Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дора Делийска: „Обичам сцената, а най-важното е да се занимавам с музика“

Снимка: личен архив

Получила сериозно образование в няколко държави, спечелила множество престижни награди, Дора Делийска бързо си изгради име на търсен и обичан изпълнител. През последните 18 години младата пианистка живее във Виена. Отива там, за да учи в Universitat Musik und darstellende Kunst, но постепенно градът я пленява. Най-силно ме привлече отношението на хората към класическата музика и труда на музиканта – споделя тя. – Когато непознати ме попитат какво работя и кажа, че съм концертиращ пианист, това неизменно буди уважение и възхищение. Децата там получават много добро музикално образование, голям процент от тях свирят на някакъв инструмент за обща култура и, независимо каква професия ще изберат, цял живот не прекъсват връзката си с изкуството.  

Малкият ѝ син все още не ходи на училище, но постоянно слуша музика, знае, че в стаята, в която се свири, не бива да шуми и да прекъсва. Такова детство е имала и Дора – като съвсем малка е присъствала на репетициите в Плевенската опера, където по онова време е пяла майка ѝ Ваня Делийска. По-късно Ваня става диригент на детски хор "Звъника", в който години наред пее и Дора. Това ми повлия изключително много. От дете се чувствам комфортно на сцената, обичам я и се научих да изразявам себе си без да се страхувам, по най-спокойния и най-ясния начин.


Родена съм в Плевен, там завърших Музикалното училище в класа на Елеонора Карамишева
– продължава младата пианистка. В Музикалната академия във Виена учих при различни професори – Юрг фон Винчгер, Щефан Владар и Ноел Флорес. Паралелно направих специализация при Оксана Яблонская в Италия, една година учих и в Холандия… Всичко това ми даде възможност да се срещна с различните клавирни школи. Но основата получих при  г-жа Карамишева и при проф. Марина Капацинская, при която ходех на уроци. С тях работихме  изключително върху тоноизвличането. И до днес, още при първото „четене“ на произведението, разсъждавам какви багри на инструмента могат да бъдат представени. Пианистите винаги са заети с множество проблеми–  хармония, учене наизуст… Но, ако тоноизвличането е основен фактор и приоритет още в самото начало, това неизменно личи в „крайната“ интерпретация на произведението.



Репертоарът на Дора обхваща композитори от всички епохи – Бах, Моцарт, Бетовен, Лист, Шуман, Барток, Лигети… Сред най-важните моменти в своята кариера нарежда успешния си дебют в престижната концертна зала  Vienna Musikverein през 2011 г., след който получава множество покани за различни изяви. Често свири и в Konzerthaus. Активно работи върху различни концептуални програми, свързани със сериозна изследователска работа. През 2018 г. представи своя десети поред албум The B-A-C-H Project, който определя като най-важния в музикално-артистичното си развитие досега.

Това е не само клавирна, но и философска концепция, която „среща“ извън времето и пространството Бах, Шостакович и Шопен. Години наред, паралелно с много други проекти, работих върху него. Съпоставих два клавирни цикъла с прелюдии и фуги – „Добре темперирано пиано“ на Й.С.Бах и „24 прелюдии и фуги“ на Дмитрий Шостакович. В крайния етап добавих етюди от Шопен. Направих четири „блока“ в тоналностите, отговарящи на инициалите на Бах (на немски език) – си бемол (В) – ла (А) – до (С) – си (Н).  Във всеки включих различни произведения, написани от тримата гении. След премиерата много хора споделиха, че са възприели чутото като единен, завършен цикъл. От всичко, сътворено от мен досега, в този проект най-ясно виждам себе. Според мен подобен артистичен подход към изкуството дава свобода, разчупва рамките. Ако трябва да обобщя, за мен най-важно е да се занимавам с музика. Обичам да съм на сцената, независимо дали с голям симфоничен оркестър, с камерна формация или на солов рецитал.



В момента Дора подготвя програма, посветена на валса, в която показва неочаквани аспекти на танца. Той е не само „виенски и елегантен“, както е най-добре познат от широката публика – казва тя. Започвайки с Musica Ricercata на Лигети и „Багатели“ на Барток, показвам, че в двата цикъла има „скрити“ валсове, които третират жанра по модерен начин. Чрез Дебюси и Равел представям импресионистични идеи, свързани с валса, а във втората част звучи виенски валс – Шуберт, виртуозен – Лист и накрая, разбира се – Щраус. Освен във Виена, тази програма ще бъде представена през февруари на два концерта във Франция със съдействието на Българския културен институт в Париж и Culture Bulgare à Strasbourg. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

"Остани"

В началото на летния сезон Atazar, Kris V и певицата Александра Иванова представиха съвместната си песен "Остани" с ефектно видео, което ни пренася на морския бряг. Александра се присъединява за пръв път към екипа на Атанас Зайков - Atazar и..

публикувано на 22.07.24 в 10:15

Младежка филхармония "София" и оркестърът на консерваторията във Винтертур ще свирят заедно в зала "България"

Младежка филхармония "София“ при Национално музикално училище "Любомир Пипков“ и оркестърът на консерваторията във Винтертур, Швейцария, излизат тази вечер от 19.00 ч. на сцената на зала „България“. Така в съвместния концерт в рамките на  10-тото издание..

публикувано на 20.07.24 в 07:10

"Джаз под звездите" на Камен бряг

Скалите над село Камен бряг, недалеч от Каварна, за десети път стават сцена за Фестивала "Джаз под звездите". Тази година той се провежда на 19 и 20 юли, като първата вечер почитателите на джаза ще се насладят на изпълненията на саксофонистката..

публикувано на 19.07.24 в 15:25