В тихата и свята коледна нощ, когато палим светлините на елхата и отваряме подаръците си, ние като че ли забравяме, че сърцата ни са преизпълнени с трепетната радост на празника, именно защото се е родил Спасителят. А Той всяка година ни носи най-безценните си дарове – всеопрощаваща любов и милосърдие, за да се поучим да не съгрешаваме, да се изпълваме с доброта и състрадание, да се отнасяме към ближния с любов.
Дали обаче, увлечени в страстта да пазаруваме, за да зарадваме любимите си хора с най-скъпия подарък и да приготвим за тях най-вкусната трапеза, не пренебрегваме духовния смисъл на празника, който ни е събрал в тази тържествена нощ?
В съвременната по-секуларна и отдалечила се от християнските си корени култура коледното време обикновено се свързва с подаръците и празнуването на Новата година – казва богословът Костадин Нушев. Но ако не познаваме своите духовни корени, свързани с вярата и ако не знаем, че зад образа на Дядо Коледа стои личността на Св. Николай Мирликийски – негов първообраз, заради милосърдието и грижата си за децата и бедните; ако не разбираме дълбокия духовен смисъл на това да подаряваме, да извършваме добри дела за бедните, страдащите, самотните и възрастните , както църквата ни призовава в тези рождественски дни – тогава има опасност цялата атмосфера на приповдигнато настроение да се ограничи само до консуматорството и външната форма да измести духовното съдържание на празника.
Празнуването на Рождество Христово започва с приемането на християнството в Римската империя като официална религия. И когато древната езическа култура, почитала на този ден зимното слънцестоене, отстъпва място на новата вяра, настъпва духовното преосмисляне на старите традиции. Така празникът се превръща в специално свещено време, в което човешкият живот се освещава и хората се докосват до дълбоките духовни неща в своето битие.
Светът преди рождението на Божия син е бил много по-нехуманен и суров – разказва богословът. Това се свързва с Римската империя, която успява да обедини политически и цивилизационно тогавашния средиземноморски свят, налагайки властта си с груба сила и дори жестокост – знаем, че самият Иисус Христос е бил осъден от римляните да бъде разпнат на кръст. Затова и идването на Спасителя по времето на император Октавиан Август води до промяна, свързана с вътрешното одухотворяване и облагородяването на човешката култура. И докато светът на старозаветната епоха е познавал като най-висш принцип справедливостта, християнството донася на човечеството един много по-възвишен морал, основаващ се на любовта, човеколюбието и милосърдието. Новата християнска епоха всъщност означава възстановяване на истинското богопочитание и познаване на единия истински Бог, установяване на правда, справедливост, мир и добронамереност между човеците.
За християните Рождество Христово е празник на духовното възраждане, на новото начало. Ние обаче можем да постигнем духовно обновление само ако с истинска вяра и чистота в сърцето приемаме посланията, които донася Иисус Христос като Син Божий, за съвършен морал – моралът на човешката любов и любовта към Бога, смята Костадин Нушев.
Ако пристъпваме с това разбиране и допускаме Синът Божий да се роди в нашите сърца и да огрее с Божествената си истина и любов, тогава ще започне обновлението на нашия личен, семеен и обществен живот – казва още богословът. А ние като общество ще съумеем да открием тази именно универсална ценностна система на християнството, която да ни помогне да се освободим от духовните изпитания, моралната криза, бездуховността и особено апатията – тя често ни завладява с отчуждението, нарастващата агресия, дехуманизацията и цялостната духовна криза в съвременния свят.
Снимки: архив
През 2007 г., на 11 юни президентът на САЩ Джордж Буш-младши е на посещение в София. По решение на тогавашния протокол пресконференцията, която дава за медиите се провежда сред експонатите на Националния археологически музей. Официалният обяд за госта..
Православната ни църква почита днес, 11 ноември (по стар стил 24.11.), паметта на свети Мина. В България той е един от най-обичаните светци, който най-бързо помага на вярващите, отправили искрена молитва към него. Иконата на св. Мина в..
Археолози проучиха некропол в местността Каваци край Созопол. Периметърът, в който се намира е част от историята на Аполония Понтийска и е датиран от IV в. пр. Хр. " Това е един много участък с интересни погребения, в които се открива нюанс на..
Първата модерна за времето си Коледа се празнува в България през 1879 г. Тя е по европейски образец - с елха, зимни кънки и подаръци. Тогава Младият..
Бъдни вечер е един от тези тихи семейни празници, изпълнен с надежда за дните, които предстоят. На границата между миналото и настоящето православните..
Българската православна църква почита днес свети Наум Охридски. Наум е средновековен български учен и книжовник, роден около 830 г. и починал на 23..