Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Между две предизборни кампании – оценката на медийните експерти

БНР Новини
Кристиян Шпар
Снимка: БГНЕС

Кампанията за изборите за ЕП току-що приключи, а на вратата вече чукат следващите избори – този път за национален парламент. Освен посланията на партиите в предизборната кампания важна роля играе и медийното ѝ отразяване. „Медиите като че ли изпускат влиянието върху вота, което е голям проблем, защото това влияние, което не минава през медиите е скрито”, твърди председателят на Съвета за електронни медии доц. Георги Лозанов в анализа си на изминалата предизборна кампания. Според него за следващата предизборна кампания трябва да се извършат ходове, включително и на нормативно ниво, които да върнат тази роля на медиите.

Със свой анализ на предизборното отразяване на евровота в България излезе и германската фондация Конрад Аденауер, която представи интересен поглед отвън върху медийната среда в България в изборни условия.

„В отразяването на изборите в България нямаше познатата от предишни години изострена конфронтация”, констатира ръководителят на медийната програма на фондацията Кристиян Шпар в интервю за Радио България. „За съжаление обаче европейската тематика липсваше почти напълно в българските медии. Кампанията беше доминирана от вътрешнополитически теми, а европейските предизвикателства останаха на заден план.”

Особено по време на предизборната надпревара медиите имат често пъти решаваща роля за информираността на избирателите. Българските медии обаче, както и политиците впрочем, не направиха особена разлика между европейски и национални избори. Къде е проблемът?

„Основният проблем се дължи на липсващи задълбочени анализи”, смята германският медиен експерт Кристиян Шпар. „Слушателите, зрителите и читателите би трябвало да имат по-голяма възможност да направят своя информиран избор чрез мнения и анализи по различни, при това европейски теми, разработени в пресата. България все пак е сравнително млада страна-членка на ЕС и интеграцията ѝ все още продължава. Тоест има потребност от повече информация и анализ за ЕС и неговите приоритети, институции и правомощия. Тази задълбочена информация обаче липсва, защото условията, в които работят журналистите, рядко позволяват инвестицията на време и други ресурси в провеждането на журналистически разследвания.”

Според Кристият Шпар от Фондация Конрад Аденауер този проблем се наблюдава и в други европейски страни и в никакъв случай не е само български. Кои теми липсваха според германския медиен експерт в медийното отразяване на предизборната кампания за ЕП?

„Най-естественият въпрос, който медиите не си зададоха, е за мястото на България в ЕС”, смята Шпар. „Освен това има редица геополитически въпроси, по които си струва да се разсъждава. Например за отношенията между ЕС и Русия, какви интереси следва България в този спор, каква енергийна политика на ЕС отговаря на интересите на България, съумява ли България да използва целия ресурс, който предоставя ЕС и т.н.”

От финансова гледна точка 2014-а година се очертава като доста печеливша за медиите в България – след евровота предстоят и парламентарни избори, а приходите за медиите от политическа реклама не са за пренебрегване. Спазват ли българските медии строгото разграничаване между платени репортажи и редакционно отразяване на предизборната кампания?

„Нашият анализ на кампанията за европейските избори установи не едно нарушение на принципа за ясно разграничаване между платен репортаж и редакционен материал, посветен на изборите”, казва Кристиян Шпар. „По принцип липсата на прозрачност във финансирането на медиите в България е сериозен проблем, който стои отдавна. За да се превъзмогне тази слабост трябват воля и съвместна работа както от страна на политиците, така и от страна на медиите, защото медийната саморегулация е крайъгълен камък в решаването на проблема.”



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Планинският курорт Боровец официално открива зимния сезон

Със светлинно и звуково представление, планинският курорт Боровец в Рила днес официално дава начало на зимния сезон. Светлинната прожекция ще бъде от 17.00 ч. на писта "Рила". Ски зоната ще бъде отворена от 8:30 до 16:30 ч. До 27 декември лифт картата..

публикувано на 21.12.24 в 08:40

България днес - 20 декември 2024 г.

Игнажден е! Без значение дали е „България днес“ е вашият информационен „полазник“ или просто традиционна спирка за информация, добро настроение и глътка българщина в делника – и днес ви..

публикувано на 20.12.24 в 19:00
с. Кладница, Перник

Над страната ще премине студен фронт с валежи от дъжд и сняг

В събота, през страната ще премине студен атмосферен фронт. През нощта в Западна и Централна България ще има валежи от дъжд, в планините и по високите полета – от сняг и ще се образува снежна покривка. Минималните температури в България ще са между 1 и..

публикувано на 20.12.24 в 19:00