Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мюзикъл, балет, оперета – премиери от столичния афиш

БНР Новини
Мюзикълът „Вълкът и седемте козлета”
Снимка: www.operasofia.bg

Две са премиерите в афиша на Националния театър за опера и балет през месец април тази година. И двете са ориентирани към детската публика. Това е резултат от интереса, който се наблюдава в последните години към тази програма. А той е следствие от грижата на целия екип на театъра към създаване и отглеждане на малките зрители.


Сред трите детски мюзикъла на композитора Александър Владигеров е „Вълкът и седемте козлета”. Приказният сюжет по прочутата творба на Братя Грим примамва в големия салон на Софийската опера. Юлия Кръстева, режисьор и автор на либретото на спектакъла разкрива, че той следва приказката, с борбата между доброто и злото, с лъжите на вълка. „Но в нашата постановка ние не го убиваме, а го изпращаме в зоопарка. По този начин неутрализираме злото. Оркестрацията на мюзикъла е построена на основата на класическия джаз. Чрез него се доближаваме до света на съвременните деца, затова има определени акценти с мултимедия и осветление” – казва Юлия Кръстева. Сценографът на спектакъла – Павлина Ойстерхус допълва: „Имахме доста време, за да развием идеята и концепцията на представлението, но кратко време за изпълнение. Мисля, че се справихме в една приказна естетика. В нея има проекции, които допринасят за голямата магия на бухала, връщането на козлетата и щастливия финал. Декорът е на три нива. На първото са козлетата. Те живеят в един абстрактен дънер, чакат мама да се върне от пазар, а вместо нея се появява лошият вълк (от едно второ ниво). И третото е на приказките и на голямата магия. Там се случват и мултимедиите. Още на репетициите получихме и първите реакции от малките зрители. Наши „огледала” станаха децата на колеги. Смятам, че публиката ще остане омагьосана от спектакъла.”

Второто ново предложение на Софийската опера е „Зле опазеното момиче”, с участието на премиер-солисти на театъра. Интересното е, че това е един от най-старите балети, достигнали до наши дни. За първи път е бил изпълнен през 1789 г. в Бордо. Хореограф и режисьор на българската постановка на „Зле опазеното момиче” е Риолина Топалова. Тя разказва: „Действието се развива в приказно селце, в три картини. Балетът е комичен, като в центъра му е една закачлива история за разминаването между представите на родителите за собствените им деца и реалността. Особено когато става дума за избора на любим човек. Накрая любовта побеждава.”

Оперетата „Виенска кръв”. Снимка: Елена Цветкова

Предпоследната премиера от сезон 2013-2014 г. на Националния музикален театър е класическата оперета „Виенска кръв” от Йохан Щраус-син. Интерпретацията на премиерния спектакъл е на режисьора проф. Румен Нейков: „Дълго работих, за да преобразя този текст” – споделя той. „Постарах се да направя сценичен вариант, който да отговаря на духа на творбата. Тя е последната оперета на Йохан Щраус. Премиерата й се е състояла няколко месеца след неговата смърт през 1889 г. Още от самото си зараждане е компилация с най-красиви мелодии на Йохан Щраус. Опитахме се без съкращения в музиката да направим един динамичен спектакъл.” Диригентът Найден Тодоров призна, че отдавна има емоционална връзка с „Виенска кръв”: „Това е първата оперета, с която съм се сблъсквал в живота си като студент във Виена и сега отново се отзовах в тези води.” Централната роля в творбата е на един германски граф – типичен Дон Жуан. В нея играе Марчо Апостолов: „Прототипът не е толкова труден – това е един провинциален любовник, попаднал в аристократичното виенско общество. Той се опитва да си продава номерата, като същевременно е безкрайно очарователен. Женен за една виенска красавица, оплита се в своите флиртове, за да си намери майстора – собствената си жена. Вокалното предизвикателство изглежда трудно, но в сравнение с другите Щраусови оперети, които сме изпълнявали, се отдаде доста лесно на целия екип. Като искрите на шампанското е тази творба. Аз имах огромна амбиция да бъда част от нея, защото в предната постановка не участвах, а тя много ми харесваше. За нас е комплимент да работим с диригента Найден Тодоров, както и с Румен Нейков. Той е наш професор от Академията. Аз изпитвах голямо задоволство, че с него говорим на един език. Проф. Нейков познава средствата, с които работят актьорите в този жанр, на мен ми беше ясно какво иска от нас. Очаквано голям ефект постигна художникът по костюмите – Цветанка Стойнова. Освен че са удобни, в тях се чувстваме красиви. А колегите ми са най-приятната компания – това е нашата трупа.”


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Песните на Кичка Савова събират млади таланти на майсторски клас в Пловдив

На 9 ноември една от залите на Фолклорния ансамбъл "Тракия" в гр. Пловдив ще събере млади таланти за традиционния майсторски клас "С песните на Кичка Савова". Събитието се организира от фондация "Кичка Савова ", чийто председател е Стефка Здравкова,..

публикувано на 07.11.24 в 10:50

В "Книга на песните на ЕС" може да се чуят 6 български вечни песни

Излезе първата „Книга на песните на ЕС“ (The EU Songbook), която съдържа по 6 песни от всяка от 27-те страни членки на ЕС и химна на общността "Ода на радостта", предава БТА.  Песенният сборник е датски проект с нестопанска цел и няма финансови връзки..

публикувано на 06.11.24 в 13:25

Искрена Йорданова – един изтъкнат музикант, отдал сърцето си на бароковата музика

От трийсет години цигуларката Искрена Йорданова живее в Лисабон. Всичко, което прави като музикант, е свързано с бароковата музика. Посвещава голяма част от времето си на откривателството на старинни ръкописи, на които вдъхва нов живот със своя..

публикувано на 06.11.24 в 08:45