Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Природа и технологии съчетани в български велосипед

БНР Новини
Снимка: galex.bike

Днес ще ви запознаем с една българска технологична гордост. Става въпрос за един уникален велосипед, който грабва с визията си и би накарал всеки да затаи дъх. Създателите му Галин Бонев и Галин Атанасов го наричат „Галекс”. Двамата варненци споделят, че на специализираното изложение Eurobike в Германия през август тази година, той е признат за един от най-красивите в класа си. За иновативното превозно средство сега ни разказва Галин Бонев, основател и управител на фирмата производител.

Ние се занимаваме вече над 3 години с производство само на електрически велосипеди. Започнахме с изработка на алуминиеви рамки, но решихме, че може да направим нещо по-различно и невиждано досега в света - първият дървен електрически велосипед с вградена в рамката батерия. При него електрическият двигател е монтиран на средното движение, където са педалите. Това изисква специална рамка, която в частта между задвижването и кормилото побира батерията.

В света има много дървени електрически велосипеди, но при тях моторът е в задната главина „хъб”, а батерията често бива прикачена за багажника на колелото. Следователно това са стандартни дървени рамки за велосипеди, които са преправени на електрически. Тази концепция се разминава с вижданията на българските производители.

Ние успяхме да вградим мотора в средата и батерията в рамката. Нашия опит с електрическите велосипеди ни даде увереност, че ще можем да се справим с този предизвикателен проект. Другото, което беше от полза, е приятелство ми с дърводелец, занимаващ се само с изработка на бутикови мебели от масив и притежаващ над 20-годишен опит в тази сфера. Той ни помогна, със своите знания, за свойствата и качествата на всеки вид дървесина.

Рамката на велосипеда е направена от два вида дърво. Сърцевината е от ясен. Той носи цялата конструкция на колелото. Самото дърво има широко приложение в спортните уреди, заради своята еластичност и здравина. От двете страни на ясена е залепен дървен материал, пурпурно сърце. Той притежава силно наситен червен цвят, които не се нуждае от лакиране и придава на велосипеда изискан вид. Цялата рамка е проектирана и изработена само от дърво и няма метална основа в себе си. Но каква е цената за такова качество?

Цената за такъв тип уникален
велосипед не е висока. Разбира се, целевият ни пазар е Западна Европа и САЩ. Там хората са свикнали да плащат между 3-4000 евро за стандартни велосипеди в серийно производство. При нас всичко по колелото е изцяло ръчна изработка, така че срещу високата му стойност хората получават един уникален продукт. Всяко колело е различно заради цветовете на дървесината и различните жили във всяко дърво. На практика получавате един жив продукт.

Създателите на „Галекс” са се опитали да запазят усещането, като при стандартен велосипед. Неговата система за задвижване е спомагателна с различни степени и изисква от водачите да въртят педалите. С едно зареждане на батерията могат да се изминат около 50 километра. Всички настройки и самото управление са направени много интуитивно. Колелото има вграден GPS и постоянна връзка с интернет. Така, чрез смартфон приложение, по всяко време, можете да следите, къде точно се намира вашият велосипед. Всичко това ли се произвежда в България?

Освен рамката, ние произвеждаме и батериите. Това е нещо, с което се гордеем, тъй като направата им е един труден процес. Но в България има достатъчно квалифицирани инженери и заедно с необходимата апаратура ние можем да гарантираме една надеждна и сигурна за използване батерия. Знаете какви проблеми имаха наскоро други фирми точно с това. Самите енергийни клетки са групирани така, че да не са в противоречие с дизайна и визията на колелото. Останалите части по велосипеда са внос, но без компромиси в качеството им.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Президентът очаква ПП-ДБ да се определят, за да връчи мандат за правителство

Очаквам "Продължаваме промяната – Демократична България“ (ПП-ДБ) ясно да заявят дали ще бъдат опозиция или ще потърсят подкрепа за съставяне на правителство, съобщи президентът Румен Радев в Бургас, където присъства на учението "Бриз 2024". Той призова..

публикувано на 12.07.24 в 10:12

Всички в ДПС говорят за "заедност“

Съпредседателят на ДПС Делян Пеевски заедно с екипа си ще напусне партията през следващата седмица и най-вероятно ще основе нова партия. За това намекна в интервю пред bTV депутатът от ДПС Йордан Цонев. Той допълни, че ще е сред хората, които ще последват..

публикувано на 12.07.24 в 10:08
Александър Николоски

По съседски: Събития с балкански адрес

С нова жп линия Скопие иска да привлече товарите от Европа до Солун Изграждането на жп линията по Коридор 10 е приоритет за Северна Македония, заяви македонският министър на транспорта Александър Николоски. Той ще разговаря с международните..

публикувано на 12.07.24 в 10:05