До 11 март в София може да се види изложба на работещия в САЩ български художник Хубен Черкелов. Тя е първото му представяне на българска земя от 18 години насам и е под патронажа на Екатерина Захариева, вицепремиер и министър на външните работи на България. Домакин на експозицията е Музеят на съвременното изкуство – Софийски арсенал към Националната художествена галерия.
Названието на изложбата „Имане” е богато на подтекст – художникът има предвид различния смисъл на тази дума, в зависимост от ударението – като „собственост, притежание” и като „съкровище”. Но всеки смисъл приляга на съдържанието й. Хубен Черкелов представя платна с интерпретации на картини от големи български майстори като Мърквичка, Антон Митов, Ярослав Вешин, Иван Милев, изобразени върху стари банкноти. Логичен е въпросът към художника дали го вдъхновяват парите като изкуство.
Не толкова като изкуство, колкото като символ на вяра в стойността на нещата. Човек трябва да вярва в неговата стойност. И тогава се получава – казва Черкелов. И още за отношението му към миналото и към картините на големите български майстори: Те са поставени върху български банкноти. Това беше важно за мен, не самите произведения. Но са решили в началото на ХХ век, най-общо казано, да бъдат поставени техни произведения върху банкноти. Аз взех тези изображения от банкноти... и ги връщам обратно във вариант на картини.
Слава Иванова, директор на Националната галерия, припомни, че 2018-а е обявена за Европейска година на културното наследство.
Естествено, че „Имане” има отношение и към този аспект на опазването на културното наследство. По-скоро, на осмислянето, защото Хубен, струва ми се, е в тези висоти. По един негов начин, той неотменно изследва своя път и аз се радвам, че и тук ни изненадва с една експозиция, която носи образност и има отношение към българското културно наследство. Една част от изображенията, които ще видите, са не само изображения от банкноти, а и са на произведения, включително собственост на Националната галерия. Така че контекстът на тази изложба е много богат, много широк, многопластов.
Хубен Черкелов отправя един поглед към миналото, като използва банкноти, върху които са изобразени произведения на изкуството, които по онова време – през 20-те години на ХХ век, са били съвременно изкуство – каза изкуствоведът Надежда Джакова, куратор на изложбата. Те са били ценни за своите съвременници и виждаме, че продължават да присъстват и днес в историята на изкуството. Така че той поставя един много важен въпрос: къде е съвременното изкуство, дали то е част от нашата история и какво е неговото бъдеще.
Следващият проект на художника се казва „120 лица“, но Хубен Черкелов все още не дава подробности за него.
Снимки: sofiaarsenal-mca.org
Главата на статуята на богинята на Филипопол Тюхе е открита в Епископската базилика в Пловдив, съобщи ръководителят на разкопките Любомир Мерджанов. По думите му, това е изключително рядък предмет, чакан дълго време. Откритието е направено вчера –..
Четвъртото национално “Биенале на илюстрацията” ще бъде открито днес в Триъгълната кула на Сердика – уникално галерийно пространство в центъра на София. Биеналето, както и в предишни негови издания, няма тема. “Целта е да се даде възможност на..
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..