Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Дългоочаквана премиера на „Клетниците“ в Софийската опера

Акад. Пламен Карталов: „Щастлив съм от работата с моите прекрасни артисти“

На 6 декември, на сцената на Софийската опера, за първи път у нас ще бъде представен мюзикълът „Клетниците“. Вълнуващата история от най-известния роман на Виктор Юго е пресъздавана многократно в театрални, кино- и телевизионни продукции. Книгата е завършена през 1862 г., разказва за Жан Валжан – каторжник, осъден несправедливо, успял да избяга, но преследван безкомпромисно от инспектор Жавер. В опитите да се скрие, попадайки на благочестив и щедър висш духовник, Жан Валжан побеждава злото в себе си, променя се и заживява различен живот, правейки добро. Променя нещастния живот на Козета, а по-късно спасява от смърт нейния любим, както и самия Жавер. Повествованието достига до Юнското въстание в Париж през 1832 г. и барикадите във френската столица… През 1978 г. композиторът Клод-Мишел Шьонберг пише музика по романа на Юго, която издава в албум, заедно със стихове на Ален Бублил. По-късно двамата преработват концепцията на албума в музикално-сценично произведение, което става изключително популярно. Наричат го най-добрия мюзикъл на всички времена. Първата постановка на „Клетниците“ е в Париж през 1980 г. Следват постановки в Лондон и Ню Йорк, а мюзикълът става хит за десетилетия напред. Появата му в България е планирана сравнително скоро след тези премиери, но са необходими години докато стане факт. Акад. Пламен Карталов, директор на Софийската опера и режисьор на спектакъла споделя какво е за него предстоящата премиера:


Възкресение на идея, за осъществяването на която дойде точното време. Продуцентът Камерън Макинтош даде правата още през 1987 г., сключихме договор и започнахме голямо прослушване. Явиха се над 200 изпълнители от цяла България – оперни, оперетни, поп певци, филмови и театрални актьори. Избрахме двата състава, но не можахме да намерим средства за специалните микрофони. Днес звучи смешно, те са достъпни за всеки… Сякаш тогава изпреварихме времето. Десетилетия по-късно мога да кажа, че съм много щастлив от работата с моите артисти – поп певеца Орлин Павлов (в ролята на Жавер), актьорът и музикант Владимир Михайлов (Жан Валжан),  джаз, поп и мюзикъл-певицата Весела Делчева (Фантин), актьора Николай Сотиров (Епископа), прекрасната млада и талантлива Ани Вутова (Козет). Много са… Ако аз самият трябва да избера персонаж, когото да изиграя, може би това би бил Жан Валжан – много емоционална роля. Въпреки че в ежедневието си като директор често ставам истински Жавер, който е строг по отношение на дисциплината и закона… Тези две роли са противоположни, но и много въздействащи.

Ето и как известният поп певец Орлин Павлов гледа на своето участие в „Клетниците“:


Голямо предизвикателство е да си на сцената на Софийската опера и балет. За първи път работя с маестро Карталов, изобщо за първи път работя с оперен режисьор. Това е най-мащабната продукция на мюзикъл, която можем да видим в България. Преминахме изключително тежък кастинг, материалът за пеене също е труден. Мисля, че подборът на двата състава е наистина добър и публиката ще има прекрасни мигове. Аз играя Жавер и това е още едно предизвикателство пред мен. Жавер мисли, че той е главната инстанция, главният обвинител и съдия, човек без душа, чиято цел е да въдворява ред и да преследва героя Жан Валжан. Това е анти-герой. В един момент той се пречупва, защото вижда, че бившият каторжник има сърце, има благородство… Това го обърква, дисбалансира го до такава степен, че се самоубива. Моята задача е да бъда мрачният, лошият, строгият… Трудно е, защото аз не съм такъв в живота. Много е полезна работата ми с режисьора акад. Карталов, с диригента Игор Богданов, със Светослав Лазаров, който работи върху музикалната ни подготовка, с всички, които допринесоха за осъществяването на дългоочаквания спектакъл.

Интересът на публиката е много голям, затова нека кажем, че през декември ще видим общо седем представления на „Клетниците“, още шест предстоят през първия месец на 2020 г.



Снимки: БГНЕС