Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

По-малко ПТП по време на криза

БНР Новини
Снимка: БГНЕС
17% от анкетираните българи признават, че са си позволявали често или понякога да шофират кола, след като са пили дори и малко количество алкохол. И макар проучването да не е национално представително, данните са достатъчно тревожни. То е проведено в периода август-октомври 2013 г. от Института за изследвания, образование и развитие „Отворена младеж” в рамките на европейския проект „Пътна безопасност в регионите от Югоизточна Европа”. Мнозинството от сънародниците ни /84%/ са на мнение, че пътищата в страната ни не са безопасни и са предпоставка за ПТП, а 76 на сто смятат, че правителството не е достатъчно ангажирано с проблема. Над 80% твърдят, че през последните 12 месеца са се придвижвали почти ежедневно пеша. Над 40 на сто са предпочели да шофират, а близо 37% са се възползвали от услугите на градския транспорт. Оказва се, че у нас велосипедът все още не е достатъчно припознат като удобно превозно средство. Едва 10 на сто са го използвали, за да се придвижат. Още по-непопулярни са мотопедите и мотоциклетите /под 1%/. Над 60% твърдят, че винаги спазват ограниченията за скоростта. Според данни на ЕК броят на загиналите на един милион жители у нас през миналата година е бил 82-а, при средна стойност за Евросъюза – 52. Комисар Антон Антонов, началник отдел „Пътна полиция” към МВР, съобщи, че през настоящата година има завишение на броя на жертвите на пътя. Като част от проекта в края на май доброволци към „Отворена младеж” проведоха кампания „Шофирай отговорно и толерантно 2014”. Съвместно с КАТ те участваха в 28 специализирани полицейски операции в 28 области на страната. Проверени са над 3800 автомобила. В 11% от случаите са констатирани нарушения. Най-честите прегрешения на шофьорите са били нередовни документи, невключени светлини и непоставяне на предпазния колан. Къде е България спрямо останалите страни от Югоизточна Европа по отношение на безопасността на пътя?

Снимка„В Югоизточна Европа ние се движим в пакет, т.е. когато има подобрение, то е почти навсякъде, когато има влошаване, такова се наблюдава в повечето страни – коментира Даниел Ванков от „Отворена младеж”. – Тази година до момента има влошаване на положението по българските пътища: повече жертви, повече катастрофи. Но такава тенденция се наблюдава и в Полша, и в Словакия. Например колегата от Словакия сподели, че миналата седмица при тях е имало голяма катастрофа с автобус с ученици, при която има загинали. Словакия е единствената страна от Югоизточна Европа, която е над средното европейско равнище и за последните 3 години бележи най-сериозно подобрение по отношение на намаляване на жертвите на милион население. Обсъждайки причините за проблемите на пътя, стигнахме до извода, че освен културата на шофиране, освен кампаниите, които се провеждат навсякъде, до голяма степен влияние има и икономическата ситуация. Когато хората са зле материално, пестят най-вече от експлоатацията на автомобила, стоят си повече вкъщи, което означава, че и рискът на пътя намалява. Но когато икономиката тръгне нагоре, съответно хората пътуват повече, позволят си повече екстри и се увеличава рискът на пътя, а това рефлектира върху броя инциденти.”

СнимкаСъвсем наскоро България също бе разтресена от трагичен инцидент, при който 4-годишно момченце беше премазано от джип на пешеходна улица в Стара Загора. Това предизвика вълна от недоволство и протести на различни места в страната. Случаят ни кара отново да си зададем въпроса има ли българинът култура на поведение на пътя и какви трябва да бъдат санкциите, за да не ставаме свидетели на подобни инциденти?

Снимка„Лично моето мнение е, че повечето шофьори имат култура на поведение на пътя. Но проблемът са тези 5-10%, които нямат такава култура. Ние ги виждаме навсякъде, защото те са хора с повече финансови възможности, с по-малко страх от закона и затова си позволяват повече волности на пътя – коментира Даниел Ванков. – Обществото не трябва да се скандализира само при такива случаи, защото сега реакцията е много остра, но от друга страна защо нямаше такава реакция, когато ВАС отмени електронните фишове на КАТ, защо им спряха камерите да не могат да контролират нарушителите. В областта на превенцията ние се стараем да решим проблема с позитивен подход, но това не е достатъчно. Трябва да има много строг контрол, а на всички българи ни се иска, когато ни спрат полицаите, да ни се размине. Но когато спрат някой друг, на него не трябва да му се разминава. Къде е логиката?”

Снимки: Института за изследвания, образование и развитие „Отворена младеж”


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Софийският университет и Университетът Бенгази искат да развиват съвместни проекти

Представители на Софийския университет "Св. Климент Охридски" и Университета Бенгази - най-големия и най-стар университет в Либия, създаден през 1955 г., обсъдиха в Бенгази възможностите за сътрудничество. Университетите планират обмяна на студенти и..

публикувано на 16.07.24 в 14:00

Президентът летя над София и коментира мандата за съставяне на правителство

Очаквам още тези дни да стане ясно ще има ли мнозинство в парламента и подкрепа за мандата, даден на втората по численост парламентарна група. Реакциите на останалите парламентарно представени партии ще бъдат ясен знак за това дали ще има такава подкрепа...

публикувано на 16.07.24 в 13:03

Очаква се въздушна помощ от Чехия и Румъния за гасене на пожарите в България

Задвижили сме механизма за гражданска защита към ЕС. Имаме потвърждение от Чехия, която ще изпрати два хеликоптера. Чакаме потвърждение и от Румъния. Това съобщи вътрешният министър Калин Стоянов, който пристигна в Стара Загора, където продължава борбата..

публикувано на 16.07.24 в 12:52