Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Преди 110 години Петър Топузов основава казанлъшкия музей „Искра”

Музей "Искра" в Казанлък днес
Снимка: muzei-kazanlak.org
Навършиха се 145 години от рождението на Петър Топузов – един от пионерите на музейното дело у нас. Негова е заслугата за създаването на два музея – казанлъшкия „Искра” през 1901 г. и първия полкови музей у нас, на 23-ти пехотен шипченски полк – през 1904 г.

Той е от онези продължители на възрожденските идеали, които неотклонно следват стремежите за културно издигане и просперитет на своя град. Днес е трудно да повярваме как само в един човешки живот могат да се извършат толкова много родолюбиви дела. Но бай Петър, както са го наричали неговите съвременници, е надарен с неизчерпаема енергия и рядката способност да доведе всички свои идеи до щастлив завършек. Негови са инициативите да се открие вечерно чирашко училище, а с фонда, учреден от богатия казанлъчанин Иван Хаджиенов, да се построи механотехникум. Като помощник-кмет през 1902 г. работи всеотдайно за електрифицирането и залесяването на града. В разностранната му дейност се вписва и издаването на вестник „Казанлъшка искра”. През 1923 г., по повод 50-годишния юбилей на читалище „Искра”, на бай Петър му хрумва да се организира селскостопанска изложба. Пак се разтичва, агитира, преодолява трудности и пак успява. Но най-голямо благодеяние на своите съграждани той прави със създаването на музея „Искра”, защото призванието на един музей е да бъде пазител на духа на нацията и да поддържа традициите.

Още като ученик в Пловдивската гимназия през 80-те години на 19-и век Петър Топузов е редовен посетител на Областната библиотека и се запознава обстойно с нейния музей. У него назрява идеята да основе такъв в родния Казанлък. След 10 години безрезултатно настояване да се учреди музей към читалището, бай Петър решава да свърши работата сам. Началото е повече от любопитно. В малка стаичка, определена за кухня при бюфета на новия театър, той подрежда в един шкаф няколко събрани предмета – средновековна стрела, сребърна монета на цар Светослав Тертер, ятаган от театралния гардероб, черното знаме, с което за първи път се чества на Бузлуджа подвигът на Хаджидимитровата чета, част от старинен мраморен шадраван. А на най-видно място поставя една 28-килограмова тиква. Над вратата на стаята грейва надпис „Музей за старини и изкуства”, изрисуван от художника Иван Енчев-Видю. На 29 юни 1901 г. музеят посреща първите си посетители. Всеки получава програма, в която са описани какви материали ще се събират в музея. Това, че тиквата няма нищо общо нито със старини, нито с изкуства, не смущава бай Петър. С този „експонат” той разчита да привлече вниманието на селяните от околията, които идват на пазара във вторничен ден. И въпреки че посетителите си тръгват с усмивка, до края на годината са дарени 804 предмета и 25 502 лв.

Дали в резултат на своята прозорливост или заради силната си воля да следва идеята, но с новата културна придобивка бай Петър спасява читалищните дейци от финансовата криза, в която са изпаднали. Като че ли няма по-неподходящ момент за създаването на музея. Предприемайки строежа на нова сграда на читалището, през лятото на 1901 г. те се виждат в невъзможност да посрещат плащанията по ипотеката и са на път да загубят целия дружествен имот. Настъпва всеобщо униние, а самият той с болка си спомня: „...всичко беше напуснато, като стока без стопанин. Почти никакви гости не посещаваха „Искра”, нямаше и кой да ги посреща...” Музеят обаче сплотява гражданството. С общи усилия и с подкрепата на казанлъшката колония в София финансовият проблем се разрешава благополучно.

Поверен в безкористните ръце на Петър Топузов, музеят бързо се развива. Огромна е заслугата му да популяризира сред жителите на околията идеята за опазване на историческите ценности като патриотичен дълг. Навсякъде разпространява указание за събиране на старини и многобройни позиви, в които се подписва „Пазител на старини в Казанлъшка околия”. Само след три години музеят се помещава на целия горен етаж в читалищната сграда. Още в самото начало се оформят четири отдела: археологически, исторически, нумизматичен и художествен.

За подпомагане на събирателската работа Иван Енчев-Видю предлага да се основе туристическо дружество. Благодарение на популяризаторската дейност и създадената мрежа от сътрудници повечето предмети постъпват от дарения. Всяко дарение се завежда в инвентарните книги с неотклонна педантичност, при това с думите, че остава в музея „на вечни времена”. По повод 5-годишнината на музея в общинския вестник се публикува подробен отчет, от който става ясно, че събраните предмети са 6544, паричният фонд възлиза на 3479 лв., а посетителите са 5231 души. Предвижда се съставяне на илюстрован каталог на колекцията, а създателите на музея замислят туристическа атракция специално за посетителите чужденци – демонстрация на розоварене.

Петър Топузов не си прави илюзии, че съществуването на музея ще се основава на ентусиазъм и добро желание. За да осигури финансови средства, измисля фантастичен план, както той сам го нарича: „да търся руди, да взема концесии и като кажа „Сбогом сиромашио”, сам да издържам разноските на музея. Година и осем месеца търсих руди в Балкана, в Средна гора и в Родопите. Похарчих собствените си спестени на тогавашна валута две хиляди лева, но по независещи от мен причини, не успях да изпълня замисления план”.

Най-трудната година за музейната работа е след края на Първата световна война, което разбираме от негово писмо до председателя на казанлъшкото читалище: „За да успее музеят, както мечтая, трябваше да бъда или калугер, или милионер. Иска се и време, искат се и пари, иска се и специално масивно каменно здание със зали, с орехови шкафове и витрини, иска се поетическо настроение, а през 1918/19 г. аз преживях с груба проза, с борба за живот, при общата скъпотия...”

Може би в това поетическо настроение е разковничето за успехите на неуморимия, буден и всеотдаен Петър Топузов. Макар и без специално образование и подготовка, той създава един от най-добрите тогавашни музеи у нас и заслужено получава признанието на професионалната колегия. В края на 1909 г. е приет за член на Българското археологическо дружество в София. По повод 20-годишнината на музей „Искра” е награден с орден „Св.Александър”, IV степен.
По публикацията работи: Мариета Станева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Чешма Елия в Никопол е покрита с нежни любовни строфи

Наричат Никопол "градът на вековете" заради неговата хилядолетна история. Той възниква като селище още през 169 г. по времето на римския император Марк Аврелий. През 629 г. византийският император Никифор III Фока преименува града на Никополис, което..

публикувано на 19.10.24 в 09:50

Фалшифициране на исторически и културни ценности "замърсява" науката

Дали сред експонатите в музеите могат да попаднат и някои фалшификати, дотолкова добри, че да не отстъпват на оригиналите – по тази тема се носят слухове и се правят спекулации, но в момента цяла поредица от исторически фалшификати гостуват като..

публикувано на 18.10.24 в 09:25

Цял квартал от XIII – XIV век, подобен на Града на хобитите, откриха археолози в Перперикон

Комплекс от десетина малки къщички, разположен в южната част на Скалния град Перперикон, разкриха археолози под ръководството на проф. Николай Овчаров. По думите му, става дума за цял квартал, датиран от XIII – XIV век, който силно напомня на..

публикувано на 08.10.24 в 19:34