Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пивоварната индустрия в България е стабилна въпреки кризата

БНР Новини
Снимка: Венета Николова

През 2013 г. българите са изпили над 511 милиона литра бира, сочат данни на Съюза на пивоварите в България. По продажби на кехлибарената напитка страната ни се нарежда на 14-о място в ЕС. А безспорен лидер по приходи от продажби в сектора е една реномирана нашенска марка с над вековна история. В средата на 90-те години на ХХ век, добре познатата ни още от соца бира „Загорка” беше закупена от холандската компания Хайнекен, превръщайки се в първата приватизирана българска пивоварна. Днес, две десетилетия по-късно, марката е водеща на родния пазар, а акционерите не могат да се нарадват на успехите си.

Как стана така, че икономическата криза от края на 2008 г. разклати стабилни индустрии, като строителната и пазара на недвижими имоти, но не успя да „събори” бирения ни сектор? Оказва се, че нито финансовите сътресения и бедността, нито безработицата и липсата на перспектива, са в състояние да откажат българина от малките радости в живота. Като например чашка ледена пенлива бира в приятна компания. Затова, въпреки трудностите, пивоварните у нас бележат стабилни приходи от продажби. А това важи с пълна сила за марката „Загорка”, започнала възхода си в средата на 90-те, когато бе приватизирана от един от световните лидери на пивоварния пазар – холандската компания Хайнекен. До момента в „Загорка” са били инвестирани над 260 млн. лева от които 200 млн. за модернизация на пивоварната. А иначе приходите й от продажби за последните две десетилетия възлизат на 1,6 млрд. лева. И за всичките тези 20 години българите за изпили 25 млн. хектолитра бира „made in Stara Zagora”. „Това са над 1000 олимпийски басейна пълни догоре” – не скрива задоволството си изпълнителният директор на компанията – Николай Младенов, и добавя, че една от предпоставките за успех, освен инвестициите в технологичния процес, е създаването на сериозно разнообразие от марки, или т. нар. портфолио.

„Българинът консумира марки, а изграждането на портфолиото беше дълъг процес. Давам пример с „Ариана” – една марка, която се е продавала основно в столичния квартал Горубляне, бе закупена от Хайнекен, превръщайки се в най-големия български бранд. Сега всяка пета изпита бира у нас е „Ариана” – обяснява разпалено Николай Младенов. И все пак, няма как икономическата криза да не дава отражение върху сектора, колкото и успешен да е той. Какви са предизвикателствата, пред които са изправени компаниите?

Снимка

„Ако погледнем перспективата от 2009 до ден-днешен цялата категория стои на едни и същи обеми” – казва Николай Младенов. „Това означава, че консумацията расте, но по сравнително изкуствен начин. Причината е, че населението намалява и де факто се вдига консумацията на глава на население, но общите хектолитри си остават едни и същи. Така че е трудно да се работи на такъв пазар, защото той е статичен и единственото, на което можеш да разчиташ, е да бъдеш иновативен, да печелиш пазарен дял и да бъдеш по-ефективен в начина, по който правиш бизнес. В същото време ако погледнем последните четири години, „Загорка” държи около 65 на сто дял от цялата печалба в бирената индустрия. Така че компанията е печеливша.”

Кой е най-големият проблем, с който се сблъсква пивоварната индустрия в България?

„Най-големият проблем пред индустрия като бирената, е ограничената покупателна способност на консуматорите” – пояснява Николай Младенов. „От една страна няма ръст на търсенето, а от друга се търсят продукти на промоция, по-евтини марки. Така че стойността в категорията се унищожава – това е най-голямото предизвикателство за нас – ограничената консумация и сравнителната неплатежоспособност.”

Снимка

Бившият изпълнителен директор на „Загорка”, холандецът Рууд ван Ейнден, има какво да разкаже за 4-годишния период, през който е представлявал Хайнекен в България. И не скрива задоволството си от постигнатите резултати. А на въпроса ми лесно ли се прави бизнес у нас, отговаря така:

„Бих казал общо взето – да. В смисъл, че аз лично никога не съм срещал особени препятствия в това отношение. Понякога обаче ми се е искало да имате по-прозрачно законодателство. А ако става дума за икономическата среда, след 2009 г. нещата в България се промениха. Защото кризата все още не е отминала и компаниите ще трябва още да се борят, за да оцелеят. Това си е истинско изпитание! И затова през последните пет години в България нямаме ръст в приходите и в консумацията на нашия продукт. Работим на един пазар, който е в застой. Това обаче е тенденция, която важи не само за България, а и за други страни, в които компанията ни присъства.”

Снимки: Венета Николова



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Калин Стоянов

Армията е готова с хеликоптери и тежка техника да подпомага борбата с пожарите

Към момента няма застрашени населени места и бедстващи граждани въпреки множеството пожари, възникнали на територията на България. Ситуацията постепенно се нормализира, увери вътрешният министър Калин Стоянов пред БНР. Пожарът в Свиленградско продължава...

публикувано на 15.07.24 в 11:59

Остава горещо с опасност за пожари, критично е положението в Свиленградско

228 пожара са били потушени в страната за последните 24 часа, съобщиха от Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението". Без нанесени материални щети са били 181 пожара, от които 126 в сухи треви, горска постеля и храсти, четири в стърнища и..

публикувано на 15.07.24 в 08:36

Летен семинар по български език и култура събира участници от три континента

Осемдесет и осем души от три континента ще изучават всеки ден от днес до 4 август български език във Великотърновския университет “Св. св. Кирил и Методий” . Международният летен семинар по български език и култура ще се проведе за 47-а година..

публикувано на 15.07.24 в 06:00