Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

In vino veritas!

Художничката Мая Петрова възражда старинната техника винорел

Художникът винаги намира в това, което харесва, неочаквани възможности и решения, а живописта е толкова многолика, че предлага безкрайна свобода на експериментите и фантазията. Преди две години художничката Мая Петрова се запознава със стара средиземноморска традиция с италиански корени – винорел – и започва да твори в нея. Тази техника за рисуване с вино е сложна и не особено популярна, тъй като е много трудоемка, а картините се рисуват бавно и изключително прецизно.

Репродукции на „Моми белят платно“ и „Жътварки“ на Владимир Димитров Майстора

СнимкаТази техника наистина е много стара, но за съжаление в днешно време много по-рядко се срещат хора, които все още работят с нея – казва Мая Петрова. – Това е акварелна техника и е трудна за изпълнение, защото при нея няма възможност за оправяне на грешки, като при маслото, акрила и други техники. Тук трябва да си много целенасочен, да знаеш точно всяка стъпка – къде да сложиш цвета, как да капнеш виното правилно, за да можеш да изградиш една цялостна картина.

Репродукция на иконата на Св.Теодор Стратилат
Не намирайки достатъчно информация в интернет-пространството за този уникален вид живопис, Мая Петрова започва да експериментира. Сама открива начина да подбира вината, дали да ги изварява или да ги използва само в суровия им вид. Технологията на изваряване заимства от испанския художник Алфонсо Агире, който изпарява виното до получаване на гъста утайка и рисува с нея, разреждайки я с вино или вода.

СнимкаБългарската художничка обогатява цветовете, смесвайки различните вина, като постига най-различни тоналности. От какво зависят те?

От сорта на виното и от гроздето
– отговаря Мая Петрова и обяснява: – Колкото по-дълго престоява ципата на гроздето в обработката на виното, толкова по-наситен цвят има то. Италианските вина имат по-лилави оттенъци, докато испанските са по-червеникавокафяви. Аз не мога постоянно да използвам чуждестранни вина, защото са много скъпи, понякога за една рисунка са нужни 8-9 различни вина, но в България също имаме много добри вина, с които работя.

Най-трудното за възприемане във винорела са малкото цветове.



Тук няма синьо, зелено, червено, а се побираме в една тоналност на кафявото и лилавото, защото в зависимост от виното, чрез смесване с други вина
, чрез разреждане с вода, можем да получим нюанси само в тази гама. За мен беше голямо предизвикателство да премина от много емоционално рисуване с многоцветие в тази ахроматичност и много малка тоналност на винорела – споделя Мая Петрова.



Художничката смята изкуството на рисуване с вино по-скоро за забравено, затова се опитва да го възроди по всякакви начини, в това число и чрез курсове.

В нашето динамично време сме свикнали с цветността и яркостта и хората идват по-скоро от любопитство, защото е интересно как може да рисуваш с вино, да го използваш като материал, а не само да го консумираш. И е трудно тази техника да набере популярност – смята художничката. – Изкуството и виното винаги са се държали ръка за ръка. За художниците виното винаги е било вдъхновение. И може би така се е създала тази техника – пиейки си вино, някой творец съвсем случайно е разлял чашата върху листа и е решил да пробва как може да рисува с вино. Така поне аз си го пресъздавам в моето въображение – с усмивка завършва Мая Петрова.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Нана Джанелидзе представя на фестивал в Перник филма си за войната между Грузия и Абхазия

Грузинският сценарист и режисьор Нана Джанелидзе е специален гост на фестивала за късометражно кино IN THE PALACE, който се провежда между 29 юни и 6 юли в Перник. На 3 юли тя ще представи новия си филм "Лиза, не спирай". Той е копродукция с..

публикувано на 03.07.24 в 08:10

България, видяна от Бетани Хюз

Историята винаги се нуждае от добри разказвачи. Херодот е обявен за баща на историята, не просто защото пише първата история, а защото първи е чел своите текстове публично в Одеона на Атина. Има два вида историци. Едните цял живот изследват определена..

публикувано на 30.06.24 в 06:15
Кадър от филма

Филмът "Безветрие" на Павел Веснаков е в селекцията на фестивала в Карлови Вари

Филмът "Безветрие"/Windless/ на българския режисьор Павел Веснаков влиза в селекцията на започващия днес кинофестивал в Карлови Вари. Копродукцията на България и Италия е част от състезателна програма Proxima, която показва филми на автори от..

публикувано на 28.06.24 в 10:10