Български вина от 70 изби спечелиха общо 109 медала, от които четири големи златни, 47 златни, и 58 сребърни на 23-тото издание на Concours Mondial de Bruxelles, който се проведе от 29 април до 1 май в Пловдив. Това е истински триумф за България, която се съревновава с 51 държави и се нареди на шесто място след Португалия, Франция, Испания, Италия и Чили. Най-известните дегустатори и журналисти от цял свят сравняваха 257 български вина с близо 9000 вина от най-прочутите изби по света.
За представянето на българските вина и техните качества разговаряме с Фредерик Галтие, завеждащ пресцентъра на Concours Mondial de Bruxelles, дългогодишен журналист в сектора и задълбочен познавач на вината. Самият той разказва как още от бебе в Южна Франция е бил „закърмен“ с Гайак перле от загрижени да не изпуснат възпитанието му родители.
Съвсем откровено и без преувеличение, мисля че тазгодишното издание на Concours Mondial de Bruxelles в Пловдив беше едно от най-силните в историята на конкурсите. Специфичното за този конкурс, е че той обича да пътува в различни региони – производители на вино. В източна Европа сме били само в Словения, сега за пръв път в България. Всички бяха въодушевени от гостоприемството и чудесната организация, трудно може да се направи по-добре. Бяхме впечатлени също и от откритието, което направихме – изключителното разнообразие на българската винена и гастрономична традиция. Открихме една важна страна - производител на вино, която в момента преживява истинска революция в сектора и притежава собствено послание.
Кои български сортове ви впечатлиха и как виждате тяхното бъдеще на световния пазар?
Всеки сорт има своята специфика и съответно може да намери своето място. В този смисъл, не винаги трябва да се съобразяваме с логиката на глобалния пазар. Тук важно е автентичното. Когато един местен сорт има да каже нещо по-различно от другите, той си намира пазарната ниша. Аз например много харесах български сортове за червено вино и бях особено очарован от памида като розе, който дава изключително интересен резултат. За българските сортове създадохме отделна „мастер класа“ в конкурса. Памидът като розе напомня някои сортове от Прованса, като сенсо, изключително подходящи за розе. От червените, освен мавруда и гъмзата, които са по-известни, аз много харесвам сортовете мелник и рубин, които дават много оригинални вина. Но, разбира се, оттук нататък трябва да се развие комуникацията по цялата верига, която достига до различните категории консуматори.
За българските производители темата за навлизането в силно конкурентния международен пазар е особено важна. А този пазар има две лица на обикновените ценители и по-взискателните познавачи, които търсят местни и оригинални сортове. Според Фредерик Галтие България в двете ниши се представя отлично. За да се върна на темата на пазара, не трябва да се забравя, че специфичното и оригиналното също създава пазари – пояснява той. – От една страна, имаме масовата консумация на сортове като шардоне и мерло, където конкуренцията е огромна с вина, произведени по цялата планета. Много често консуматорите стават любители на виното, влизайки през вратичката на по-широко разпространите сортове, а после започват да търсят нещо различно. Така че, този дял на пазара също е много важен. Но от друга страна, мисля че само с местните сортове, които носят автентичност и специфично послание можем да спечелим консуматора, да го привържем към дадено вино и в това отношение България има огромен потенциал.
Фредерик Галтие, който е идвал в България в края на 90-те, е впечатлен от развитието на страната ни през годините. Той смята, че българското вино се утвърждава и в сектора на по-масово консумираните сортове и това е важно за оцеляване на винопроизводителите. „Не трябва да страдаме от излишен стремеж към съвършенство и да искаме да бъдем само уникални, пояснява той.
Според експерта, на световния пазар има засилен интерес към автохтонните сортове и в това отношение България е вече една крачка напред както в качеството, така и в многообразието на местните сортове. Философията на Concours Mondial de Bruxelles е да бъде сред първите откриватели на новото, автентичното и качественото и да помогне на тези, които се борят за признание. Българските вина доказаха, че могат, оттук нататък всичко е въпрос на време и постоянство, за да се навлезе в пазара, но също така и на самочувствие. Съветът ми е – горе главата! Не трябва да ни е страх да отстояваме това, което сме, заключава Фредерик Галтие.
Следващото издание на конкурса ще се проведе във Валядолид, Испания.
За резултатите от Concours Mondial de Bruxelles: http://www.concoursmondial.com/en/
Снимки: архив на конкурса
Близо 2/3 от българите са заявили, че са били щастливи през 2024 г. Отрицателно отговарят 26%, в традиционното за края на годината проучване на "Тренд", поръчано от в-к „24 часа“. Личният живот, семейството, социалният кръг и работата са основни..
Роднини от двете страни на границата чакат да се възстанови вековен маршрут, който свърза Родопите с Беломорието. На 1-ви януари 2025 г., след падането на шенгенската граница "тихият" път от Рудозем към Ксанти отново ще стане "озвучената долина"...
Българските държавни железници организират празнично пътуване за любителите на железопътния транспорт. Коледен влак с парен локомотив и шест празнично украсени вагона ще се движи на 21 декември по маршрута Горна Оряховица – Плевен – Горна..
Започна ремонт на ГКПП "Кулата" във връзка с предстоящото ни влизане в Шенген от 1 януари, предаде БНТ. Целта е да има по две пътни ленти във всяка посока..
Интензивен е трафикът на автомобили от Западна Европа по основната пътна инфраструктура на територията на Хърватия преди предстоящите почивни и..
12 населени места в Смолянска област са с прекъснато електрозахранване след обилния снеговалеж от вчера. Без ток от снощи са селища в общините Смолян,..