Еврокомисията ще направи допълнителна оценка на влиянието на клаузите от пакета "Мобилност" за връщането на камионите на 8 седмици в страната, в която са регистрирани, и на ограниченията за комбинирани транспортни операции. Тези клаузи не са в синхрон с амбициите на Зеления пакт и функционирането на общия пазар, смята ЕК.
Доста шум се вдигна и страстите се нажежиха по повод оспорвания от много експерти и европейски правителства пакет „Мобилност“, имащ амбицията да регулира по-добре международните автомобилни товарни превози в Европейския съюз. Още щом бяха оповестени промените в регулациите, които предвижда този пакет, няколко страни от общността се обявиха против, виждайки в тях опит за облагодетелстване на превозвачите от по-развитите и богати европейски страни, за сметка на колегите им от по-бедната част на Европа.
На пръв поглед всичко изглежда предназначено да направи труда на превозвачите по-лек, да гарантира техните права и да им позволи да работят при добри условия. Става дума по-специално за три съществени промени – ограничения пред комбинираните превози, задължение камионът да се връща в страната, в която е регистриран, на всеки два месеца и задължение шофьорите на тези камиони да се връщат в собствената си страна всеки месец. Освен това се въвежда и ограничение на часовете, през които шофьорите могат да почиват в кабините на камионите си, след изчерпването на които те задължително трябва да отсядат в хотел за сметка на фирмата. Всичко това струва немалко пари и много от източноевропейските транспортни фирми не могат да си го позволят.
Българските власти и българските шофьори на тежкотоварни международни камиони няма как да не се радват на блокирането на пакета „Мобилност“ след като многократно предупреждаваха, че разкарването нагоре-надолу по картата на Европа на празни камиони, връщащи се у дома, ще увеличи замърсяването на континента. А опазването на околната среда е един от приоритетите на новата Еврокомисия и лично на председателя Урсула фон дер Лайен.
В тази връзка българският министър на транспорта Росен Желязков заяви, че "Транспортът е ключов сектор за българската икономика. Броят на регистрираните тежкотоварни превозни средства е 25 800, като средната им възраст е 3 години. Представете си тези превозни средства да пресичат Европа и да изминават напразно над 2000 километра, поради желание за налагане на правила, които са непропорционални и дискриминиращи за периферните държави членки". Сходно е мнението и на Румъния, Полша, Унгария, Латвия, Литва. А българският премиер Бойко Борисов каза напълно директно, че „причината за решението на комисарите е, че новите правила по пакета "Мобилност" и особено разпоредбата камионите да се прибират празни в страната, които бяха договорени преди седмица, не помагат, а напротив – пречат на усилията за опазване на околната среда".
Въпреки съпротивата, в началото на декември бе постигнато споразумение по пакета между Комисията, Европейския парламент и Съвета. Сега пакетът е блокиран, докато не станат известни резултатите от допълнителната проверка. Кога ще бъдат готови тези резултати, не се знае. При всяко положение обаче България не крие намерението си заедно с другите пет периферни страни да заведат колективен иск в Съда на ЕС във връзка с „дискриминационните“ според тях клаузи в пакета „Мобилност“.
Над 150 огнеборци продължават битката с пожара в западния дял на планината "Славянка". На гръцка територия се активираха няколко огнища и успяха да навлязат в наситена с хвойнови насаждения гора на българската територия. За да се спре..
В дванайсетия брой на предаването, с водещ - Красимир Мартинов, слушайте: С какво българчета от чужбина свързват България – в контекста на резултатите от приключилите конкурсите за деца на Изпълнителната агенция за българите в чужбина;..
Министърът на туризма Евтим Милошев и зам.-външният министър Мария Ангелиева обсъдиха облекчаването на издаването на визи в трети страни, откъдето постъпват множество заявки за работа в България и за туристически посещения, предаде БТА. "Работим..
Горските пожари през последните седмици застрашават не само хората и населените места, но и ценни природни местообитания – дом на огромно разнообразие..
В "България днес" на 9 август говорим за политика в контекста на предстоящите избори за НС. Подготвили сме ви и среща с адвокат Нуредин Нурединай..
Новите десет станции на столичното метро ще бъдат завършени през 2027 г., съобщи кметът на София Васил Терзиев, който инспектира участъка от разширението..