Признава, че работата е голямата й страст, понякога дори напълно обсебваща. Желанието й е чрез опита и знанията си да оказва реално въздействие върху живота на други хора. И явно успява. Само на 28 години, Евгения Пеева вече е носител на престижната награда на Forbes България за млад и вдъхновяващ лидер в сферата на образованието. Миналата година пък попадна в класацията на стоте най-влиятелни жени в България. От три години е изпълнителен директор на НПО „Заедно в час”, създадена по инициатива и с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България”. Целта на организацията е да осигури достъп на всяко дете в страната до качествено образование, като насърчава и подготвя способни и амбициозни млади хора да бъдат мотивиращи учители и лидери в образователната ни система. Преди да оглави „Заедно в час”, Евгения е работила като бизнес консултант за международна компания в чужбина. CV-то й впечатлява и с дипломата по „Икономика, политология и социология” от един от най-авторитетните в света университети, Харвардския. Описва себе си като човек, който упорито преследва целите си и вярва, че няма невъзможни неща. Това й помага да се изправи срещу всяко предизвикателство и особено срещу скептицизма, с който мнозина посрещат старта на „Заедно в час”. Дипломата от престижния университет отваря пред Евгения „море” от възможности за реализация, но тя избира да се върне в България и да се посвети на каузата всяко дете да получи добро образование.
„Аз опитах част от това „море”. Имах възможност да работя в престижна международна консултантска компания и беше изключително ценен опитът за мен, тъй като разбрах, че това не е моето място. Разбрах, че въпреки че в тази организация работят внимателно подбрани хора, добре квалифицирани, които постоянно се развиват, занимават се с интересни бизнес проблеми, за мен това далеч не е най-интересната сфера – разкрива тя мотивите за избора си. – Считам, че образованието е мястото, където моята енергия и усилия могат да дадат най-голям резултат. И още повече в България, където съм израснала, чието общество познавам достатъчно добре и където моите компетенции и опит могат да ми бъдат най-полезни в развиване на идеи. Така че основната причина да се върна в България, след като учих и работих в чужбина, беше именно убеждението ми, че тук мога да бъда най-полезна, да имам най-голямо въздействие със своя опит и интереси. И в същото време да се чувствам добре на място, където съм израснала.”
Движещата сила на една икономика и на едно общество е човешкият фактор, а той е силно зависим от образованието, убедена е Евгения. – Това, което „куца” в родното образование, е, че не подготвя учениците за реалния живот, който им предстои.
„Време за губене няма, за да започнем да променяме настоящето в образователната ни система. Защото само през тази промяна ще променим и обществото, и напредъка на икономиката ни – категорична е младата дама. – Това, което считаме в „Заедно в час”, че трябва да се направи и международният опит също го показва, е на първо място да дефинираме много ясно какъв ще е крайният продукт, който образованието трябва да предоставя на учениците. Той не е свързан само със знания, с получаване на шестици за познаването на някакви факти, а по-скоро с уменията, които подготвят децата да изберат своя път в живота и да реализират успешно своя избор. Т.е. това е способността им да си поставят цели, да планират как ще ги постигнат, да се ориентират в морето от информация, която днес се изсипва отвсякъде и те трябва сами да могат да преценяват кое им е полезно и кое не. Така че на първо място е поставянето на ясна визия за това какво искаме учениците да постигнат. На второ място, съобразяване на подготовката на учителите и педагогическите кадри с постигането на тази визия. Хубавата новина е, че международният опит показва, че промените в една образователна система, когато са целенасочени, отнемат кратко време. Буквално за 6 години тя може много сериозно да подобри резултатите си. Такъв пример са системите в Шанхай или Сингапур, които за доста кратко време много напреднаха и то не за сметка на увеличени средства в образованието, а чрез приоритизиране на най-важните мерки, които ще доведат до бързи и устойчиви резултати.”
Една от целите на „Заедно в час” е да върне престижа на учителската професия и да покаже, че тя е сред най-важните за нашето общество.
„Със сигурност едно от най-удовлетворяващите неща в нашата работа са тези невероятни млади хора, които дръзват да кандидатстват и да станат учители и лидери по програма „Заедно в час”. Те са изключително мотивирани, всеки ден се сблъскват с много предизвикателства, и то не само професионални. Те са в голяма степен и емоционални, защото средата ни не е толкова позитивна, подкрепяща в трудните моменти – казва Евгения. – Ние, българите, сякаш имаме нагласата да се фокусираме върху негативното и за един млад човек, който се сблъсква с редица предизвикателства, този фокус е много сериозна допълнителна тежест. Така че най-вдъхновяващото е да виждаме как продължават да се борят учителите, които участват в програмата и да реализират всеки ден напредък заедно със своите ученици. Защото няма нищо по-хубаво от това да видиш дете, което е седяло на последния чин, което не е участвало в час, за което всички са смятали, че нищо няма да излезе от него, в един момент благодарение на вниманието, подкрепата, търпението и упоритостта на своя учител да разцъфва и показва невероятен потенциал. Показва, че вече може да има високи резултати, че има интерес към часовете и най-вече, че започва да вярва в себе си и да постига мечтите си.”
За краткото време, откакто функционира, програмата „Заедно в час” е успяла да пожъне своите добри плодове. Деца със затруднено социално-икономическо положение и сериозни пропуски в обучението успяват за година или две да наваксат изоставането си. „Имаме няколко ученици от малки населени места, които бяха приети в елитни чуждестранни и наши университети. Други успяха да се класират за стипендии или обменни програми”, споделя със задоволство Евгения. Според нея това, което мотивира най-силно учениците, е откриването на нови хоризонти пред тях. За себе си признава, че във времето, което успява да отдели за себе си, обича да се учи чрез книгите и чуждия опит. Едно от любимите й занимания е да бъде сред природата. „Възможността да черпя енергия от нея е това, което ми помага да се справям с ежедневното напрежение”, казва тя. А част от мечтите й отново са свързани с работата й: „Мечтая за това един ден в България всяко дете да има достъп до качествено образование, така че всички ние като общество да бъдем много по-щастливи, успешни и можещи заедно.”
В събота облачността над по-голямата част от страната ще бъде значителна и главно в централните и източните райони от Северна България ще има слаби превалявания от сняг. Разкъсвания на облачността ще има през деня над Западна България. Ще духа слаб, по..
Служебният министър на енергетиката Владимир Малинов разпореди до края на деня проблемите с електроснабдяването в селищата без ток да бъдат отстранени и захранването да бъде възстановено. Все още има населени места без ток заради сложната зимна..
В последния петък на 2024-а година "България днес" фокусира вниманието към Балканите и българското присъствие в политиките на региона. Днес поставяме акцент на двустранните отношения..
За днес беше планирано откриването на ски сезона на Витоша. Към момента обаче движението по пътищата на планината е невъзможно заради обилния сняг...
В последния брой на предаването за 2024 г. се опитваме да узнаем как българската традиционна култура пленява чужденци и сплотява българи зад граница..
С голям възпоменателен митинг край кирковското село Могиляне беше отбелязана 40-тата годишнина от протестите на българските турци срещу т.нар. Възродителен..