Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Къде да хапнем като пътуваме, къде да пътуваме, за да хапнем

БНР Новини
Снимка: архив

В България все повече се обръща внимание на алтернативния туризъм и местните атракции

България има дадености, които могат да ускорят развитието на алтернативния и специализирания туризъм – това заяви заместник-министърът на икономиката и енергетиката Бранимир Ботев пред участниците в международна конференция “Храната и природата в България в полза на зеления устойчив бизнес”, която се организира в рамките на петия фестивал „Зелени дни” в София. И това е факт. Все повече хора се интересуват от алтернативен туризъм. Част от него е и кулинарният заедно с нарастващия брой кулинарни фестивали в различни градове из страната – като фестивалите на киселото мляко в Разград, на хляба в хасковското село Рабово, празника на тиквата в Севлиево или на еленския бут в Елена.

Все повече са и ресторантьорите, които примамват туристи с автентични ястия по стари местни рецепти. Такива са пататникът (ястие от настъргани картофи), чомлекът (печено свинско месо със зеленчуци в гювеч), клинът (баница с ориз) и други, типични за района на Родопа планина. В миналото Родопите не са били свързани с вътрешността на страната с удобни пътища. Това затруднявало снабдяването с хранителни продукти. Жените са приготвяли храната само от произведеното от собствената градина – фасул, картофи, пшеница и други. На масата никога не салипсвали млякото и млечните произведения. Домакинята разнообразявала ястията, като съчетавала картофите с фасула, зелето с ориза, фасула и лещата с картофите и други. Всички продукти се използвали в натурален вид.

Снимка: zlatograd.bgЕдин от новите фестивали, който се провежда за първи път в Родопите, е този на чевермето в Златоград. Агнешкото чеверме е едно от емблематичните за този район ястия и е странно, че досега някое българско селище не е организирало подобен празник за привличане на туристическия поток. Но първи се оказаха златоградчани.

През последните години Златоград успя да стане все по-популярен с многото събития, които общината и местния бизнес организират. За смисъла и ролята на туристическите атракции за развитието на региона, ни разказва създателят на Етнографския комплекс в града Александър Митушев:

В  туризма най-важна е атракцията, без значение в каква форма е тя  и къде се намира. Част от нашите атракции и културния туризъм, който ние представяме, е Етнографския комплекс. Със своите  работилници и  музеи културният туризъм е  скъп вариант. Евтиният – това са планината и морето. Затова ние в Златоград се опитваме с много атракции и възстановки, както и с много чествания като Трифон Зарезан, Тодоровден и други  да привличаме туристи. Такъв е и празникът на чевермето, който дава възможност на много гости на града да се запознаят с автентичния начин на печене на агнешко чеверме.

С добрата си идея за фестивала на чевермето по време на майските празници, Златоград успя да привлече изключително много хора въпреки дъждовното време. Съчетанието на кулинарен, събитиен и културен туризъм вече дават своя принос за развитието на красивия родопски град и създават поминък на хората. И са пример за това, че храната и природата в България наистина са част от зеления устойчив бизнес.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Google актуализира функцията си за навигация с нови снимки от нашата страна

Колите на Google Street View отново ще прекосят България тази година. През следващите месеци те ще посетят над 25 града, сред които Смолян, Златоград, Исперих, Кърджали и Перник. Целта, освен да се актуализират изображенията на градовете и пътищата,..

публикувано на 06.04.24 в 09:10

Пътувай емоционално – туризмът като автентично преживяване и уединение с природата

Свръх туризмът, причинен от невиждания бум на пътуванията след края на епидемията е причина хората да търсят алтернатива на общоприетите представи за почивка. Особено сред по-младите поколения има пресищане от стандартните екскурзии до известни..

публикувано на 04.04.24 в 10:10

"А place of many stories" – южното ни Черноморие с нов рекламен клип (ВИДЕО)

"А place of many stories" или "Място с много истории“ – така се нарича най-новият клип, който рекламира възможностите за летен отдих и развлечения на южното ни Черноморие. Видеото е насочено предимно към пазарите във Великобритания и Средна Европа и..

публикувано на 31.03.24 в 09:10