Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Филмът „Виктория” на Майя Виткова в конкурсната програма на „Сънданс”

Снимка: личен архив
„Киното е моя мечта, призвание” – категорична е Майя Виткова. Филмът на младия режисьор е първото българско пълнометражно заглавие в състезателната програма на един от най-престижните фестивали за независимо кино в света – „Сънданс” в САЩ. Избран е сред 13 000 творби. XXIX издание на фестивала започва на 16 януари и ще продължи десет дни, а първата прожекция на „Виктория” е на 19 януари в щата Юта. За голямата награда ще се състезават общо дванадесет заглавия от различни краища на света. Българо-румънската коопродукция ще бъде представена лично от Майя и главните актриси Ирмена Чичикова, Калина и Дария Виткови като един хубав завършек на приключение, продължило почти десет години.

„Миналата година показахме 24-минутно промо на филма веднага, след като го бяхме заснели, в секцията „work in progress” на фестивала в Сараево, която е само за киноиндустрията и не е отворена за публика. И тогава някой, не мога да ви кажа кой, е забелязал това промо и ни е препоръчал на „Sundance”. На практика ние имахме покана за участие още миналата година да им изпратим филм, но той не беше готов. Тази година поканата се повтори и буквално в последната минута приключихме постпродукцията и изпратихме „Виктория”. Това, че участваме, е страхотно” – разказва като на шега историята Майя.

Така за трети път България е вписана в програмата на фестивала на Робърт Редфорд след „Маргарит и Маргарита” на режисьора Николай Волев, който е имал специална прожекция през 1991 година, и „Омлет”, включен в късометражния конкурс през 2009 г. Всичко за Майя Виткова започва много по-рано – когато е на 12 години гледа филма „Диво сърце” на Дейвид Линч, след който е убедена, че иска за стане режисьор. Още студентка първа година в НАТФИЗ започва да работи като асистент-режисьор, влиза от една продукция в друга.

„Киното е много силен медиум – споделя тя. – Именно тази сила и мощ е това, което ме привлече. Тоест, ако имаш послание, история, която искаш да разкажеш и успееш да го направиш, ти можеш да повлияеш реално на съдбата на даден човек. Лично на мен киното ми даде много – концентрира ме, насочи ме в правилната посока и ми даде цел, което ме направи много щастлива.”

Изключително важен в професионален и личен аспект се оказва работата й като изпълнителен продуцент през 2009 година на филма „Източни пиеси” на режисьора Камен Калев – честна и силна със съвременните си послания творба. Той беше поканен в Кан, спечели много награди от различни краища на света. Проект, който тя определя като „много седмици безсъние, голямо предизвикателство и свобода”.

„Източни пиеси” беше много важен за мен филм и продължава да е. До ден днешен има кинотворци чужденци, които, като прочетат заглавието му в автобиографията ми, веднага се сещат за кой филм става въпрос, за режисьора, каква е историята и остават силно впечатлени. В екипа са едни от най-близките ми приятели. Аз мога да бъда само щастлива, че имах възможността да вложа енергията си, за да се случи този филм дори и по трудния начин.”

СнимкаВ биографията си Майя Виткова има четири късометражни филма. Нейни творби са представяни в Торонто, Атина, Любляна, Букурещ, Анкара, Монс, Триест, Хамбург, Перу и Индия. През 2005 година Майя много бързо и категорично взела решението да спре да асистира на други режисьори и да направи своя дебют в пълнометражното кино. Решение, за което не е съжалила нито за миг, защото в същия ден написала основата на сценария за „Виктория”. Смешно-тъжен филм като живота. Сниман е през 2013 година на четири места: София, Перник, Рила и Венеция. Сюжетът разказва за едноименната героиня, родена в края на комунизма и обявена за „бебе на десетилетието”, тъй като се оказва без пъп. 155 минути, които проследяват как политическите промени в България изправят пред изпитание отношенията на Виктория с майка й Боряна, която се е зарекла преди време да не ражда дете, докато държавата е под тоталитарен режим.

„Благодарна съм на този филм, защото, освен връщане назад във времето на моето детство, той ми даде чудесен екип, с който се надявам да продължа да работя и занапред. Не знам дали доволство е правилната дума за състоянието ми в момента. Сега имам усещане за спокойствие, защото знам, че не съм направила компромис на нито едно място и този филм е точно такъв, какъвто сме могли да го направим. За мен е много важно, че хората, с които работих по него, изпитват същото спокойствие.”

Официалната премиера за България на филма на Майя Виткова ще бъде през септември. До тогава – без очаквания, само с вяра, че поредното „българско дете” на Седмото изкуство ще проходи само.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Театрален спектакъл пресъздава преселването на бесарабските българи

Премиера на спектакъла „Историята на Вълковото семейство, или преселници“ по романа на Константин Петканов „Преселници", ще се състои тази вечер от 19,30 ч. в читалище „Славянска беседа 1880" (малката сцена на театър "Сълза и смях", ул. Георги С...

публикувано на 23.10.24 в 07:15
Румен Статков ,,Самодиви”

Художникът Румен Статков в нов "Танц" със своята публика

Той е художник, но и философ. Обича да разказва истории в цветове, но и да слуша такива в мелодии. Той е Румен Статков и само преди дни, на 17 октомври, представи най-новата си изложба озаглавена "Танц" в галерия "Нирвана" в София. "Това са картини,..

публикувано на 22.10.24 в 09:55
Радослав Спасов

Отиде си Радослав Спасов – операторът на "Време разделно" и куп емблематични български филми

Радослав Спасов, или Славчо, както го наричаха колегите му, е оператор на едни от най-известните български  филми: "Мера според мера", "Лачените обувки на незнайния воин", "Аватнаж", "Вилна зона", "Време разделно", "Служебно положение..

публикувано на 21.10.24 в 08:54