Какво е сувенирът? Това е инвестиция в нашите спомени! Това е пренасяне на традиции и култура от „онзи” край на света в нашия дом. Те ни напомнят за прекрасните преживявания и чудните места, които сме посетили. С развитието на туризма през последните години забелязваме и бум на сувенирната индустрия. Няма лошо, това помага на бизнеса на занаятчии и търговци. Но в същото време сувенирите започнаха да губят своята национална идентичност, защото китайските дрънкулки заливат европейските пазари. Днес ще говорим за пазара на сувенири в България.
Какво се продава у нас, какво търсят чуждите туристи, кое привлича вниманието им?
„Сувенирите, които най-много се търсят в България, са свързани с поклонническия туризъм – обобщава интересите на туристите в интервю за Радио България Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма. – Те са намират в манастирите, черквите и представляват икони, кръстове и други предмети, свързани с българското православие. Като сувенири също така се купуват и произведения, прототип на народните музикални инструменти, изделия от тъкани, плетива, предмети с българска бродерия, пирография, традиционните мускали с розова есенция и по принцип розовото масло, както и съвременни предмети на приложното изкуство.”
Тези традиционни български сувенири могат да се намерят както в специализираните магазини, така и по сергиите около туристическите забележителности, където преминават огромни потоци от чужди туристи. Но истинските, традиционни изделия на сувенирната индустрия ще откриете в магазините, където може да видите уникални копия на музейни експонати от древни времена като български носии, троянска керамика с разноцветни шарки, ювелирни сребърни бижута от времето на траките и пафти от сребърен филигран. Всичко това е дело на Задругата на майсторите, ръчна изработка с естествени суровини и материали, направени с традиционни технологии и техники.
Най-голямата туристическа атракция в България – Рилският манастир – се посещава годишно от около 780 хиляди посетители. Да не говорим за катедралния храм „Св. Александър Невски”, символ на столицата София, около който е меката на сувенирите и антиките, предназначени за туристи. Защо казваме предназначени за туристи? Защото по сергиите се предлага невероятен микс от български икони, руски матрьошки с портретите на известни политици /може да си купите дори матрьошка с лика на Хари Потър/, турски броеници, антични предмети с неясен произход, африкански маски, български сувенири, произведени в Китай. Всъщност проблемът с китайското производство на сувенири засяга всички туристически дестинации по света, като се започне от Париж и Венеция, и се стигне до Египет и Израел. То подбива цените на истинските занаятчии, а конкуренцията е жестока.
Все пак едно местенце до храма привлича погледа на ценителите. Там „автентични” баби плетат „автентични” дантелени покривки, шапки, ръкавици и шият шевици „на живо” пред туристите. Всъщност най-големи ценители на ръчната изработка се оказват американците. Французите харесват икони и българска музика, руснаците търсят дребни сувенири, интересът на италианци и испанци е подобен – повече и по-евтино за подаръци на близките. Скандинавци и германци естествено търсят практичните покупки – например цели керамични сервизи. Японците предпочитат български шевици и българското розово масло. Търговците вече знаят, че най-много пари пръскат американците, а най-много се пазарят руснаци, гърци и евреи.
„Младежите си купуват най-често тишърт като спомен от България, а по-възрастната категория туристи търсят преди всичко сувенирни чинии, битови тъкани с шевици, дори оригинални народни инструменти – допълва картината с предпочитанията на туристите Румен Драганов. – Много голям интерес предизвикват родопските чанове, хлопките, въобще кования метал. И то главно, защото много от тях събират подобен род сувенири и от други места. Примерно чиниите са известни като сувенир от всякакви дестинации. Този, който колекционира такива сувенири, търси точно тях. Но същевременно в България има и чисто специфични сувенири като везаните български покривки, блузи с шевици, предмети от метал и дърво. Българската керамика е уникална, тя е разпознаваема навсякъде по света. Ако влезете в някой дом в Германия, Холандия, Франция, Великобритания, веднага ще я познаете.”
„Черешката на тортата” в българската сувенирна индустрия е розовото масло. Българската роза, туристически символ на страната, и розовото масло са наистина традиционни сувенири. Новите козметични серии, произведени с българско розово масло, се радват на невероятен успех у нас и в чужбина. Но, ако търсите нещо наистина характерно, чисто българско, възпято дори в нашата литература, то чуйте препоръката на събеседника ни.
„Мускалчето с розово масло е специфичен сувенир, защото той е запазил своя вид в повече от 100 годишната история на сувенирите – разказва Румен Драганов. – Няма промяна нито във формата, нито в елементите на пирографията върху него, които символизират здраве и дълголетие, нито в нарисувания отгоре розов цвят. Специфичният аромат на розовото масло, сложен в кожена чанта, кожено портмоне или в бюрото в офиса, запазва с години трайността си.”
Не забравяйте да опитате и българското сладко от рози, както и розовата ракия! Те също са част от народните традиции!
Снимки: Таня Харизанова
Министърът на туризма Евтим Милошев проведе поредица срещи на високо ниво с министрите на туризма от Саудитска Арабия, Катар, Бахрейн и генералния секретар на ресорния съвет на Кувейт, в рамките на световното туристическо изложение WTM в Лондон...
Със своите стари къщи с тиклени покриви, стръмните улички, които се вият нагоре в планината и каменните дувари, пазещи вековни тайни, Ковачевица е едно от най-красивите и романтични български села. Няма посетител, който да не ахне пред чара на..
В скътаното сред склоновете на Източните Родопи село Пчеларово разказват предание, че в района виреели вековни дъбови гори и орехови дървета, в чийто хралупи се въдели диви пчели. Пчеларството е отколешен поминък на хората, за което говори и самото..