В годините 1990-1991 социално-икономическата и политическа ситуация в Албания излиза от контрола на партията-държава, подобно на малко по-рано развилите се събития в България и в останалите страни от бившия комунистически блок. Албанците „събарят” границите и се втурват към съседните Гърция и Италия в търсене на „рая”. Комунистите повече не могат да удържат властта над народа, свирепо упражнявана в продължение на 47 години, но продължават да направляват политическите процеси и „клонирането” на новите „демократични” партии става именно на техните бюра. Първите плуралистични избори през март 1991 г. са предхождани от бурни и емоционални събития –корабите, пълни с емигранти, заминаващи за Италия, студентското движение и създаването на Демократическата партия, синдикалното антикомунистическо движение, повсеместни протести.
В свидетел на тези събития се превръща всеки посетител на галерия SYNTHESIS в София, където до 11 ноември може да се види изложбата на гръцкия фотограф Джон Демос „Албания на прага на промяната 1990-1991”. Демос е един от водещите фотографи в Гърция, възпитаник на University of Chicago, който години наред преподава изобразително изкуство, фотография и философия в родната си страна. Снимките му са част от колекциите на най-големите музеи и фотографски галерии в Париж, Чикаго, Лондон, Лисабон, Токио, а българската публика го познава от предишното му представяне в галерия SYNTHESIS през 2014 година с един от най-значимите му проекти „Сенки на мълчанието”.
В „Албания на прага на промяната 1990-1991” кадрите, отбелязващи най-значимите събития в превратния политически момент, се редуват с улични сцени и художествени образи на чисто човешките моменти от ежедневието, от преживяването на новооткритата свобода до дълбочината на личната трагедия. Именно тук откриваме онова, което отличава Джон Демос от много негови колеги – чувството за мярка, разбирането, че фотографът не показва всичко на всяка цена. При предишното си посещение в България той самият споделя:
Доверието е нещо, което придобиваш като умение като фотограф и в крайна сметка или го имаш, или го нямаш. Една от причините, поради които мога да правя този тип неща, а други фотографи не могат, е че аз изграждам връзка с хората. Мога да демонстрирам съпричастност. В много от тези ситуации аз бях също толкова трогнат, колкото и те. И те забелязаха това. Понякога показването на твърде много е грешка. Трябва да уважавате какво тези хора искат да бъде видяно и какво не.
Независимо кого снима, Джон Демос намира точната гледна точка, онзи ъгъл, който разкрива много повече от конкретното събитие и ни отвежда отвъд видимото, навътре към душата на неговите герои. Затова, докато сме пред фотографиите му, му се доверяваме, емоциите ни връхлитат и сме готови да им се подчиним.
Същото е доловил и големият албански писател Исмаил Кадаре, който през 2008 година пише във връзка с „Албания на прага на промяната1990-1991”:
Джон ми показва друг от неговите албуми, с фотографии от други страни, включително от Гърция – в същата стилистика, със същата грубовата непреклонност в израженията на хората – и аз трябва да призная, че в неговите портрети гърците са не само по-мрачни от албанците, но изглеждат дори още по-изморени и отчаяни. Това ме убеждава. Вече вярвам на човека Джон Демос, вярвам на фотографа Джон Демос.
Снимките са предоставени от галерия SYNTHESIS
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал..
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да..