Това, което отличава България от останалите държави е, че тук образованието на жените играе съществена роля за тяхната заетост – коментира Виктория Левин, икономист от СБ – по повод на оповестената първа част от мащабно изследване на пазара на труда у нас. И продължава: При мъжете картината е малко по-различна: те се доказват пред работодателите не с диплома за образование, а с умения, опит, с професионални постижения. Когато се наема на работа жена, работодателят отдава тежест на формалното образование.
Томчо Томов, който ръководи проекта на БСК „Национална мрежа за оценка на компетентностите”, вижда проблема по друг начин:
Работодателите не че подценяват дипломите, но на предно място поставят реалните умения, които притежават кандидатите. От няколко години Европейската и Националната квалификационна рамка поставиха условието, че образованието трябва да завършва не с оценки, а с реално придобити знания, умения и компетентности, които веднага след завършване да могат да бъдат демонстрирани. Стратегията за развитие на висшето и професионалното образование изисква да има компетентности профили на учебните програми за всяка специалност, които да са не само декларирани, а да се види как съдържанието на плановете и програмите води до определена компетентност.
Според Томов трудностите при намиране на работа на редица висшисти се дължат от една страна на липсата на държавно планиране, което допуска пренасищане на пазара с един вид специалисти и недостиг на други. Необходими са и редица промени в одобрението на програмите, счита още той. Автономността на университетите е международна традиция, но много често в учебното съдържание се включват дисциплини, които преподавателите могат да изнасят, но които не са съобразени с новите тенденции, с потребностите на пазара на труда, с технологичното развитие на съответните сектори. БСК си сътрудничи работи със 17 университета по програмата за оценка на компетенциите.
За да се върне доверието на студентите в висшето образование у нас, обаче, системата трябва да се реформира. Едно от ключовите условия е промяна на финансирането, което към настоящия момент залага на количествения принцип, не на качеството: плаща се за брой студенти, а не за усвоените знания.
Препоръката пък към тези, които искат да поддържат професионалните си умения на ниво, е да продължават да учат.
Предизвикателствата пред Европа и България обсъди новият български премиер Росен Желязков с българските евродепутати от всички политически групи в Страсбург. Премиерът се срещна днес с представителите на България в Европейския парламент преди началото на..
Новият министър на външните работи на България Георг Георгиев проведе първи телефонен разговор с Върховния представител по въпросите на външните работи и политиката за сигурност на Европейския съюз Кая Калас. Той подчерта ангажимента на страната ни към..
Мнозинството от австрийските компании, инвестирали в България, очакват икономическият климат в страната да остане стабилен (54%) или да се подобри (13%) през следващите 12 месеца. Това показа традиционната "Анкета сред австрийските инвеститори в..
На 25 януари тази година Българското националното радио ще отбележи своя 90-годишен юбилей. Празникът на Старата къща ще бъде съпроводен от различни..
Докато зимата сковава природата, скрити в убежищата си, защитени от студа и заплахите навън, костенурките спят зимния си сън. Но какво се случва с тях..
Българчетата от неделното училище "Родина" в испанския град Малага ще се включат в работилница по четене на български език. Събитието е на 25 януари, а в..