Описват жените, докоснали най-нежните душевни струни на гениалния поет Христо Ботев, като забележителни и одухотворени. Те са не само красиви и начетени, но и отдадени на висши идеали. Кои са те и защо остават в сянката на поета? От малкото биографични данни, достигнали до наши дни, познаваме донякъде образа на неговата съпруга Венета. Дълги години ни е внушавано, че гениалният български поет и революционер е толкова завладян от идеята за освобождение на България от турско робство, че в сърцето му няма място за любов към жена. А като доказателство към тези твърдения изследователите му изтъкват стихотворението „До моето първо либе“, в което поетът казва на любимата си, че не може да мисли за любов, докато народът му страда. Но ако се вгледаме по-дълбоко в творчеството на Ботев откриваме любовта във всичките ѝ измерения. Именно такава е идеята на издателя Пламен Тотев, който преиздава стихосбирката на любимия възрожденски български поет, за да разкрие любовта, която вдъхновява написването на всеки стих:
По думите на Пламен Тотев сред биографиите на Ботев няма издание, което да разкрива женските образи, вдъхновили поета и да подчертава тяхното значение за културното развитие на България. В новия сборник Людмила Габровска, посредством автентични исторически източници, изгражда с особена прецизност и документална точност образите на жените, оставили отпечатък в сърцето на Ботев:
Наистина го показваме в една малко позната светлина като мъж, който е обичал и за когото любовта е била вдъхновение. Людмила Габровска успя да издири слабо известни факти. Книгата е едно малко, изключително привлекателно и изящно издание. Цветните илюстрации са от картини на Ралица Денчева, забележителна съвременна художничка. В нея има и много автентични снимки и фотографии на жените, които е обичал Ботев. Читателят може не само да види как са изглеждали, но и да проследи пресечната им точка с поета Ботев. Жените, които оставят следа в живота му са три. Първата е Парашкева Шушулова, учителка, получила образованието си в Русия. Изключително интелигентна и начетена и може би това са качествата, които привличат Ботев. Двамата се запознават в Русия, по-късно се срещат в Калофер, където тя е учителка. Често ги срещат заедно, което не се приемало с добро око в едно затворено патриархално общество като калоферското по онова време. Още тогава тази връзка дава поводи да се търси на кого е посветено „До моето първо либе“. Дали на Парашкева Шушулова или на следващата любима на Ботев, Мария Горанова или както са я наричали близките и́ Мина?
Съвременните хипотези клонят към Мина, защото точно тя е имала този „глас чуден“, за който става дума в стихотворението. Тя получава образованието си в Прага и въпреки, че там я очаква бляскава музикална кариера, предпочита да се върне в България, защото смята, че мисията ѝ е да помага за образованието и еманципацията на жените в родината си. Нещо, което по онова време – втората половина на XIX век, дори звучи скандално. Третата жена е Венета, изключително силна жена, която въпреки порядките на обществото се разделя с първия си съпруг и бяга с детето си в Румъния. Там среща Христо Ботев и плътно застава до него. Приема неговите идеи и го подкрепя по пътя, който поема. Това е може би сбъднатият образ за любимата от стихотворението „До моето първо либе“, отбелязва Пламен Тотев и продължава:
Наистина се опитваме да излезем извън стандартния образ на Ботев, за да бъде възприет като човек от плът и кръв. Ние не търсим някаква сензация, а логика, нишка на развитието. Това не е обикновен сборник от събрани факти, а разказ чрез историята на Ботев и любовите, които е преживял.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Луксозното издание е от поредицата на изд. „Персей”, която разказва обстоятелствата около създаването на шедьоврите на големите български поети Пенчо Славейков, Пейо Яворов, Иван Вазов, Димчо Дебелянов. Заедно с изданието за Ботев излизат и нови тиражи на „Не бой се и ела” на Яворов, „Аз искам да те помня все така” на Дебелянов, „Любовта е златен сън” на Вазов.
Снимки: Дарина Григорова и архив
Четвъртото национално “Биенале на илюстрацията” ще бъде открито днес в Триъгълната кула на Сердика – уникално галерийно пространство в центъра на София. Биеналето, както и в предишни негови издания, няма тема. “Целта е да се даде възможност на..
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
Художест вена галерия насред гората – на това оприличават очевидци крайпътната чешма с беседка край момчилградското село Конче в Родопите. Началото на..