До 2019 г. София да се сдобие с около 150-200 км велоалеи – това планира Столична община. Но дали този проект е осъществим в условията на съществуващата градска среда? Кои са слабите звена в сегашната велосипедна инфраструктура? Как да се стимулират гражданите да ползват велосипед? По тези въпроси търсим мнението на арх. Петя Петрова от сдружение „Велоеволюция“:
На първо място, на сегашната инфраструктура й липсва поддръжка. Тя почти отсъства от кръстовищата, а всъщност те са едно от най-опасните места за велосипедистите и там те имат най-силна нужда от защита и яснота откъде минават – категорична е арх. Петрова. Когато от велоалея тръгне начинаещ велосипедист и стигне до кръстовище бeз инфраструктура, той се оказва в рисково положение. Другото слабо място са тесните велоалеи.
За щастие от октомври месец миналата година Министерство на регионалното развитие и благоустройството предвижда в нормативните си актове по-широки велосипедни пътища.
Според измененията, ще има зони за споделено пешеходно, велосипедно и автомобилно движение, както и на обществения транспорт за превоз на пътници. В тези зони не се допуска преминаване със скорост по-висока от 30 km/h. Навсякъде, където е възможно, велосипедните трасета ще се осигуряват като самостоятелни велосипедни алеи, отделени от автомобилното движение. Самостоятелни велосипедни алеи се проектират и на местата, където велосипедните трасета не съвпадат с направлението на уличната мрежа, като при паркове и градини.
От „Велоеволюция“ препоръчват обособяване на пешеходни зони с частична забрана за каране на велосипеди, както е в много западноевропейски градове.
„В жилищните зони, налагането на успокоен трафик с ограничение от 30 км/ч ще благоприятства безопасността на пешеходците най-вече“, смятат от неправителствената организация.
Според последните данни, които са от 2010 г., велосипедистите са около 1% от всички участници в движението. Целта, която си е поставила Столична община, е този процент до 2019 г. да се увеличи поне три пъти. Реалистични ли са подобни очаквания?
Това е един голям скок, който изисква стабилна политика – отговаря арх. Петрова. – Освен качествена инфраструктура, трябва да се обмислят и други мерки, с които да се стимулират деца и възрастни да ходят на училище и работа с колело, да се насърчат пътуванията на кратки разстояния с велосипед. Множество неинфраструктурни мерки могат да спомогнат значително да се увеличи този процент, но на първо място според мен е посланието, което отправя Столична община към гражданите. Качественото изпълнение на тротоарните скосявания, удобни кръстовища – всичко това е послание, че велосипедистите са желани в града.
Гребният канал в Пловдив е домакин на две Световни първенства по кану-каяк, съобщиха организаторите. Най-напред, от 12 до 14 юли ще се състезават над 300 ветерани от 37 държави, а седмица след това, от 17 до 21 юли е Световното първенство за младежи и..
В петък ще е слънчево и горещо. След обяд ще има заоблачаване, но само на отделни места на изток ще превали краткотрайно. Минималните температури ще са между 20° и 24°, в София 20°. Максималните ще са от 34° до 39°, в столицата 34°. По..
На голямата сцена на четвъртото издание на "Midalidare - Rock in the Wine Valley" от 12 до 14 юли, наред с хедлайнърите DEEP PURPLE, MR. BIG и ACCEPT , участват още 13 банди от чужбина, сред които Axel Rudi Pell, Hammerfall, Beast in Black, The..
Няма застрашени населени места от избухналите пожари в страната, каза за БНР главен комисар Александър Джартов, директор на Главна дирекция “Пожарна..
В понеделник отново ни очаква слънчево и горещо време. Над източната половина от страната ще се развива купеста облачност, но без валежи. Максималните..
В неделя ще бъде слънчево и горещо. Ще духа слаб, в източните райони до умерен вятър от изток-североизток. Максималните температури ще бъдат между 35° и..