнеги хол“, „Концертхаус” „Брукнерхаус“…
Марио Хосен свири на цигулка G. B. Guadagnini 1749, предоставена му oт австрийската национална банка.
Виртуоз с изумителна техника, съчетана с романтична чувствителност, той получава блестящи критики: „Превъплъщение на Паганини… Марио Хосен покорява с брилянтна техника и красив цигулков тон. Публиката е във възторг от „капризите”, изпълнение на бис.” – пише Oberosterreichische Nachrichten, Австрия.
„Да те нарекат „прероден Паганини” е отговорност, предизвикателство и най-вече задължение, защото именно той прави революция в инструменталното цигулково изкуство”, споделя виртуозът. ” Не са много интерпретаторите му в началото на ХХІ век и смятам, че съм един от малкото, които имат в репертоара си по-голямата част от творчеството на Паганини. Изпитвам огромно удоволствие да свиря и разбирам тази технична и много виртуозна музика.”
Родният Пловдив е сред предпочитаните места за среща на Марио Хосен със семейството, с приятели, за разходка из Стария град… Преди година и половина от срещата с млади музиканти там се ражда идеята за клас по цигулка, който прераства в академия „Орфеус”. „Този проект подкрепи Славчо Атанасов, кмет на Пловдив. Гости бяха светила на класическата музика от Франция, от Германия… Получи се нещо магично – старият град оживя с много студенти, с музика… хората бяха щастливи, че можеха да чуят на живо големи европейски солисти.” – спомня си цигуларят.
Поканата от Нов български университет за преподавател по цигулка е повод да осъзнае, че тази дейност му допада. „Всеки месец идвам, за да работя с моите студенти”, споделя маестро Хосен и добавя:
„Щастлив съм, те са талантливи и интелигентни и ми дават много. Аз също съм готов да дам всичко за тях. С гордост мога да кажа, че проектът академия „Орфеус” с център Пловдив досега, се мести във Виена. Целта е да се създадат поредица от майсторски класове, големи имена на класическата музика да работят с младите българи, а те да имат много възможности за изяви.”
В момента цигуларят Марио Хосен се представя с поредица концерти във Виена: „През април и май имам голям проект в Палас Палфи, „Фигаро зал”, където за първи път е прозвучала „Сватбата на Фигаро” от Моцарт. С проф. Милена Моллова ще изпълним десетте сонати за цигулка и пиано на Лудвиг ван Бетовен. Работата с голям изпълнител като Милена Моллова е предизвикателство и съм щастлив, че точно с нея ще имам възможност да свиря във втория си любим град и държавата, която отдавна е част от моя живот.”
В свободното си време Марио Хосен предпочита разходките и срещите с приятели във Виена, но използва всяка възможност да си дойде в родния Пловдив. В старинната част черпи енергия, която му е необходима за всекидневието. Интересува се от древна история и тракийската цивилизация. Марио Хосен намира пряка връзка между богатството на фолклора ни и траките:
„Разнообразието на нашия фолклор е една от загадките на България и сигурно се дължи на тракийското наследство. Не случайно античната литература сочи, че всичко, свързано с музиката, има връзка с траките. Светът се възхищава на уникалното наследство на българите. Нашите музиканти са приети с отворени обятия по цялото Земно кълбо и смятам, че трябва да отделяме много внимание на културата, фолклора и историята, за да разбере светът коя е България и какво послание носи.”
Излезе първата „Книга на песните на ЕС“ (The EU Songbook), която съдържа по 6 песни от всяка от 27-те страни членки на ЕС и химна на общността "Ода на радостта", предава БТА. Песенният сборник е датски проект с нестопанска цел и няма финансови връзки..
От трийсет години цигуларката Искрена Йорданова живее в Лисабон. Всичко, което прави като музикант, е свързано с бароковата музика. Посвещава голяма част от времето си на откривателството на старинни ръкописи, на които вдъхва нов живот със своя..
Kottarashky е един от най-интересните автори на музика, които се появиха на българската сцена в първото десетилетие от новия век. Зад този псевдоним стои Никола Груев, който неуморно експериментира със смесването на жанрове. Познаваме го предимно с..
"Или се раждаш артист, или изобщо не ставаш такъв” - ехото от истинността на тези думи на родената на 2 декември в Ню Йорк прима на световната опера..