Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Педагогическият метод на Селестен Френе има своите български последователи

При нас упражненията най-често са под формата на колективни игри, казва директора на центъра Таня Димитрова.
Снимка: Мария Димитрова
Създаденият още през първата половина на миналия век педагогически метод на французина Селестен Френе, наречен “Движение за съвременно училище”, има последователи по целия свят, макар да не е възприет като основна политика в образованието на нито една страна, дори и във Франция. Почти век по-късно, неговото “модерно училище” не губи актуалността си и привлича все повече последователи. То има привърженици и в България. Засега само един детски център и едно частно училище в София прилагат по-цялостно този метод. Останалите им колеги само вписват отделни елементи от подхода “Френе” в “традиционните” училища.

Накратко представен, методът “Френе” разчита на практическите занимания за достигане до теоретични обобщения, на про-активното участие на ученика в познавателния процес, предоставянето на по-голям избор на ученика в рамките на учебния процес, но и ангажирането му с по-голяма отговорност за крайния резултат. И още – създаване на умения за колективна работа и дискусии за взимане на общи решения в хода на учебния процес и живота в училище. Това е метод, който поставя уважението и ценността на ученика като личност в центъра на обучението.

Тони Календерова, преподавател в частното общообразователно училище “Дрита” е “влюбена” в този метод и ни обяснява защо. “Нито един момент на работа не може да бъде обвързан със скуката – казва тя . - Интересно и наситено е изцяло времето и на децата, но и на учителите, което за мен е много важно. Навремето у нас много се говореше за правото на избор в живота, което възпитава отговорност, но аз не виждах мястото на този избор в реалната учебна среда. Допада ми това, че няма заклеймяване на слаби и силни ученици, че всеки един си тежи на мястото и е ценен за нещо от групата, за която той допринася според своите способности и възможности.”

При по-малките, до 10 години, методът набляга върху изграждането на определени добродетели у децата, връзката между свободата и отговорността, работата в група и способността за самооценка. Прилагащият метода “Френе” детски център за извънучилищна подготовка “Смарт” в София, прилича твърде малко на останалите детски заведения. Първото, което се набива на очи, е, че тук няма нито телевизор, нито компютърни игри, че всичко е ярко, цветно, забавно и безкрайно уютно. Впечатлява и пълната свобода, с която се ползват децата. Обувките се оставят в преддверието, дори родителите влизат вътре с найлонови калцуни. Затова в детския център можете да видите и налягали по пода деца или пък премятащи се из залите, сякаш са във физкултурен салон.

“Тук си говорим много за добродетелите и държим много на личностното израстване на децата – разказва директорката на детския център Таня Димитрова. - Имаме си “Къща на добродетелите”, където децата постепенно се запознават по много интригуващ начин с тях.”

© Снимка: Мария Димитрова
Дори рисунките на децата са колективно дело.

Особено важен е личният контакт. Не само учителите, но и директорката тук познава отлично всяко едно от децата. “Смея да кажа, че ги познавам повече от родителите им – твърди Таня. - За всяко от нашите 32 деца отделям време да попитам как е минал денят му в училище, какво се е случило с приятелите му, как се чувства. Особено много работим върху емоционалното разтоварване на децата. Извън личния контакт си имаме закачени три кутии. Едната се казва “Мъчно ми е”, другата е “Радвам се”, третата – “Благодаря на ...” е най-голямата. Когато нямаме достатъчно време да говорим с децата, ги приучваме да използват тези кутии като на малки листчета изразяват своите чувства. Веднъж или два пъти в месеца се събираме в кръг, четем и обсъждаме анонимните листчета в кутиите. Целта е да научим децата добре да разпознават нюансите на различните чувства, които ги вълнуват и да изразяват това.”

Децата се насърчават да изработват сами нагледни помагала за учебния процес и да ги излагат на видни места, за да може всеки да се ползва от тях. Така всички детски сетива се включват в затвърждаването на знанието, което е един от принципите “Френе”. Другият метод – за работа в група тук се разпростира дори и върху ателието по рисуване.
“Освен, че се рисува, там и много се говори, за да приучим децата да търсят красотата около себе, да я изразяват в рисунката, но и говоримо – обяснява директорката. - Любопитно е, че тук всяко дете работи върху картина на друго дете. Така приучваме децата да не бъдат себични. А понеже на това поколение много бързо им омръзва и им става скучно, често едно дете започва картината и я оставя недовършена. И в един момент подреждаме всички картини, на някого му хрумва, че може да нарисува още нещо върху чужда картина, взема и я дорисува. Така те нямат авторски картини, картините са на цялата група. Всеки по нещо е пипнал, нарисувал със своето виждане. Но се получават невероятни неща.”
Децата от детския център излагат често своите картини в различни столични болници, за да внасят с тях свежо настроение там.

Ще попитате защо в центъра няма телевизори и компютърни игри?
“Имаме един лаптоп с интернет, но той се използва само когато на децата от училище са дадени проекти и трябва да търсят информация в интернет – отговаря г-жа Димитрова. - Проблемът е, че от тази информационна лавина, която заобикаля нашите деца от малки, те не могат да разговарят помежду си, не знаят как да играят, когато се съберат две-три деца, а тук попълваме точно тази празнота.”

Свободата, отговорността и гражданската позиция са част от добродетелите, които методът “Френе” поощрява у по-големите ученици. За подобен случай от практиката на училище “Дрита” разказва Тони Календерова.
“На гимназистите направи впечатление, че пред училището няма кофи за разделно събиране на отпадъци, нито пешеходна пътека. И тогава писаха писма до кмета. Контейнерите доста бързо се появиха, докато изрисуването на пешеходна пътека отне година и половина. Но в крайна сметка имаме пешеходна пътека. Децата бяха щастливи, защото видяха, че тяхната инициативност, писането на официални писма все пак са довели до реакция на властите и до положителни последици.”

По публикацията работи: Мария Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Зимна е обстановката в София и по пътищата на страната

Продължава работата по снегопочистването на територията на София.170 машини обработват със смеси срещу заледяване и избутват сняг по улици и булеварди, съобщи пресцентърът на Столичната община. Работи се по общинската пътна мрежа, Южната дъга на..

публикувано на 11.01.25 в 13:07
Иван Милев,

Първият български аватар Ахинора е факт от 2025 г. и е бот инфлуенсър

Първият български аватар е жена. Казва се Ахинора. Името ѝ означава могъщ господар и според легендата така се е казвала жената на основателя на българската държава Аспарух. Ахинора е инфлуенсърка и създава поне по два поста на ден.Тя е 24-годишно..

публикувано на 11.01.25 в 10:34
Българският научноизследователски кораб “Св.св. Кирил и Методий” достави материали и оборудване до испанската антарктическа база на о-в Дисепшън

Български кораб достави оборудване в испанска антаркктическа база

Третата група от 7 души в 33-тата българска антарктическа експедиция, отпътува на 11 януари от летище София. В Рим към тях ще се присъедини Даниела Паскал – геолог от Румъния, а в Пунта Аренас в Чили ще се включат журналистите Мария Чернева и Анна..

публикувано на 11.01.25 в 10:00