Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Снежният ад – дали само природата ни е виновна?

БНР Новини
Снимка: БГНЕС

Бедствията като че ли са си нарочили България. След серия наводнения в цялата страна, оставили стотици семейства без покрив над главата, в началото на март ни връхлетя и истинско снежно бедствие. Преспите в Южна България достигаха два метра. Имаше блокирани туристи в Родопите, пътищата бяха разчиствани с военна техника, а специализирани машини извозваха болни. Стотици малки населени места останаха повече от седмица без ток заради скъсани електропроводи.

След като отмина първоначалният шок от снежния ад в Родопите, дойде време за съществените въпроси. Как е възможно европейска държава, претендираща да развива модерните технологии, да не се справи с няколкодневен снеговалеж? Все пак снегът затрупа планински район, който би трябвало да е подготвен за такова метеорологично явление през зимата. Как е възможно енергийна компания от най-висок ранг, каквато без съмнение е австрийската EVN, да се окаже безсилна пред мокрия сняг, скъсал електропроводите? Как е възможно в XXI век токът в родопските села да достига до абонатите по жици, опънати по отдавна изгнили дървени стълбове, а не са прокарани под земята, както изискват модерните стандарти? Причината е ясна – липса на каквато и да е превантивна дейност, а част от нея е подмяната на морално и буквално остарялата електропреносна мрежа.

Над 200 километра мрежа е аварирала заради тежкия сняг. Според енергийни експерти най-малко 40 млн. евро при актив от 1 млрд. евро трябва да инвестира Енергийният системен оператор във възстановяването на електропроводите при положение, че през последните две години не е предвиден нито един лев за обновяване на мрежата. А председателят на енергийния регулатор Светла Тодорова заяви пред БНР, че и частните ЕРП-та трябва да инвестират в електропреносната мрежа, независимо дали има бедствия или не. Тя не изключи, енергийните дружества да поискат поредното увеличение на цените на тока от юли именно с този аргумент. Но защо чак сега? Защо и в тази област следприватизационният контрол не сработи? Нима ЕРП-та досега не са анализирали състоянието на електропроводите си и не са сметнали за необходимо да ги обновят? И ако е така, защо контролиращите органи не са ги проверили и санкционирали? Инвестициите в сектора бяха систематично намалявани в последните години с една-единствена цел: да се поддържа изкуствено ниска цената на тока в най-бедната страна в ЕС, където енергийният пазар продължава да е регулиран, въпреки политиката на ЕС. Както разбрахме през изминалата седмица, от това страдат в крайна сметка обикновените хора, които по всичко личи, че чрез повишената цена на тока ще платят и сметката за нанесените от снега щети.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Ретро автомобили на парад в Бургас

XVII парад на класически автомобили и мотоциклети ще се проведе в Приморския парк в Бургас в събота, от 10 до 14,30 ч. Над 150 колекционери от Бургас и страната ще се включат в него, каза за БНР Бургас Димо Джамбазов, председател на Сдружение авто..

публикувано на 05.07.24 в 17:15

Мотористи се събират на събор край пещерата Леденика

От 5 до 7 юли поляните край пещерата Леденика до Враца ще се превърнат в мотостолица на България. Стотици любители на високите скорости от цялата страна ще вземат участие в поредното издание на Националния мотосъбор Враца – Леденика...

публикувано на 05.07.24 в 09:10

Фестивал на пясъчните фигури се открива в Бургас

Фестивалът на пясъчните фигури се завръща за 17-о поредно лято в крайморския град Бургас. Той ще отвори врати за посетители на 5 юли в парк „Езеро“, предаде БТА. Специално представление по повод откриването ще изнесат балетна школа „Марина..

публикувано на 05.07.24 в 08:05