Заплашени ли са Airbnb, Booking.com и други онлайн туристически гиганти в България?

Ще се откажат ли от бизнеса си в България световните гиганти в областта на онлайн резервациите на стаи и апартаменти за временно отдаване под наем от рода на Airbnb, Booking.com, Expedia, социалната мрежа Facebook т.н.? Те тъкмо си изградиха тук база от собственици на места за настаняване и клиенти за тях и властите в страната решиха да регулират техния бизнес и въведат правила, които не са по вкуса на всеки. Точно това предложиха двама български депутати – заместник-председателят на Народното събрание и шеф на Националния фронт за спасение на България Валери Симеонов (партньор в управляващата страната коалиция), и председателят на Бюджетната комисия на парламента Менда Стоянова. Това не са случайни хора и те не се захващат с нещо, което е предварително обречено на провал. Идеята им е да узаконят дейността на собствениците на около 10 000 апартамента в страната, които ги отдават за краткосрочен наем чрез въпросните онлайн платформи, което генерира оборот от около 1.7 млн. евро годишно. Една трета от предлагането е съсредоточено в София, където средната заетост е 56%, а средните приходи от апартамент на месец достигат 465 евро. До този момент това бяха както самостоятелни физически лица, така и фирми. Те нямаха никакви задължения към властите нито относно правото да отдават под наем недвижимите си имоти, нито по отношение на подлежащите според законите в страната на облагане доходи. Сега, с внесените поправки в закона за туризма, които трябва да бъдат приети заедно със закона за държавния бюджет за 2020г., нещата се променят с цел легализирането на този бизнес. Първоначално идеята беше тези места за настаняване да се категоризират със звезди като хотелите и да се запишат в националния регистър за местата за настаняване. Под натиска на общественото мнение и на професионалните туристически среди, изискването за звезди отпадна и сега остава само необходимостта от регистрация с всичко каквото произтича от нея – работа с държавната администрация, плащане на такси и данъци и т.н.

Туристическият бранш реагира предпазливо на планираните промени. Някои крайни оценки стигнаха до заключението, че регулирането на този бизнес цели неговото унищожаваме. Други предупредиха, че ще има проблеми с държавната и общинска администрация, които ще затруднят работата на наемодателите. „Всеки, който генерира доходи, трябва да плаща данъци. Но трябва да се подхожда много внимателно по отношение на това всичко да се регулира. Свръхрегулиран е нашият пазар“, коментира Даниела Стоева, председател на Асоциацията на Българските Туроператори и Туристически Агенти /АБТТА/.

Вносителите на промените са убедени, че от всичко това няма да пострадат потребителите на тези услуги, нито платформите за онлайн резервации. Очакваният ефект е евентуално оттегляне от пазара на някои по-слабо активни наемодатели. „Целта е всички тези хора да си плащат данъците, както всички останали, които са на светло. Нямаме за цел нито да се утежнява бизнесът с административна тежест, нито да се спират онлайн платформи да оперират на българския пазар“, каза Менда Стоянова.

"Промените са изготвени без никакъв икономически анализ на последиците върху хората, които притежават такива апартаменти, и върху туризма като цяло. Много от туристите в София са нискобюджетни, те предпочитат платформи като Airbnb, ако ги забраним, тези хора няма да идват в града, ще спрат и полетите, а от това ще загуби целият туризъм“, смята Борис Павлов, управител на компанията за управление на имоти в Airbnb Flat Manager.

Каквито и да бъдат последиците от предлаганите законодателни мерки, е повече от очевидно, че големите платформи за онлайн резервации на места за настаняване няма да се откажат от страната, която без да е решаващ фактор на световната туристическа карта, все пак привлича близо 9 млн. чуждестранни туристи годишно, което е повече от собственото й население, и туризмът представлява 13% от БВП.

Още от категорията

„Черният петък“ обхваща и туристическия бранш

Конкурентноспособността, възможностите за реклама и различните методи за привличане на туристи от традиционни и нови туристически пазари, са ключов елемент от браншовите изложения у нас и по света. Travel Expo обаче залага и на изненадата, за да..

публикувано на 29.11.19 в 11:21

Стрелча – курорт с лековити води, героична история и ухание на рози

Красива природа, културно-исторически забележителности, трудолюбиви хора, минерални извори – всичко това прави малкия планински град притегателен център за хора от различни възрасти. Активната стопанска инициатива преди век и половина в Стрелча е..

публикувано на 27.11.19 в 12:36

За София като разпознаваема туристическа дестинация

Столицата на България става все по-привлекателна за туристи с различни интереси и потребности, а амбицията на местната управа е да превърне вековното културно-историческо наследство, разнообразните природни ресурси, богатия културен живот и..

публикувано на 19.11.19 в 12:23