Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Тримона! Българският вкус завладя САЩ

БНР Новини
Снимка: личен архив

Българското кисело мляко „Тримона” бе избрано за №1 в американската класация Dairy Foods за нови млечни продукти. Това не е първата висока оценка в САЩ за българската марка. Преди две години тя стана финалист и в конкурса „Произведено в Америка” на популярната телевизионна водеща и бизнес дама Марта Стюарт. Зад киселото мляко „Тримона” стои пловдивчанинът Атанас Вълев. Той пристига в САЩ преди 26 години с китара в ръка. Музиката обаче му е хоби, а целта на презокеанското пътуване е да обмени професионален опит в агроинженерството. Остава в САЩ. Завладян от ритъма на блуграса, е на път да се превърне в професионален музикант. Но съдбата му е отредила друга роля. И така, един ден се захваща с производството на кисело мляко. За това, как успява да пробие на пазара с толкова нетрадиционен за американците продукт, Атанас Вълев разказва:




СнимкаОбяснимо е. Може би на много хора е известно, че благодарение на добрия маркетинг на американския пазар доминира така нареченото гръцко мляко, което е всъщност цедено мляко. Оказа се, че то е много подходящо за американския вкус. По-гъсто е и прилича на десерт. Но все повече хора обръщат внимание на здравословното хранене. Всеки, който се интересува, може да направи справка в Интернет и да научи, че най-доброто кисело мляко е това, в което нищо не е добавено и от което нищо не е отнето, каквото е нашето.

Затова и слоганът на „Тримона” звучи като закачливо намигване по съседски: „Нека гърците си имат техните философи, киселото мляко оставете на нас”. Оказва се, че нашата гордост – прословутата бактерия Lactobacillus bulgaricus, открита от д-р Стамен Григоров, която се използва при производството на българското кисело мляко и разнася славата на България по света, се развива прекрасно и в околностите на Ню Йорк. Въпросът може ли да вирее тази бактерия в други географски ширини, вече не е актуален, твърди Наско.

СнимкаОтминаха времената, когато прочутата млечно-кисела бактерия се е взимала директно от природата. Тя, подобно на маята за хляб, може да се пренесе в контейнер и да се използва в млекопроизводството в различни страни. Може би известни щамове от бактерията са определящи за вкуса, но тя се използва в почти всички кисели млека, твърди събеседникът ми:

На американския пазар има няколко кисели млека, подобни на нашето, но не се наричат „български”, въпреки че при производството им се ползват същите 4-5 бактерии, както при българското, включително Lactobacillus bulgaricus. Уникалността е в подбора. Нашата компания е подбрала най-добрата комбинация от щамове.

На въпроса, кои са основните клиенти на киселото мляко „Тримона” – българи или американци, Наско не се колебае:

Всякакви. Америка е сбор от хора, дошли от целия свят. Правил съм много промоции в магазините. Половината от опитващите мострите говорят с акцент. Т.е. повечето не са американци, а такива като нас – дошли да живеят в тази страна. За мен беше учудващо, че киселото мляко е популярно на много места по света – и в Ямайка, в някои африкански страни, Мексико, Швеция…

СнимкаМесечно около 6 хиляди галона кисело мляко с марката „Тримона” потегля от Ню Йорк към магазините в 40 щата, главно по Източното и Западното крайбрежие. Предстои тежка „борба” с конкуренцията още в десетина щата, допълва Наско:

Повечето от консуматорите не знаят, какво е българско кисело мляко. Ние хвърляме огромни усилия, за да разясняваме, що е то българско кисело мляко и с какво се различава от другите.

Макар успешен в бизнеса си, Наско често се сеща за България – природата, роднините, приятелите, и поддържа връзката жива. Въпреки катаклизмите, през които преминава страната, той е оптимист:

Явно има много недоволни хора от това, което се случва. Но изключително се надявам на поколението „Милениум” – хората от 18 до 35 години. Според мен бързо ще се случат промени, които ще дойдат точно от тези млади хора.

Снимки: личен архив




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Инженер Катя Стоянова, ръководител на проекта „Реставрация, консервация и социализация на Хераклея Синтика

Отличиха община Петрич за популяризирането на Хераклея Синтика

Община Петрич получи награда за оригинално популяризиране на туристическа дестинация "Хераклея Синтика". Това каза за БТА инж. Катя Стоянова, ръководител на проекта "Реставрация, консервация и социализация на Хераклея Синтика". Наградата е връчена на..

публикувано на 15.10.24 в 13:47

СЕМ изслуша Милен Митев като кандидат за втори мандат начело на БНР

Основният проблем е въпросът с финансирането на Българското национално радио (БНР), но не с неговия размер, а с неговия модел. Това каза пред членовете на Съвета за електронни медии (СЕМ) Милен Митев, който бе първият изслушан от регулатора кандидат за..

публикувано на 15.10.24 в 13:43
Атанас Запрянов

Разбилият се учебно-боен самолет L-39 е бил технически изправен

Комисията, която разследва авиокатастрофата, при която на 13 септември се разби на земята учебно-боен самолен L-39 в Граф Игнатиево, не откри преки грешки в организацията на полета. Това съобщи служебният министър на отбраната Атанас Запрянов на..

публикувано на 15.10.24 в 10:36