Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Закупуването на нов автомобил – все по-достъпно в България

Снимка: shutterstock

Тези дни агенция БГНЕС съобщи, като се позовава на данни от Пътна полиция и вносители на автомобили, че настъпва промяна в нагласите на българина по отношение на закупуването на нов автомобил.

Това все още се случва със слаби темпове и от гледна точка на съотношение между нови и стари автомобили на глава от населението България е една от последните държави в Европа. Миналата година са регистрирани 43 368 нови и 226 657 употребявани автомобила, а 41% от автомобилния парк в страната е на възраст над 20 години.

В момента обаче компаниите вносители предлагат доста по-гъвкави варианти за закупуването на нов автомобил. Лихвите са ниски и нова кола може да бъде взета на лизинг с първоначална вноска от само 10%. През последните години расте използването на така наречения оперативен лизинг, при който автомобилът се взема под наем в дългосрочен план срещу плащане на месечни равни вноски без първоначална вноска. Това фактически е услуга, а не лизинг, в чийто край клиентът не придобива собственост върху автомобила. В повечето случаи потребителите на тази услуга не придобиват собственост, защото се възползват от възможността за замяна на автомобила. Миналата година, от всичките продажби на нови коли, около 30% са станали точно по тази схема.

Вносителите са категорични обаче, че бъдещето е в електрическите автомобили. При новите модели има автономия до 340 км, която в градски условия едва ли може да бъде надхвърлена за един ден. Обмисля се и вариант, при който лизингът да включва и право на 20 дни ползване на оборотен автомобил, който не е електрически, за да може клиентът да предприема пътувания до места, където няма зарядни станции и възможност да зареждане автомобила.

Вносителите очакват обаче и държавата да направи някои стъпки за стимулиране купуването на нови и екологични автомобили. Основно имат предвид предоставяне на данъчни стимули и форми на съфинансиране, каквито се практикуват дори в съседни държави. В Румъния, например, се въвеждат ековинетки, а за да стимулира предаването на кола за скрап, защото тя замърсява, държавата дава на собственика около 1800 евро субсидия. В България подобни стимули няма, но вносителите са убедени, че трябва да се работи в тази посока.

Редактор: Стоимен Павлов


Още от категорията

Бизнес с човешко лице по време на COVID-19

В разразилата се безмилостна коронавирусна криза след 13 март т.г.,   българският бизнес демонстрира  солидарност и социална отговорност всеки ден . И това при положение, че е сред най-силно пострадалите от пандемията, търпи удар след удар и..

публикувано на 26.03.20 в 10:32

Неизползваните възможности на Източна България

Източна България е разделена на два планови региона, рамкирани на север от долното течение на река Дунав, Черно море на изток и южната ни съседка Турция. Кои са спецификите на Източна България – на север и на юг от Балкана? Разговорът с..

публикувано на 25.03.20 в 12:03

Продължителността на кризата ще определи и ефекта на социално-икономическите мерки

В деня, в който влезе в сила приетият от парламента в понеделник закон за извънредното положение, правителството обяви пакет от спешни социално-икономически спасителни мерки на стойност 2.3 млрд. евро. 250 млн. евро  ще отидат за..

публикувано на 25.03.20 в 10:08