Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пътят на бирата минава през Стара Загора

БНР Новини
Бутилираща линия

Освен като града на липите, Стара Загора е известен още и като… града на бирата. Тук се намира един от най-големите и най-старите заводи за производство на пиво у нас, а откритият към него музей е сред най-посещаваните атракции в града.

Бирарията от 1902 г.Туристическата обиколка на производствените цехове и разглеждането на експозицията, проследяваща пътя на една от най-популярните марки бира у нас, може да се превърне в необичайно преживяване за любителя на кехлибарената напитка. Защо ли? Да започнем от края на обиколката, която завършва в дегустационната зала с халба пиво местно производство. Домакините горещо препоръчват да дегустирате и тяхната пивка жива бира, защото не се предлага никъде в търговската мрежа, а само тук, на място. Но преди да отпиете от пенливата течност, която замайва ума и повишава тонуса, подробно ще ви запознаят с пътя на пивоварната индустрия в Стара Загора. А той води началото си от 1902 г., когато младият д-р Константин Кожухаров се завръща от странство и построява първата местна пивоварна фабрика „Бъдащност” по чешки тертип. След първоначален бурен възход обаче предприятието фалира, за да бъде възкресено през 1921 г. от братята Златеви, които създават АД „Тракия” с участието на акционери от цяла България. Усилията им се увенчават с небивал успех. За кратки срокове лансираната от тях напитка намира добър пазар в цяла Южна България, налагайки се като една от най-консумираните марки от българите, известни иначе като върли любители на виното и ракията. Но и тук превратностите на историята си казват думата. Защото след края на Първата световна война пивоварната отново спира производство, а машините и инсталациите са разпродадени. Сградата се превръща в склад, а околните терени се засяват със зърнени култури. И така до средата на 50-те години на XX в., когато социалистическата власт започва строителство на нова фабрика на мястото на рухналите постройки и я кръщава „Загорка”. Жителите на града не могат да се нарадват на модерната си придобивка. Още в първите месеци фабриката буквално залива пазара с 10 милиона литра, а през следващите години продукцията й се удвоява и дори утроява… Днес „Загорка” е част от фамилията на холандската компания „Хайнекен” и е сред най-популярните ни марки бира. Какво още научава гостът на единствения по рода си у нас сертифициран Музей на бирата?

Пивоварна „Загорка” през 60-те години на ХХ век

„Има витрини, на които са представени личните вещи на някои от първосъздателите на марката. Могат да се видят как са изглеждали етикетите в миналото, как са изглеждали бутилките” – разказва уредничката на музея Светла Димитрова. „Запазена е първата бутилка на пивоварната от епохата на „Бъдащност”, рекламни материали от 80-те години. Има книги от библиотеката на Андрей Брашованов – първият майстор пивовар у нас. Запазени са някои стари съоръжения. Има експозиция на уреди в лабораторията, където се тестват всички крайни продукти. Интересът е голям. И тъй като експозицията е на територията на действаща пивоварна, посещенията са регламентирани в петък, събота и неделя. Идват не само българи, но и гости от Япония, Англия, САЩ, Германия, Холандия, Русия и пр.”

Годишно музеят посреща над 2000 туристи. След като разгледат колекцията от 130 автентични експоната и дегустират пенливата течност, гостите си тръгват с подарък – симпатична фирмена чаша, която да им напомня за пътешествието им в света на бирата.

Снимки: www.zagorkatours.bg



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Google актуализира функцията си за навигация с нови снимки от нашата страна

Колите на Google Street View отново ще прекосят България тази година. През следващите месеци те ще посетят над 25 града, сред които Смолян, Златоград, Исперих, Кърджали и Перник. Целта, освен да се актуализират изображенията на градовете и пътищата,..

публикувано на 06.04.24 в 09:10

Пътувай емоционално – туризмът като автентично преживяване и уединение с природата

Свръх туризмът, причинен от невиждания бум на пътуванията след края на епидемията е причина хората да търсят алтернатива на общоприетите представи за почивка. Особено сред по-младите поколения има пресищане от стандартните екскурзии до известни..

публикувано на 04.04.24 в 10:10

"А place of many stories" – южното ни Черноморие с нов рекламен клип (ВИДЕО)

"А place of many stories" или "Място с много истории“ – така се нарича най-новият клип, който рекламира възможностите за летен отдих и развлечения на южното ни Черноморие. Видеото е насочено предимно към пазарите във Великобритания и Средна Европа и..

публикувано на 31.03.24 в 09:10