В края на 1949 г. от пристанището в Неапол потегля презокеански кораб, натоварен с 1260 емигранти. Техният багаж се състои предимно от мечти по непознатия австралийски бряг, тъй дружелюбен и топъл, сякаш истинска родина. След дълги изпитания сред вълните, на пристанището в Сидни слиза и една българска дама. Тя ще прекара половин век в изгнание, преди за кратко да се завърне у дома, и в сетния си час ще изповяда в един-единствен жест чувство, стаявано в сърцето й за вечността.
Когато отварят завещанието на Маргарита Занеф, австралийските адвокати се натъкват на смайващ факт – притежанията си 95-годишната дама е поделила между Националната галерия в София и Художествената галерия на Нов Южен Уелс в Сидни. Между града, в който среща любовта и се ражда синът й, и града, в който изгражда втория си дом и губи най-близките си на света.
Близо двата милиона лева, които българската емигрантка завещава на Националната галерия, вече са в сметките на институцията, а директорката Слава Иванова признава, че никога досега не е постъпвало толкова щедро дарение. Това е причината от галерията да издирят близките й и да се опитат да разберат коя е благодетелката им и какво стои зад великодушния й жест.
Тази дама се оказа енигматична личност и едновременно с това много симпатична. Колкото повече се приближавахме до нейния реален образ, толкова благородната й постъпка придобиваше все по-значима стойност в чисто човешко измерение. Тя се оказа много мил, благ, обикновен – в добрия смисъл на тази дума – човек, разказва Слава Иванова.
Маргарита Занеф идва на бял свят на 11 април 1921 г. като четвърто дете в семейство от монтанското село Погорелец (днес Якимово). Наричат я Върба – в чест на една от бабите й, но до последния си дъх тя използва галеното име Грета (галено име от Маргарита, както българката фигурира в австралийския си паспорт). С него тя подписва картичките си до България. В родословното дърво на фамилията изпъкват дядо й, близък до царския двор и дългогодишен кмет на селото, и баща й – сравнително заможен човек, успял да изучи в университет по-големите си деца. В това време Маргарита е гимназистка в София и мечтае да следва в Мюнхен. Съдбата обаче я среща с любовта на нейния живот и тя изоставя мечтата си да учи. Така едва 19-годишна се омъжва за Цанко Цанев, представител на известен шуменски род, и година по-късно се ражда синът им Антон. А в средата на 40-те години семейството заминава за Виена и впоследствие емигрира в Австралия. Установяват се в Сидни, където водят тих и спокоен живот – тя работи като машинописка, съпругът й е в държавната администрация, а синът й е юрист. Но Цанко и Антон си отиват рано от този свят и тя завършва живота си в дом за възрастни хора, завещавайки фамилните имоти на галериите.
Кой обаче е мъжът, пленил сърцето й и преобърнал плановете й, и защо двамата избират съдбата на невъзвращенци?
Той страшно много е обичал България и през цялото време го е гнетяла непостижимата мечта отново да я види – казва Слава Иванова, която предполага, че зад емиграцията стоят политически причини. – За разлика от съпругата си, която през 2000 г. си идва за кратко, той никога не се завръща в родината, а само й посвещава стихотворения под псевдонима Горд Балкан. И в последните години от живота си, когато вече е много болен, се заселва в местност, напомняща му за планинския пейзаж у нас.
Маргарита често говореше за България, твърди на свой ред счетоводителят й Алекс Уайтхед. Според него тя не е обичала комунистите, тъй като режимът е отнел всичко на нейното семейство и това е причината тя да замине. Защо обаче тази тиха и скромна дама – любителка на музиката и цветята, е решила да вложи семейните блага в творби на изящните изкуства, и то на два континента? Може би никога няма да разберем. Затова пък името й ще остане под картините като свидетелство за щедростта й. А уханието на бялата азалия, посадена в градината от сина й Антон, дълго ще разнася спомена за едно прокудено семейство, което цял живот е носило родината в сърцето си.
Снимки: личен архив, БГНЕС и nationalgallery.bgЧетвъртото национално “Биенале на илюстрацията” ще бъде открито днес в Триъгълната кула на Сердика – уникално галерийно пространство в центъра на София. Биеналето, както и в предишни негови издания, няма тема. “Целта е да се даде възможност на..
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш..
Четвъртото национално “Биенале на илюстрацията” ще бъде открито днес в Триъгълната кула на Сердика – уникално галерийно пространство в центъра на София...