Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Автомобилният салон в София даде повод за сериозни пожелания

Снимка: БГНЕС

В неделя, 22 октомври, в София приключва най-големият автомобилен салон, провеждан в столицата от 25 години насам. Около 40 световни марки показаха през 2017 г. над 300 автомобила с десетки технологични новости. За първи път посетителите имаха и възможност да тестват част от експонатите и интересът към салона бе изключително висок. Но в дните на провеждането му се случиха събития, предизвикали сред българите и сериозен размисъл за автомобилния пазар в родината. На пръв поглед, по продажба на нови автомобили през първите 8 месеца на годината автомобилният пазар в България е сред най-проспериращите в Европа с ръст от 18,1 на сто и много добри перспективи до края на годината, при това на фона на среден спад в ЕС от порядъка на 2 на сто. Данните обаче щяха да са наистина впечатляващи, ако 18,1 процента ръст не се равняваше на едва 2542 коли и ако общият брой на продадените нови автомобили не възлизаше на само 18 709. Ниският брой на закупените нови автомобили не се дължи на липса на интерес, а на ниската покупателна способност, защото цените на автомобилите за масово потребление, изложени на салона в София, варираха между трудно постижимите за българина 24 500 лева и 46 500 лв. Докато автомобилният салон в София се провеждаше, от Румъния дойде новина, че там се прилага екологична програма за cтимyлиpaне oбнoвявaнeтo нa aвтoмoбилния пapĸ. На румънци, които желаят дa зaмeнят атомобил, по-стар от 8 години c нoв, властите отпускали 1400 eвpo, зaĸyпуващите нoв eлeĸтpичecĸи aвтoмoбил можели да получат oĸoлo 10 000 eвpo, a избpaлитe xибpид – дoпълнитeлни 1000 eвpo. Щом в една съседна държава с относително сходни икономически и социални реалности се прилага подобна политика, такава би била възможна и в България. Но в България идеите в това отношение са твърде различни. През април с наредба на правителството екотаксите за нови автомобили паднаха с 5 процента, за електромобили – с 30 на сто, а за стари автомобили се увеличиха. През юни министърът на околната среда Нено Димов предложи да се вземат мерки, които да направят вноса на стари коли неизгоден и да са насочени не към потребителите, а към продавачите на такива коли. Ако съдим по резултатите от тези мерки и идеи, съществена промяна на автомобилния пазар не е настъпила и потреблението на нови автомобили си остава твърде ниско. Фактите говорят за необходимост от по-ефективна политика.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Сигнал за бомба отмени концерт в централата на БСП посветен на Донбас

Хората от централата на БСП на ул. "Позитано" 20 в София са били евакуирани заради сигнал за бомба в събота преди обяд. Заплахата е получена по имейл, според който бомба е сложена в сграда на ул. "Позитано" между улиците "Княз Борис Първи" и "Цар..

публикувано на 21.12.24 в 13:11

Украински деца посрещнаха в Бургас Дядо Коледа

Десетки украински деца, които живеят в Бургас, събраха родители и учители на тържество, посветено на предстоящите рождествени празници. Децата са в предучилищна възраст и учат в Центъра за подкрепа на личностното развитие в града, предава БТА. В момента..

публикувано на 21.12.24 в 12:10
Нарисувани от съдебен художник скици на обвинените в шпионаж във Великобритания български граждани. От ляво надясно : Катрин Иванова, Ваня Габерова, Орлин Русев, Иван Стоянов и Бисер Джамбазов, 26 септември 2023 година.

Във Виена разследват българка, която е работила за руска шпионска мрежа от Великобритания

Шпионската мрежа от българи на Ян Марсалек във Великобритания е имала агентура в Австрия, пишат австрийски и германски медии, цитирани от БГНЕС. Виенската прокуратура разследва българка за шпионаж в полза на руските тайни служби. Между следените от нея..

публикувано на 21.12.24 в 11:40