Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Успехи на българското музикално изкуство през 2010

От десетилетия изявите на българските гласове по света ни дават повод за национална гордост – 2010-а не прави изключение. Безспорен беше успеха на сопраното Соня Йончева, с първото място сред жените в конкурса „Опералия”, проведен в Милано. 28-годишната певица получи овации, сравними с онези от времето на Райна Кабаиванска и Гена Димитрова. Соня е учила пеене в България и в Женевската консерватория. Пяла е в Ню Йорк, Лондон, Брюксел, Мадрид и на други престижни сцени.

Музикална Виена отличи мецосопраното Веселина Кацарова с титлата „камерзенгерин” на Виенската опера. Това е най-високото певческо отличие в Австрия, което се дава от 140 години насам. „Титлите са нещо, на което човек се радва, защото са доказателство какво е направил през годините. – сподели в телефонен разговор българската певица. – На 39 г. получих титлата в Мюнхен и сега на 44 години я получавам във Виена. Щастлива съм, че гостувам в световни театри с най-добрите партньори и си пожелавам това да продължава и в бъдеще.”

„Новата героиня на операта”, „дива от старата школа” – това са част от суперлативите, с които австрийската преса описа българското мецосопрано Надя Кръстева за участието й в „Кармен” от Бизе на сцената на Виенската опера. Спектакълът е на режисьора Франко Дзефирели – подновен през 2010г. и планиран като среща на звездите на операта. Елина Гаранча трябва да пее Кармен, но заболява и ролята поема Надя Кръстева, която е във Виенската опера от 2002 г. „Добре подготвена за Кармен /с 49 спектакъла в 12 различни постановки в света/ Кръстева успя да удържи спектакъла като опера от Жорж Бизе и да не му позволи да се превърне в шоу на Анна Нетребко/Микаела/”, писаха австрийските медии. Пестеливият на похвали директор на Виенската опера Йоан Холендер каза за нея: ”Имаме Кармен на високо ниво, гласът на Надя Кръстева е тъмен и дълбок. Лукс е да я имаме на сцената – тя е по-подходящият глас за ролята.”

Александрина Пендачанска участва в зрелищна постановка на операта „Агрипина” от Хендел на сцената на берлинската Щатсопер, а журналистът и неин съпруг Найо Тицин, засне документалния филм „Лице в лице с Агрипина”. По повод събитието немските медии писаха: „В ролята на Агрипина е впечатляващата българка Александрина Пендачанска. Дъхът ти спира не само от пеенето й, но и от страхотните костюми, с които е облечена, дело на френския дизайнер Кристиян Лакроа”. Самият Лакроа заяви пред Дойче веле:”Александрина има перфектен глас, красива е и играе страхотно!”

Пловдивската опера участва с дългосрочна програма в оперните театри на Холандия и Белгия. През пролетта показа новата си постановка на „Аида” от Верди, а през октомври хорът и оркестърът участваха в 20 спектакъла на „Тоска” от Пучини. В последните дни на годината, оркестърът, съвместно с балета на Балшой театър, осъществява десет спектакъла на „Лешникотрошачката” и „Лебедово езеро” на Чайковски.

През годината се радвахме на наши световноизвестни инструменталисти, които имаха изяви на българска сцена. Сред тях е Веско Ешкенази, концертмайстор на „Концертгебау” – Амстердам, Васко Василев, концертмайстор на оркестъра към Кралската опера „Ковънт гардън” в Лондон, който избра София за да отбележи 40-ия си рожден ден. Светлин Русев, концертмайстор на оркестъра на Френското радио и вече преподавател в Парижката консерватория, направи втори майсторски клас в Софийското музикално училище.

Цигуларката Албена Данаилова издържа пробния период за поста концертмайстор на Виенската филхармония и е първата жена на тази позиция. „Критериите, по които се избира човек за това място са преди всичко професионалните качества и личностното развитие” – сподели Албена Данаилова от Виена. През 2010 я слушаха в Япония, Германия, Швейцария, САЩ, на Залцбурския музикален фестивал и българската „Аполония”.

След поредица от награди в Русия и САЩ, през пролетта пианистът Евгени Божанов получи втората награда в Белгия на престижния конкурс „Кралица Елизабет”. По-късно се класира четвърти в 16-ото издание на конкурса за пианисти „Фридерик Шопен” във Варшава.

В състава на Бароковия оркестър на Европейския съюз вече свири българин. Явор Генов е сред малкото изпълнители на лютня у нас и свири на инструмент изработен от български лютиер. Заедно с флейтиста Димитър Маринкев, той се изяви във фестивала за старинна музика в Утрехт, Холандия.

Пианистът Людмил Ангелов, преподавател в консерваторията в Толедо, проведе майсторски класове по пиано в България, Испания и Аржентина, бе ангажиран с интеграл на Шопен в България и Испания, с концерти в Европа, САЩ, Южна Корея и запис на клавирните концерти на Панчо Владигеров за английската компания „Toccata Classics”.

По публикацията работи: Валя Божилова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

"Събуди ме чак през май"

Мери Бойс Бенд изпълняват обещанието си да изпият лятото докрай с новата си песен "Събуди ме чак през май". Верни на себе си, в навечерието на зимата музикантите ни потапят в топли емоции, характерни за всичките им песни от последните вече три..

публикувано на 28.11.24 в 10:15

В Букурещ с концерт и изложба отбелязват 125 години от рождението на Панчо Владигеров

Концерт и изложба по повод 125 години от рождението на композитора Панчо Владигеров ще се състоят в Малката зала на Румънския Атенеум в Букурещ на 27 ноември, съобщи БТА, позовавайки се на Посолството на България в Румъния. Събитието е..

публикувано на 27.11.24 в 07:35

"Несломен"

Акустичен поп с корени в българския фолклор – това е музиката, с която сме свикнали да свързваме дуета Димитър и Христо. Те са Димитър Атанасов и Христо Младенов, и нямат търпение да представят новите си песни от техния съвсем нов албум "Несломен"...

публикувано на 26.11.24 в 10:15