Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Цигуларката Йоана Каменарска и нейните творчески търсения

Снимка: личен архив

Обучението зад граница е цел на много български младежи, стремящи се към по-добра реализация. На пръв поглед привлекателна, тази мечта понякога крие и трудности. Цигуларката Йоана Каменарска е сред талантите, продължили своето усъвършенстване в престижния музикален институт „Моцартеум” в Залцбург, Австрия. Лесно ли е за един български музикант адаптирането към учебно заведение от такъв ранг, разказва Йоана Каменарска:

„Трудно е самото приспособяване към средата в чужбина. Ние сме облагодетелствани от нашата хубава система на музикално обучение. Извън България много ми хареса възможността даровити музиканти да постигнат още по-високо усъвършенстване. Например имаше преподаватели, които бяха разработили специални упражнения за студенти с абсолютно точен слух. Повечето професори в „Моцартеума” са и научни работници и развиват голяма дейност в средите си. Запазила съм много добри връзки с някои от тях. Имах голям късмет да уча в „Моцартеума”, а също и да бъда ученичка на Руджиеро Ричи.”

От 2008 г. Йоана Каменарска заема длъжността втори концертмайстор на Хамбурската филхармония. Този сезон тя ще проведе майсторски класове в Япония и Австрия, които ще съчетае с концерти в Германия и Унгария, рецитали в Залцбург. С какво се промени животът й, откакто е на поста си и как съвместява служебните и соловите изяви?

„Хамбург е невероятен метрополис – отговаря Йоана. – Там човек има чувство, че светът идва при него, а не обратното. Всяко нещо си има предимства и недостатъци. Харесвах много и предишния си живот в Залцбург. Мисля, че работата в няколко сфери на инструменталното изкуство ме обогатява. Не мога да се профилирам единствено като концертмайстор. На мен лично ми отива всестранността. Това, разбира се, изисква една постоянна организация. Има си своите трудности, но като цяло мисля, че се справям добре.”

В натоварения си график цигуларката успява да включи и изява в България. Тя се състоя в края на юни, а програмата включваше произведения от Сергей Прокофиев, Габриел Форе и Хенрик Виенявски.

Всеки от тези композитори е представител на различен стил в художествената музика. Какъв замисъл е вложен в подбора на концертната програма, научаваме отново от Йоана Каменарска:

„На пръв поглед тези произведения наистина изглеждат несъвместими. С моята добра приятелка пианистката Ирина Георгиева, която от години живее в Швейцария, отдавна мечтаехме да направим подобен концерт. Сега ни се удаде възможност в България. Започнахме да мислим кои произведения подхождат на нашия темперамент. Всички творби в тази програма отговарят на концепцията ни за ново начало. Първа соната от Прокофиев е композирана по време и след Втората световна война. Следващият автор в програмата – Габриел Форе, също твори през повратен период в историята на френското изкуство. Тогава се очертава тенденцията французите да се откажат от чуждите образци и да заложат на националното. Така съставихме нашата програма, която даде нов импулс на сътрудничеството ни с Ирина.”

Оригиналната концепция на Йоана Каменарска и Ирина Георгиева няма да остане само между стените на зала 9 на НДК. Изпълнителките записват компактдиск с произведенията от концертната програма, който ще бъде издаден през 2014 г.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

"Лято"

На прага на лятото двама братя – Явор и Виктор Георгиеви – ни предлагат най-новата си песен, озаглавена точно така – "Лято". Поднасяйки ни светло и ведро звучене, тя излиза от новия им проект SinFin. Миналата 2023 г. Явор и Виктор издадоха..

публикувано на 10.06.24 в 10:15

Електронна музика под тепетата в рамките на фестивала LOST in HILLS

В града на тепетата - Пловдив, на 8 и 9 юни ще се проведе музикален фестивал за електронна музика под названието LOST in HILLS. Двудневната програма на живописния хълм Бунарджика включва над 40 артисти, които ще излязат на три сцени. Публиката..

публикувано на 08.06.24 в 09:05

Димитър Карамитев: Българският кавал е най-богат на орнаменти – чрез него говори голямата душа на народа ни

"Кавалът е инструмент, който винаги е звучал около мен още в детството. Помня роднинските събирания в Стара Загора всяка събота, по повод и без повод, а на тях винаги се пееше" – това разказва за първите си срещи с народната песен и съпровода..

публикувано на 07.06.24 в 12:10