Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Електромобилите навлизат в градска среда

Един от първите български електромобили вече е в движение.
Снимка: Таня Харизанова
Компактни, икономични и екологични – такива са идеалните автомобили за градска среда, захранвани с електричество. В някои страни от Европейския съюз те отдавна са хит. Дори за притежателите им са въведени редица облекчения като безплатно паркиране, ниски данъци, специални ленти за придвижване. "София също мисли в тази посока", каза заместник-председателят на Столичния общински съвет Мартин Заимов по време на организираната наскоро кръгла маса за насърчаване на електротранспорта в градски условия. На срещата участваха и представители на Българската академия на науките, Българската стопанска камара, Индустриален клъстер „Електромобили" и Българския съвет за устойчиво строителство. Представени бяха конкретни предложения, проекти и идеи за алтернативен екологичен транспорт.

© Снимка: Таня Харизанова

Така изглежда отвътре един от първите електромобили, произведени в България.

В рамките на следващата година софийската община планира конкретни мерки за поощряване на електрическия автотранспорт в столицата, съобщи още Заимов. "Ще осигурим безплатно паркиране на електрическите превозни средства в централната зона. – допълни той – Ще съдействаме и ще бъдем на разположение на всеки, който иска да изгради инфраструктура за зареждане на електрически превозни средства. Самите ние размишляваме за това да оборудваме общинската администрация с електрически автомобили. Превозът на товари в града оказва сериозно въздействие както на трафика, така и на замърсяването. Затова ще съдействаме на компаниите, които се занимават с това, да заменят камионите си с други, захранвани с електричество."

Това, което засега възпира любителите на екологичния транспорт да изоставят бензиновите и дизеловите двигатели, е липсата на зарядни станции и каквито и да било удобствата за зареждане. Затова една от задачите, които стоят пред транспортното министерство, е изграждането им в зависимост от броя на електромобилите в страната. "В България засега има около 50 коли, захранвани с електричество", каза експертът по електротранспорт Кръстьо Морев, който сам е преобразувал стария си автомобил в електрически. По думите му електромобилът е идеалното превозно средство за придвижване в големия град. “Сегашните електромобили, които се въвеждат, или пригодените стари автомобили могат да изминат от 120 до 160 км с едно зареждане. – обясни той – Те са снабдени с батерии от 15 – 20 киловатчаса. Това се равнява на капацитета на отоплителна печка, която работи около 10 часа. Един електромобил е с 30-50 на сто по-скъп от обикновен автомобил. За сметка на това след 70 – 100 000 километра той си възстановява стойността. Батериите, които сега се ползват в електромобилите, осигуряват минимум 200 000 километра. За разлика от двигателя с вътрешно горене, електродвигателят много по-бързо ускорява и развива много по-голяма мощност в момента на тръгване.”

Според експертите за изграждането на една станция за зареждане на електромобили са нужни около 500 хил. евро, а за малки зарядни станции в рамките на съществуващи бензиностанции ще са нужни до 25 хил. евро. Електростанцията за домашни условия струва около 2000 долара, а стандартното зареждане трае осем часа. Когато в страната бъдат изградени специални станции, собствениците на електромобили ще могат да зареждат с ускорен заряд за около 15 мин. Цената на километър е под 2 стотинки при сегашната стойност на електроенергията. На този етап в електромобилите се използват основно литиево-йонни батерии, които струват между 7000 – 10 000 евро. Предстои да бъде решен и въпросът с енергийната система, която да може да поеме натоварването при зареждането на автомобила. Обмисля се и вариант част от възобновяемата електроенергия да се използва за зареждане на електромобили.
По публикацията работи: Дарина Григорова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Няма информация за пострадали българи при инцидента в Нови Сад

В българското посолство в Белград няма постъпили данни за пострадали български граждани при срутването на навес на жп гара в Нови Сад, съобщиха от външното ни министерство. Телата на осем души са извадени от развалините, а над 30 души са..

публикувано на 01.11.24 в 17:35

Трима конституционни съдии бяха излъчени от квотата на президента и на върховните съдии

Две от трите власти, които избират членовете на Конституционния съд, определиха новите представители в най-висшия съдебен орган. Професорът по финансово право Сашо Пенов и Невин Фети, правен съветник на държавния глава, бяха излъчени от..

публикувано на 01.11.24 в 16:34

Радио България влезе в класните стаи

Кратки текстове на руски и немски език от сайта на Радио България, станаха част от урока за Деня на народните будители на ученици от 81 СУ "Виктор Юго" в София. Преподавателката Мария Новоселцева и учениците от 5Д, 6Г и 7Д отбелязаха..

публикувано на 01.11.24 в 16:11