Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Димитър Бодуров – за джаза, българския фолклор и истинските неща

БНР Новини
Снимка: БГНЕС

Оригиналната авторска музика на Димитър Бодуров винаги успява да прикове вниманието. Не само на публиката, но и на много по-възрастни и опитни музиканти. В композициите си младият пианист „стои близо” до мелодиката и сложната метроритмика на българския фолклор, но никога не напуска територията на джаза – музиката, на която се е посветил.

Носител е на награди от престижни конкурси в Холандия – страната, в която живее от 2000 г. Сред тях са Erasmus Jazz Prize 2002, Pim Jacobs Jazz Competition 2002, Leidse Stad Jazz Competition 2002. Полуфиналист е на джаз конкурса за соло пиано в Монтрьо, в рамките на прочутия фестивал. Концертирал е като солист и със своето трио в Холандия, Германия, Австрия, Белгия, Люксембург и България. През 2008 г. основава първия фестивал за пиано и барабани в Амстердам – Keys’n Stix Festival.




По някакво странно съвпадение, в живота му постоянно има „по две” от всяко нещо. Свързан е с Благоевград, където е роден през 1979 г. Но е израснал във Варна, там завършва Средното музикално училище „Добри Христов”. Дипломира се като тромбонист, но пианото е неговата страст от съвсем малък. Увлечен по американския джаз, мечтае да учи в родината на тази музика, но попада в Холандия. И всичко това не изчерпва „паралелизмите” в биографията му. „Бях в съвсем малък, когато реших да продължа образованието си в чужбина. Така се случи, че първо учих две години в Националната музикална академия „Панчо Владигеров”, а след това продължих в Холандия. Когато пристигнах в столицата, се срещнах с Антони Дончев – нашия известен джаз пианист и композитор. Много исках да взимам уроци при него. За съжаление, по онова време той все още не преподаваше. В София се запознах с много млади музиканти, няколко пъти седмично имах клубни участия. Независимо от класическото образование, което имам, като джаз пианист съм почти „autodidact”. Ето защо тези две години бяха много важни за мен. Помня как ходех на гости у Димитър Димитров – барабанист. Живееше в квартал Симеоново – в полите на Витоша. Зимата беше сурова, автобусите стигаха донякъде. Заедно с един приятел, басист от Македония, изминавахме немалко разстояние пеша. Митко имаше неголяма стаичка, в която слушахме музика, пиехме чай с ром и свирехме. Беше толкова истинско, толкова хубаво. Това е може би най-живият ми спомен, който олицетворява джаза. Който иска – просто го прави. Кога съм чул джаз за първи път? Помня, че беше по БНР. Следях редовно рубриката на Йордан Рупчев „Около полунощ”. По-късно имах възможност да се запозная с него. Беше много мил, много интелигентен човек. Даде толкова много. От предаването му се информирах за тенденциите в съвременния джаз, за всичко. Имах и музика на касети. Слушах Луис Армстронг, Оскар Питърсън… Съвсем друга страна на джаза открих с Кийт Джарет, по-късно и с Майлс Дейвис и Джон Колтрейн.”

„Истината е, че моята мечта беше да отида в САЩ, където са корените на джаза. Имах шанса да участвам в прослушване за Бъркли колидж. Получих частична стипендия, но обучението беше доста скъпо. По същото време в Ротердамската консерватория имаха съвместна програма с Бъркли. Кандидатствах, приеха ме, но когато отидох там се оказа, че програмата е приключила. В CODARTS School of music, Ротердам, се дипломирах като джаз пианист, след това завърших композиция и аранжимент. Това до голяма степен оформи моята естетика. В Холандия представите ми се промениха, преоткрих европейския джаз. Имах възможност да уча при един от ярките му представители – английския пианист Джон Тейлър. Докато следвах, осъзнах, че съм преди всичко музикант, който идва от България. Моят баща години наред свиреше по сватби, израснал съм с народната ни музика, обичам я. Реших, че непременно трябва да поддържам връзка не само с джаза, но и с фолклора ни, със съвременната класическа музика. И цялата информация, която съм генерирал през годините, да се оформи в едно нещо, наречено Димитър Бодуров. Така и не отидох в САЩ, затова пък в Ротердам постоянно имаше майсторски класове на гост-музиканти, предимно американци. И всички ни казваха едно и също: „Намерете своя глас”. Тази уникалност е същността на джаза.”


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

В "Книга на песните на ЕС" може да се чуят 6 български вечни песни

Излезе първата „Книга на песните на ЕС“ (The EU Songbook), която съдържа по 6 песни от всяка от 27-те страни членки на ЕС и химна на общността "Ода на радостта", предава БТА.  Песенният сборник е датски проект с нестопанска цел и няма финансови връзки..

публикувано на 06.11.24 в 13:25

Искрена Йорданова – един изтъкнат музикант, отдал сърцето си на бароковата музика

От трийсет години цигуларката Искрена Йорданова живее в Лисабон. Всичко, което прави като музикант, е свързано с бароковата музика. Посвещава голяма част от времето си на откривателството на старинни ръкописи, на които вдъхва нов живот със своя..

публикувано на 06.11.24 в 08:45

Kottarashky представя филма "Балканска черна кутия" и концерт в Берлин

Kottarashky е един от най-интересните автори на музика, които се появиха на българската сцена в първото десетилетие от новия век. Зад този псевдоним стои Никола Груев, който неуморно експериментира със смесването на жанрове. Познаваме го предимно с..

публикувано на 05.11.24 в 10:15